Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Tekst & foto: Simon Hallenslev / Dato: 13. februar 2022
Selvom Lexus ES blev lanceret i 1989 og i dag kører på sin syvende generation, er det første gang, vi stifter bekendtskab med modellen på vores breddegrader. Efter otte års fravær er Lexus tilbage i Danmark og en af modellerne, de har med, er altså Lexus ES.
Lexus ES er en stor premiumbil, der skal bide skeer med tunge tyske konkurrenter som Audi A6, BMW 5-Serie og Mercedes-Benz E-Klasse. Selvom det lyder som en umulig opgave, er det præcist det, den er lykkedes med på det amerikanske marked i en længere årrække.
Fortjener Lexus ES dansk anerkendelse på niveau med de tunge tyskere?
Motor: R4 benzin, 2.487 ccm + el
Ydelse: 218 hk
0-100 km/t: 8,9 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 19,2 km/l
Bagagerum: 454 liter
Pris: 604.500 kr.
*ES 300h fås fra 584.500 kr.
Da Lexus trak sig ud af Danmark for otte år siden var en af begrundelserne, at det danske afgiftssystem ikke passede til deres hybridmodeller. Nu er Lexus tilbage med samme type hybridsystem fra Toyota, som ikke kan lades op, og afgiftssystemet passer dem stadig ikke.
Med et lukket hybridsystem uden mulighed for opladning, presser Lexus ikke udledningen under de 50 gram CO2 pr. km. der kræves for at opnå afgiftsrabat.
Sammenligner vi med de almindelige forbrændingsmotoriserede konkurrenter, er Lexus ES 300h egentlig fint med prismæssigt. Den starter i 584.500 kr. mens BMW 520i starter i 603.419 kr. og Mercedes-Benz E200 i 655.098 kr.
Anderledes ser det ud, hvis man sammenligner med de konkurrenter, som rent faktisk opnår afgiftsrabatten. Audi A6 50 TFSIe starter i 574.992 kr., BMW 530e i 547.275 kr. og Mercedes-Benz E300e i 598.698 kr.
LÆS OGSÅ | TEST: BMW 545e er den fedeste plug-in hybrid
Sagt med andre ord er det ikke prisen, som den luksuriøse Lexus skal konkurrere på. Om den kan være med de tunge tyskere, kommer derfor an på alt det andet.
Hvis der er noget, Lexus er kendt for, er det en solid og velbygget kabine. Det er et renomme, der stammer helt tilbage fra Lexus LS, og som har gjort det japanske mærke til det foretrukne premium-valg på den anden side af Atlanten.
Bag rattet af Lexus ES er man ikke i tvivl om, at det er specielt. Man fornemmer tydeligt, at der er lagt omtanke i materialervalget. Selv nysgerrige fingre får svært ved at finde Toyota-plastik, som man kunne frygte havde fundet vejen herind.
Man får en klar fornemmelse af, at tingene er skruet så godt sammen, at knirkelyde aldrig bliver en realitet – også selvom man er den glade ejer i 30 år.
Der er ingen spinkle eller skrøbelige plastikdele, der kan provokeres til hverken at knirke eller bevæge sig mere end det, det skal. Skal jeg beskrive kabinen med ét ord, er det ‘kram’.
LÆS OGSÅ | TEST: Audi A6 Avant er også som plug-in hybrid en cruiser
Kørepositionen er sat op til en komfortabel og tilbagelænet kørestil, hvilket passer som fod i hose til bilen og Lexus-mærket generelt. På forreste række kan de fleste finde sig tilpas.
Det samme kan siges om bagerste række, hvor Lexus ES reelt kun tilbyder 1 mm mindre benplads end sin gigantiske storebror Lexus LS. Hovedpladsen begrænses dog af den hældende taglinje, hvorfor folk over 1,80 meter får ødelagt frisuren.
… er alt ikke fryd og gammen i kabinen. Opsætningen er udpræget gammeldags og blottet for den tech-baserede fremadsynethed, man oplever i konkurrenterne. Det kommer i særdeleshed til udtryk, når man tager et nærmere kig på skærmene.
Selvom den digitale instrumentering kommer med flere opsætningsmuligheder, virker den klodset og forældet. Det samme kan siges om infotainmentskærmen, der helt åbenlyst er taget fra en Toyota.
LÆS OGSÅ | DUEL: Audi A6 og BMW 5-Serie som plug-in følger med strømmen
Det er en udfordring, fordi man forventer mere fra en dyr luksussedan; men også fordi at Toyota selv er bagude på infotainmentfronten. Der er noget Windows XP over det grafiske udtryk, og systemet er håbløst bøvlet at finde rundt i.
Mellem sæderne findes et touchpanel, der er som taget fra en bærbar computer fra 00’erne. Det er lavet til at styre skærmen uden berøring, men gør i stedet et allerede rodet system endnu mere besværligt at navigere rundt i.
Det er ikke fordi, at den 2,5-liter store benzinmotor er spændt hårdt for. Trods den relativt store volumen, yder den kun 178 hk af de 218 hk, som Lexus ES yder i alt inklusive hybridsystemet. Den er med andre ord ingen racer.
Alligevel er der noget ved styretøjet, der giver en overraskende dynamik. Styretøjet er præcist og tungt afvejet, hvilket ikke ligefrem er det, man forventer, når man har fundet sig til rette i de bløde og komfortable gemakker.
Lexus ES kan ikke helt hamle op med BMW 5-Serie, der stadig er det mest køreglade valg. Står jeg foran en snoet landevej med nøglerne til både en Audi A6 og en Lexus ES, er det til gengæld sidstnævnte, jeg vælger. Både i forhold til styretøjet og undervognens opsætning.
Selvom komforten er i højsædet, præcist som man forventer fra en Lexus, byder ES altså på lidt af en dynamisk overraskelse. De 18-tommer fælge, som testbilen er udstyret med, er lidt en velsignelse i forklædning, fordi de både inviterer flere af vejens ujævnheder ind i kabinen samtidigt med, at de bidrager til dynamikken.
LÆS OGSÅ | VIDEO: Er Mercedes-Benz E-Klasse verdens bedste bil?
Fælgene er dog ikke nok til at forpurre ES’ cruiser-egenskaber. Generelt er motorvejskørsel en yndet disciplin for Lexus ES, hvor kabinen er flot støjdæmpet, ligesom den opleves retningsstabil og rolig ved 130 km/t.
Den førnævnte benzinmotor med 4 cylindre på 2,5-liter er, i bedste Toyota-stil, koblet på en CVT-gearkasse, også kaldet milliongear. Det får benzinmotoren til at lyde en anelse skinger, fordi omdrejningerne holdes kontinuerligt høje uden skift, når man holder på speederen.
Her skal jeg dog skynde mig at nævne, at CVT-gearkassen ingenlunde er den værste slags, jeg har oplevet. Snarere tværtimod. Den håndterer motorvejshastighed betragteligt bedre end Lexus RX, der snurrer op og ned i omdrejninger ved selv de mindste fartreguleringer.
LÆS OGSÅ | TEST: Lexus kæmper mod solde konkurrenter
Den helt store fordel ved CVT-gearkassen og det dertilhørende hybridsystem er forbruget, hvor Lexus ES 300h er 3-4 km/l mere økonomisk, end de almindelige forbrændingsmotoriserede konkurrenter. Det er værd at tage med.
Ja. Men ikke på niveau med de tunge tyskere. Den gammeldags kabine med Toyota-skærm og -system er en streg i regningen, der er stor nok til at forpurre ES’ chancer for at tæske tyskerne. Jeg forventer bare mere af en ny luksussedan til en halv million.
Dertil kommer manglen på valgmuligheder. Lexus ES kan ganske vist specificeres til op over begge ører med udstyr som adaptiv undervogn, head-up display og stort Mark Levinson lydsystem i F Sport S-varianten. Så starter den i 838.500 kr. – men det er med den samme motorpakke.
Der er nemlig kun den 2,5-liter store benzinmotor med hybridsystem og CVT-gear at vælge mellem, også selvom man betaler over 800.000 kr. I dét prisleje kan man få meget mere motor og en overflod af udstyr i de tunge tyskere. Og så ved jeg godt, hvad jeg ville vælge.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.