Privatleasing: Kia EV3 til kun 1.495 kr. om måneden
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Hvis ikke nu, så ville det begynde at se kritisk ud. Uden den nye elbil, 6e, ville Mazda i Danmark snart stå udenfor markedet. Så voldsom er elbilernes dominans, at mærkets klassiske modeller som 3 og CX-5 begynder at synes overflødige.
I kælderen hos Mazda-importøren i Rødovre står den elektriske redning, den nye 6e. Det er svært at overdrive, hvor vigtig den er for japanerne her i landet, og priserne skal bare være rigtige og attraktive med det samme.
I Rødovre kigger jeg nærmere på den store, luksuriøse Mazda, der på alle måder tager over efter den gamle 6’er, som udgik for et par år siden – og jeg får priserne. De overrasker ved at være lavere, end selv den mest positive Mazda-forhandler kunne have håbet på, men den lander præcis der, hvor vi forudsagde, at det var nødvendigt, den skulle lande.
300.000 kr. er prisen for den mest basale af fire versioner (den endelige pris rundes ned til lige under 300.000 kr.) – to batteristørrelser, to udstyrsniveauer. Men Mazda starter modelprogrammet der, hvor andre slutter. Selv indstigningsvarianten har alt i udstyr, og den har uden tvivl også kræfter nok, udmærket rækkevidde og hurtig opladning.
Ved at trykke på linket, der er fremhævet lidt længere oppe, kan du læse alt om teknikken i Mazda 6e, som er udviklet i samarbejde med Changan Mazda i Kina. Changan Mazda er ejet 50 procent af producenten Changan, som producerer bilen, og 50 procent af Mazda.
Hvis du har kigget forbi linket, jeg lige har henvist til, så kan du se, at Mazda 6e fås med batteri på 68,8 kWh med 258 hestekræfter og en rækkevidde op til 479 kilometer – og ret hurtig opladning med cirka 180-200 kW (tallet er ikke helt på plads). Du kan også se, at alternativet er et batteri på 80 kWh, en elmotor med 245 hestekræfter og en rækkevidde op til 552 kilometer.
Merprisen for det store batteri er så lille, at man næsten overser den: 15.000 kr. Men det store batteri kommer med DC-lynladning, der topper ved cirka 90 kW. Det vil være selvpineri ofte at skulle lynlade Mazda 6e med det store batteri, så umiddelbart ville jeg spare de 15.000 kr. og bruge dem på metallak, trækkrog eller det højere udstyrsniveau.
Der er to udstyrsniveauer – Takumi og Takumi Plus. Forskellen i pris er 15.000 kr., men det er mest af alt kosmetik og interiør med indtræk i ægte læder, der adskiller de to. Bilen på billederne er Takumi Plus, der har den brune interiørfarve med læder og ruskind. Takumi-versionen kommer med kunstlæder i enten beige eller helt sort.
Der er ingen tvivl om, at både Mazda-importøren og de danske forhandlere glæder sig rigtig meget til at begynde at sælge den nye 6e. Salget startes op den 18. marts, hvor prislisten kommer på hjemmesiden med de helt præcise priser, og bilen kan bestilles. Produktionen til Danmark starter i april, og i august vil de første danskere få deres nye elbil fra Mazda.
Der er, som allerede nævnt, fuld udstyrspakke i Mazda 6e, om man vælger Takumi eller den 15.000 kr. dyrere Takumi Plus. Udover indtræk og mindre detaljer er den største forskel, at Takumi Plus har elektrisk rullegardin til glastaget, hvor Takumi klarer sig uden – men til gengæld har mørkere toning af glasset.
I begge udstyrsvarianter er 19″ alufælge (eneste tilgængelige størrelse), lyseffekter i lygterne for og bag, fartaktiveret hækspoiler, elektrisk justerbare forsæder med varme og køling, elektrisk betjent bagklap, infotainment med 14,6″ touchscreen, stort head-up display, Sony-lydanlæg, 360 graders kamera og alt i sikkerhedsudstyr standard.
Overblik over priserne på den nye Mazda 6e (batteristørrelse, ydelse, rækkevidde)
Mazda 6e Takumi (68,8 kWh, 258 hk, 479 kilometer) – cirka 300.000 kr.
Mazda 6e Takumi Plus (68,8 kWh, 258 hk, 479 kilometer) – cirka 315.000 kr.
Mazda 6e Takumi (80 kWh, 245 hk, 552 kilometer) – cirka 315.000 kr.
Mazda 6e Takumi (80 kWh, 245 hk, 552 kilometer) – cirka 330.000 kr.
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
Hvert år findes Årets Bil i Danmark og Årets Brugtbil – og i samme genre kåres Årets Varebil. I 2025-kåringen er et meget varieret felt kogt ned til fem modeller.
XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.
Bedst som Mazda mangler elbiler i modelprogrammet, lancerer de en… enorm syvpersoners SUV som plug-in hybrid? Det er ikke så skævt, som det lyder, da ny Mazda CX-80 giver både luksus og plads til syv personer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.