Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det er den elektriske crossover i mellemstørrelsen, der suger al opmærksomhed til sig for tiden. Hvis en bilproducent endnu ikke har en model i størrelsen 450-475 cm til kunderne, så kan man roligt regne med, at der er en på vej.
Den mellemstore elektriske crossover kan da også umiddelbart det hele. Repræsenteret gennem biler som Tesla Model Y, Renault Scenic E-Tech Electric, Peugeot E-3008 og VW ID.4 får man en meget rummelig bil med næsten alt i udstyr og godt med hestekræfter, rækkevidde op til over 600 kilometer til priser langt under 400.000 kr.
Men hvad med elbiler i klassen under? Det er oplagt, at mange køber større bil, end de egentlig har brug for, fordi en mellemstor elektrisk crossover har den lange rækkevidde, god plads og den fornuftige pris.
Hvis det i højere grad lader sig gøre at få det i en mindre crossover, til en endnu lavere priser, er det mere oplagt at vælge en mindre elbil, end det er lige nu. Og med den nye EV3 kan Kia blive et af de første mærker, der for alvor gør noget stort ud af den kompakte elektriske crossover.
Kia EV3 kører ind i klassen for kompakte elektriske crossover-modeller med en karrosserilængde på 430 cm. Selv med det korte karrosseri er det lykkedes designerne at gøre EV3 til en usædvanligt attraktiv elbil, der har meget til fælles med topmodellen EV9. EV3 er spændende uden at blive for spændende, og den får Niro EV til at blegne noget ved siden af.
Niro EV. Kia har allerede en kompakt elektrisk crossover, som tilmed sælger fint og har en rigtig fornuftig rækkevidde. Så hvorfor forvirre kunderne ved at introducere endnu en? Det officielle svar fra Kia er, at “Niro EV vil fortsætte med at spille en vigtig rolle i vores produktsortiment. Selvom de (EV3 og Niro EV) ligner hinanden i nogle af egenskaberne, vil de to produkter kunne tiltrække forskellige målgrupper og give os stærkere tilstedeværelse i segmentet.”
LÆS OGSÅ | Test: Er 203 hk nok til den store Kia EV9?
Det kræver en forklaring, og den forklaring vi kan give får alligevel Niro EV til at se gammel ud i forhold til den nye EV3. De er begge kompakte modeller, og de har begge forhjulstræk og en elektrisk motor med 204 hk. Så meget har de til fælles. Men Niro EV står på en platform, som også bruges til udgaver med forbrændingsmotor (hybrid og PHEV), hvor EV3 står på en platform, der er lavet kun til elbiler.
Til trods for, at Niro EV er 442 cm lang og dermed 12 cm længere end EV3, har den kun et lidt større bagagerum (475-1.392 liter overfor 460-1.250 liter), og EV3 har endda lidt mere plads til benene på bagsædet. EV3 har desuden et frunk, et lastrum foran til kabel og småting, med en volumen på 25 liter.
Når det kommer til rækkevidde, sætter EV3 for alvor trumf på. Kun få biler i samme størrelse kan byde på en rækkevidde i samme klasse: op til 600 kilometer. Niro EV med sit 64,8 kWh store batteri har en rækkevidde op til 460 kilometer.
EV3 introduceres med to batteristørrelser. Uanset størrelsen har EV3 forhjulstræk og en elmotor med 204 hk, så rækkevidden er den store forskel – samt det faktum, at det store batteri kan vælges med GT-Line-udstyr, som bilen på billedet står med. Basisbatteriet i EV3 Standard Range rummer 58,3 kWh og giver en rækkevidde op til rimelige 410 kilometer (tallet er foreløbigt). I EV3 Long Range er batteriet på 81,4 kWh, som giver den høje rækkevidde på op til 600 kilometer.
LÆS OGSÅ | Den nye Kia Ceed?
Et problem med Niro EV er, at den har meget langsom opladning ved en lynlader. Med op til kun 72 kW tager det mindst 43 minutter at lade fra 10-80 procent på batteriet. EV3 løfter ikke for alvor standarden i klassen, men gør det trods alt bedre: op til 102 kW med det lille batteri (10-80 procent på 30 min.) og op til 128 kW med det store batteri (ligeledes 30 min. fra 10-80 procent).
Et stykke tid efter introduktionen af EV3, formentlig i 2026, vil det blive muligt at bestille EV3 med AC-opladning med 22 kW i stedet for standardvarianternes 11 kW. Ved en almindelig lader, eksempelvis en Clever-ladestander, der altså ikke er en DC-hurtig- eller lynlader, vil man på den måde kunne lade EV3 med det store batteri op på cirka fire timer.
EV3-eksteriøret er stærkt inspireret af den store EV9, og heldigvis er også interiøret lavet med samme forbillede. Kia skal have en ordentlig portion roser for at sørge for, at der er rigtige knapper i rattet til menuerne i digitalinstrumentering, adaptiv fartpilot og lydanlæg – og i bunden af rattet en knap til køreindstillingerne.
I midterkonsollen sidder et hjul til volumen, og lige under det hjul finder man rigtige knapper til at skrue op og ned for temperaturen for både fører- og passagersiden. Bag rattet sidder gearvælgeren, som på den måde ikke optager plads i konsollen mellem sæderne. Konsollen, der fungerer som armlæn, kan så til gengæld kan forskydes i længden.
LÆS OGSÅ | Duel: Hyundai Kona EV vs Kia Niro EV
Niro EV får, i hvert fald frem til et eventuelt facelift, tæsk på infotainmentsiden af EV3. Den nye model har det helt nye infotainmentsystem (ccNC), ligeledes fra EV9, med touchscreen på 12,3″. Et system med klarere struktur, mere logiske menuer, hurtigere respons og rig mulighed for netbaserede opdateringer. Sammen med infotainmentsystemet hører den digitale instrumentering med en skærm også på 12,3″ og et head-up-display vist direkte i forruden ligeledes med en størrelse svarende til 12,3″.
Der er faktisk endnu et display, og det er en 5″ touchscreen, som er placeret mellem instrumentering og infotainment. På den lille skærm møder man udvidet klimastyring og varme i bagruden, men den er strengt taget ikke nødvendig i forhold til almindeligt brug af klimaanlægget.
Kia er ved at skifte til i højere grad at have en tilgang til materialer, både udvendigt og i kabinen på bilerne, som er baseret på genbrug, mere bæredygtighed og bio-baserede dele. EV3-karrosseriet består selvfølgelig primært at stål, men dele som skærmkantbeskytterne, beskyttelsen på siden af bilen og det store panel i bunden af bilens front er lavet af genbrugsplast fra enten bilindustrien eller anden produktion.
LÆS OGSÅ | Cupra Born VZ spurter med 326 hk
Interiøret er fyldt med både genbrug i form af gamle fiskenet, gamle plastflasker og filt, men også af en række biologisk baserede materialer. Der er skum (i sæderne), måtter og kunstlæderindtræk i bio-materialer, og på blandt andet rattet er der brugt bio-baseret maling/lak.
Kia EV3 er et på alle måder spændende produkt i en klasse, som i de kommende år vil vokse massivt. Vi kommer formentlig til at se den hos forhandlerne i Danmark i første del af 2025. Kia har biler som Cupra Born, Renault Megane E-Tech Electric, Volvo EX30 og VW ID.3 på listen over konkurrenter, og i det felt kan EV3 blive en rigtig stor spiller – hvis priserne lander i et fornuftigt leje.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.