Test: Mercedes-AMG C 63 S er svær at holde af
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen/PR
Hvert år laver det britiske bilmedie WhatCar en stor undersøgelse i bilers pålidelighed. I samarbejde med virksomheden MotorEasy, der bedst beskrives som et britisk FDM, indsamles der data fra knap 30.000 bilejere, som alle bliver stillet det samme gyldne spørgsmål: Har du haft problemer med din bil i løbet af de sidste 24 måneder?
Bilerne, som undersøgelsen fokuserer på, er maksimalt fem år gamle. Hvis bilejerne har oplevet problemer med deres bil, skal de uddybe hvilke problemer, der var tale om, omfanget af problemerne samt prisen for at udbedre dem. Resultatet er en liste med i alt 20 biler, hvoraf 10 har givet et næsten problemfrit ejerskab, mens 10 har givet grå hår.
Problemområde, omfang, samt pris og tid for udbedring af problemerne samles i en score, hvor 100% er den totalt fejlfrie bil – og dem er der faktisk hele to af.
Den er god nok. Tesla har vendt bøtten og indfinder sig på listen over de mest pålidelige biler efter at have fået en del hug de tidligere år.
Kun 4% af de adspurgte ejere oplevede problemer med deres Model Y, hvilket gør den til den mest pålidelige elektriske SUV på listen. Samtlige problemer blev udbedret på garanti og alle berørte biler var tilbage på vejen efter maksimalt en uge på værksted. Tesla Model Y deler niendepladsen med en Mini.
Mini Cabriolet har samme score som Tesla, trods flere ejere oplevede problemer med bilen. I alt 7% af ejerne oplevede problemer med deres Mini Cabriolet, men her var omfanget af fejlene mindre, hvorfor samtlige biler var tilbage på vejene samme dag, de blev indleveret på værksted. Infotainmentsystemet var den eneste synder og fejlene blev udbedret på garanti.
For at gøre forvirringen total, så deler Skoda Octavia femtepladsen med tre andre bilmodeller. Helt specifikt er der tale om den tredje generation Octavia, modelår 2012-2020, i de benzindrevne varianter. Her oplevede kun 6% af ejerne problemer, hvor samtlige var af mindre omfang og kunne udbedres på garanti efter maksimalt én dag på værksted.
Det er ingen overraskende at finde en Porsche på denne liste. I tilsvarende undersøgelser fra både tysk og amerikansk hånd har bilbyggerne fra Stuttgart nærmest altid en model med. Dette hjælpes selvfølgelig på vej af en særlig kundegruppe, der passer mere på bilerne og kører færre kilometer.
Kun 6% af ejerne oplevede fejl på deres Boxster eller Cayman, og samtlige af dem var ubetydelige fejl på udvendige paneler.
Ligesom Porsche plejer Lexus også at være selvskrevet i disse undersøgelser med en tilsvarende forsigtig kundegruppe. Kun 4% af kunderne oplevede problemer med deres Lexus ES, som alle berørte infotainmentsystemet. Lexus dækkede alle udbedringer, som dog tog op til syv dage på værksted.
Kia Picanto, der i undersøgelsen er repræsenteret i den tredje og seneste generation, er ikke ligefrem en bil, der normalt holder i opvarmet garage som de to foregående.
Det er en billig bybil, og måske det er derfor, at problemerne i Picanto omfattede enten kobling eller gearkasse. Det var dog kun 6% af ejerne, der oplevede disse problemer, og de blev udbedret på Kias syv års garanti inden for kun en dag på værksted.
Audi har godt gang i salget af den kompakte crossover Q2, der i år har solgt bedre end en danskerdarling som VW Polo. De knap 1.700 danskere, der har købt en Audi Q2 i år, kan ånde lettet op, da kun 3% af de adspurgte i undersøgelsen har oplevet problemer.
Ejerne af Mini Countryman må være glade for deres voluminøse livsstilsbil, da sølle 2% af dem har oplevet problemer. Her er tale om den anden generation Countryman, modelår 2016-2023.
Alle problemerne var ubetydelige fejl på udvendige paneler, der ikke hindrede brug af bilen, og som på under en uge kunne udbedres på værksted.
En af de sidste tilbageværende mikrobiler, Toyota Aygo X, samler udelukkende på glade kunder. Ikke én eneste af de adspurgte ejere oplevet problemer med deres bil på tværs af 24 måneders ejerskab.
Mikrobilen Aygo X må dele førstepladsen med en model fra egen koncern. Lexus har nemlig endnu en bil repræsenteret i form af den første generation NX, modelår 2014-2021. Har man lagt bestilling på en ny NX, behøver man ikke være ked af det, da den stadig scorer godt med 97,6% i undersøgelsen.
På denne liste er det bedst at ligge sidst, da førstepladsen gives til undersøgelsens mindst pålidelige bil. Den mest kompakte model i modelprogrammet hos Range Rover, livsstilsbilen Evoque, sniger sig med på den kedelige liste med en tiendeplads. Ikke færre end 35% af ejerne oplevede problemer som omfattede både elektronik og undervogn.
To-tredjedele af ejerne måtte undvære deres Evoque i mere end en uge, og mens Range Rover dækkede 86% af reparationerne, måtte resten betale de meget bekostelige udbedringer.
Hele 58% af ejerne rapporterede om fejl på den fjerde og seneste generation Seat Leon. Størstedelen af fejlene var dog på infotainmentsystemet og hæmmede således ikke brugen af bilen.
Over halvdelen af de berørte ejere måtte undvære deres bil i mere end en uge, da fejlene skulle udbedres, mens Seat dog dækkede langt størstedelen af værkstedsbesøgene.
Den elektriske Corsa er ifølge undersøgelsen mere fejlbehæftet end den benzindrevne, da 25% af ejerne oplevede fejl på bilen. Det er mindre end Leon, men her skyldes den knap så glorværdige ottendeplads, at fejlene var mere omfangsrige på aircondition-anlæg, elektronik eller batteri/opladning, hvoraf sidstnævnte kan hæmme brugen af bilen.
61% af kunderne fik dækket omkostningerne i forbindelse med udbedring, mens de, der selv måtte betale, dog slap ganske billigt.
Det er ejerne af VW Golf 8 med dieselmotor, der trækker snittet ned for modellen. For hvor VW Golf 8 har problemer med infotainmentsystem og elektronik, har de dieseldrevne modeller haft problemer med gearkassen. Disse reparationer har været meget bekostelige og under halvdelen af ejerne har fået dem dækket af VW. I alt oplevede 30% af Golf 8-ejerne problemer.
Den kinesiske MG ZS EV er den anden elbil på denne kedelige liste – men den er ikke den sidste. 40% af ejerne oplevede problemer med bilen, hvor langt størstedelen krævede værkstedsbesøg, der varede længere end en uge. Aircondition-anlæg og 12-volts batteri var de største syndere, mens der også var problemer med batteri eller opladning, hvilket trækker den gennemsnitlige pris for udbedring op.
Mere end halvdelen af de adspurgte Mazda CX-60-ejere oplevede problemer med deres bil. Nærmere bestemt 62% af dem. Problemerne lå i mere kritiske dele af bilen som undervognen, elektronikken eller styretøjet, hvilket forklarer den noget harske placering. Mazda dækkede alle omkostninger ved udbedringerne, som dog krævede, at 43% af ejerne skulle vente i mere end en uge på deres bil.
Den forgangne fjerde generation af Kia Sportage, modelår 2016-2021, var særligt fejlbehæftet i de dieseldrevne varianter. Her havde 56% af diesel-ejerne problemer mod mere tålelige 20% af benzin-ejerne. Da problemerne netop drejede sig om enten motor, gearkasse eller kobling, var omkostningerne ved udbedring høje. Heldigvis blev langt de fleste problemer fikset på garantien.
Fejl på 12-volts batteri, aircondition-anlæg og infotainmentsystem placerer den elektriske Opel Mokka på en kedelig tredjeplads. Hele 55% af ejerne oplevede problemer med deres Opel Mokka-e, hvor over halvdelen krævede værkstedsbesøg, der varede i en uge eller mere. Heldigvis betalte Opel for 92% af udbedringerne, der ellers var blevet dyre for ejerne.
Selvom “kun” 30% af ejerne oplevede problemer med deres MG4, var problemerne mere omfangsrige og inkluderede alt fra elektronik, interiørsamlinger, udvendige paneler, motorer, infotainment, batteri eller opladning. Derudover dækkede MG 55% af omkostningerne ved udbedring, hvilket efterlod mange kunder med dyre regninger og lange værkstedsophold.
Nissan Juke er undersøgelsens mindst pålidelige bil med en pæn margin til andenpladsen. Hvor “kun” 31% af kunderne oplevede problemer med deres Juke, så var langt størstedelen af disse problemer så store, at bilen ikke kunne køre. Det efterlod mange biler på værksted i mere end en uge, og Nissan dækkede kun 35% af udbedringerne, der viste sig meget bekostelige.
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
Vi hylder tre tyske baghjulstrækkere med V8-motor, der tager dig tilbage i tiden, hvor køreglæde handlede om dækrøg og dramatik frem for assistentsystemer og acceleration.
Den nye Mini Cooper SE på el kan køre meget længere på en opladning end den gamle. Det gør den meget tungere, men ikke alt er tabt.
Indregistreringstallene for nye elbiler slog igen i oktober rekord: 61,3 procent af de nye biler var elektriske. I top 10 er det Volkswagens MEB-platform, der styrer showet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.