Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Morten Bek / d. 17. april 2021
Du vil være med, hvor det sker. Du vil have luksus, et premiumbrand og den seneste teknologi, og du har pengene til det. Du er, med andre ord, helt perfekt som kunde til en fuldelektrisk SUV i luksusklassen.
Du kan vælge Audi E-Tron, som er vokset i Danmark til noget der minder om det naturlige valg i klassen. Det er som om, den elektriske Audi står på hvert andet gadehjørne i de store byer. Det er en bil til mindst 555.000 kr., som både er få penge og mange penge. Få penge, relativt set, fordi afgifterne på elbiler er så lave – mange penge fordi det bare er rigtig mange og langt over gennemsnitsprisen for nye biler i Danmark.
Jaguar I-Pace lever et mere stille liv på det danske marked, og jeg ser den oftest som taxi i København, hvor det lille selskab Viggo ejer en mindre flåde af dem. Alt efter hvor de lader, skal de bruge lang tid med stikket sat i bilen, for indtil efteråret sidste år kunne I-Pace kun lade med én fase (det betyder langsom opladning), men efteråret bød på et mindre facelift med 3-faset opladning. Priserne starter ved 620.000 kr., og det er altså med 400 hk ombord som standard.
LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
Ny i klassen er en bil, du sandsynligvis kun lægger mærke til på vejen, hvis du går op i biler. BMW har valgt, at deres første elbil siden i3 skal stå på samme platform som X3, og den skal ligne X3 på en prik. Den er målrettet kunder, som vil have en luksus-SUV, men ikke skille sig meget ud. Har man den trang, så skal man vente på den nye topmodel iX, som i den grad skiller sig ud – og den er noget dyrere end iX3 med 286 hk, som starter ved 575.000 kr.
Tre valgmuligheder, men der kan selvfølgelig kun være en vinder, og den afslører jeg i bunden af artiklen.
Motor: To elmotorer, firehjulstræk
Ydelse: 360 hk / 561 Nm
0-100 km/t: 5,7 sek.
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 22-26,2 kWh/100 km
Rækkevidde: 405 km
Startpris: 714.990 kr.
(e-tron fås fra
554.990 kr.)
Motor: Én elmotor, baghjulstræk
Ydelse: 286 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 6,8 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: Ikke oplyst
Rækkevidde: 450 km
Startpris: 672.324 kr.
(iX3 fås fra
574.846 kr.)
Motor: To elmotorer, firehjulstræk
Ydelse: 400 hk / 500 Nm
0-100 km/t: 4,8 sek.
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 22-25,2 kWh/100 km
Rækkevidde: 415 km
Startpris: 699.900 kr.
(I-Pace fås fra
619.900 kr.)
Som den eneste af de tre elbiler her fås Audi E-Tron i et udvalg af udgaver. I-Pace og iX3 kan du få med én motorydelse og én batteristørrelse, mens E-Tron fås med to batteristørrelser, tre motorydelser og to karrosserier.
LÆS OGSÅ | Den fuldt elektriske Mercedes EQS kører over 700 km på en opladning
Nederst i hierakiet står E-Tron 50 Quattro med batteri på 71 kWh og 313 hk, mens man i den absolutte top finder E-Tron S Quattro Sportback med batteri på 95 kWh, tre elmotorer og en ydelse på 503 hk. Den strækker modelprogrammets prissfære til næsten 1,1 millioner kroner.
Med batteriet på 95 kWh, men en lavere ydelse på 360 hk, står den testede E-Tron 55 Quattro tættere på basismodellen. Pris fra 655.000 kr., så altså lige præcis 100.000 kr. mere for 47 hk og en rækkevidde på 436 km- mod basismodellens 338 km.
E-Tron føles som et dyrt, dyrt produkt, og mens den prismæssigt ligger tæt på A6 Avant, så er indretningen og materialerne en klasse over. Audi har i årtier været kendt for materiale- og samlekvalitet – og her går jeg IKKE ind i holdbarhed over tid – og det stråler ud af E-Tron. Dørene falder i med en lyd af ypperlig præcision. Når det kommer til det samlede indtryk af materialer i kabinen, så står Audi øverst.
LÆS OGSÅ | Fornuftige priser går Audi Q4 e-tron relevant
Audi bruger en skærm også til betjening af klimaanlæg, el-bagrude med mere, og mens det er en lækker, lækker skærm, så vil jeg stadig foretrække regulære knapper, som den nye E-Tron GT fås med.
Også når det gælder rummelighed og rumfornemmelse er E-Tron i top. Der er fornem plads i kabinen, store og meget komfortable sæder. Ude i “motorrummet” er der, under en klap, plads til ladekabler med videre, og Audi’en har indgang til opladning under motoriserede dæksler i begge forskærme – den ene side til hurtigladning og type 2 kabel, den anden side kun til type 2 kabel.
Al den luksus og gode plads giver noget på sidebene, og med en køreklar vægt på 2,6 tons er E-Tron 55 Quattro dobbelt så tung som en Audi A3 30 TFSI. Det store batteri, 95 kWh brutto, er selvfølgelig en stor synder i den ligning – og strømforbruget virker højere end i konkurrenten fra BMW.
Audi’en har tydeligt flere kræfter en BMW’en, og med firehjulstræk overfører E-Tron smertefrit sine 360 hk og 561 Nm – som i korte perioder kan presses op på 408 hk (og 664 Nm) – gennem de store dæk. Den er ikke Tesla-hurtig, og Jaguaren i denne test virker lidt hurtigere endnu.
SE OGSÅ | Video: Skoda Enyaq – fantastisk bil. MEN!
Jeg konstaterer, at høj vægt kan have meget positiv effekt på affjedringskomforten. E-Tron har luftaffjedring, og jeg oplever sjældent biler, som har så komfortabel, rolig og tyst affjedring. Den er virkelig luksuriøs, den her elbil.
Den nye elbil fra BMW er tro mod de fleste BMW-modeller før den. Den har baghjulstræk, for hvad skal man bruge firehjulstræk til? Den enkeltstående elmotor holder både vægt og motorydelse nede. 335 kg lettere end E-Tron er iX3. Men nu jeg tænker over det, burde den måske være endnu lettere. Den har jo kun én elmotor, testens absolut mindste batteri på 80 Kwh, ingen luftaffjedring – og, som du måske kan se på billederne, er den både kortere (17 cm) og lidt smallere end Audi’en.
SE OGSÅ | Video: Berner er både glad og skuffet over den nye Opel Mokka-e
Men det betaler sig, at iX3 er så meget lettere end E-Tron, uanset hvor kiloene kommer fra. Den har testens bedste rækkevidde, 480 km på papiret, selvom batteriet er mindst. Den imponerer med at holde godt tilbage med at bruge strømmen, så selv længere motorvejsture ikke fremkalder rækkeviddeangst.
Det er usædvanligt, at en BMW er meget svagere end andre modeller i en sammenligning. 286 hk og 400 Nm blegner ved siden af konkurrenternes tal, og det samme kan jeg konstatere, at skubbet i ryggen gør. Den skubber mig nænsomt tilbage i sædet ved fuld acceleration, hvor I-Pace forsøger at presse dig gennem sædet. Den har de kræfter, du skal bruge, og du kan blæse forbi selv den mest vedholdende BMW 320d på motorvejen. Men kommer der en 330i, så er du prisgivet.
SE OGSÅ | Video: VW iD.4 – her skal du passe på
Desværre skuffer køreegenskaberne, så jeg placerer iX3 som den af de tre bilmodeller i testen, der har de ringeste køreegenskaber. Overraskende nok er det ikke bare affjedringen, der er for stiv (den har justerbare støddæmpere), men også styretøjet, som er vagt og kedeligt. Jeg forstår det ikke helt, for en X3 med forbrændingsmotor rammer så godt, lige der hvor dynamik og komfort mødes.
iX3 er udmærket som familiebil, for også den har god plads til fire-fem personer og et godt bagagerum. Som den eneste af de tre har den intet ekstra rum i fronten, hvor man kan gemme kablerne eller en sammenklappelig sneskovl.
SE OGSÅ | Video: Alting var bedre i gamle dage, men ikke bedre
Interiøret er krydret med blå elementer. Blandt andet er startknappen blå og kransen om BMW-logoet i rattet ligeså. Ellers er det business as usual, som var det en almindelig X3. Ingen unik kabine til den elektriske variant, og det er både godt og skidt. Mest godt, men materialerne føles lidt tynde i det i forhold til hos Audi og Jaguar, og jeg kunne godt tænke mig, den adskilte sig mere fra den almindelige X3. Det klassiske iDrive-system, som jo nu kan styres med både touchscreen, dreje-/trykknap og genvejsknapper, er mere lækkert end nogensinde før.
Med en basispris på 575.000 kr., som vokser til 673.000 kr. for den testede Charged Plus-version med blandt andet Harman Kardon-lydanlæg og panoramasoltag, er iX3 dyr i forhold til, at den kun har 286 hk.
Når man vælger at købe en Jaguar, så er man ikke som de andre. Slet ikke som de kunder, der køber en tysk bil. I-Pace er også anderledes end sine tyske konkurrenter, og den er faktisk eneste elbil af de tre, som står på en platform, som er skabt kun til elbiler – ikke noget med en konverteret platform fra biler med forbrændingsmotorer her, som Audi og BMW har gjort det.
LÆS OGSÅ | Ny Mercedes C-Klasse kører 100 km på el
På trods af et velvoksent batteri med en bruttokapacitet på 90 kWh, to elektriske motorer (som giver firehjulstræk) er den næsten 400 kg lettere end E-Tron. Okay, der skal også være rimelighed til: I-Pace er kortest i testen med 468 cm, så E-Tron er 22 centimeter længere og lidt højere. Pladsforhold og rummelighed er derfor også en klasse under, men for både børn og voksne på bagsædet vil de små ruder og det manglende udsyn nok være største anke.
At I-Pace har fået øget ladekapacitet, så du kan lade hurtigere ved boksen derhjemme er fint, men alderen trykker på mulighederne, når det kommer til hurtigladning ved standere i det offentlige rum. Den kan maksimalt optage 100 kW i timen, mens i E-Tron og iX3 begge kan klare 150 kW. Det får betydning, når vi endelig får flere hurtigladestandere i Danmark (ja, hvornår sker det? Det går bare for langsomt).
LÆS OGSÅ | Elbilen Kia EV6 GT sprinter til 100 km/t på 3,5 sekunder
I forhold til de 400 hk, som I-Pace-elmotorerne kan stampe ned gennem de fire dæk, så er startprisen på 620.000 kr. favorabel (en svagere variant med 320 hk har kun været på modelprogrammet i Danmark i begrænset oplag). Men det er for en S-model, som har forholdsvis små hjul i størrelsen 18”, og den har hverken luftaffjedring, adaptiv fartpilot eller elektrisk betjent bagklap, så det naturlige valg – det her er jo en luksusbil – er den testede SE-model til priser fra 700.000 kr. Adaptiv fartpilot, el-betjent bagklap, læderindtræk og 20” hjul er så standard, men luftaffjedring koster stadig ekstra, hvor det er standard i E-Tron.
I-Pace har noget, som især iX3 må undvære. Køreegenskaber, som får det store smil frem. Jaguaren er så tydeligt og klart den mest spændende af de tre at køre, hvis man vægter et godt styretøj og præcision højt. Forbløffende godt ramt, Jaguar. Testbilen har luftundervogn, og uden at have prøvet bilen med standardaffjedring, så er den adaptive luftaffjedring et kæmpe plus, hvor komforten er rigtig fin (ikke helt som i E-Tron) og krængningen minimal.
SE OGSÅ | Berner tester Citroën ë-C4 – Citroën i stedet for VW?
Det nye Pivo-infotainmentsystem, som I-Pace fik sammen med blandt andet den 3-fasede opladning i 2020, løfter indtrykket af en unik, flot kabine til et nyt højdepunkt. Det fungerer, hvilket jeg rent faktisk ikke kunne sige, at det gamle system gjorde. Det havde temperament, så det kunne finde på at lukke ned eller bare fryse, hvis det havde lyst. I kabinen er der materialer, som ikke ville være forkerte i en Bentley, men også materialer, som passer bedre i en Opel Corsa – så konsistensen, den sidste detaljekærlighed, mangler.
De elektriske luksus-SUV’er har indtil nu haft den fordel, at de har været unikke på markedet. Udvalget har været lille, og Audi har sat sig på salgstronen med E-Tron. Og det er helt rimeligt, kan jeg konstatere. Hverken den nye BMW iX3 eller Jaguar I-Pace viser på samme måde en kombination af luksus, komfort, kræfter, pladsforhold og teknologi, som E-Tron gør det.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Blæret Bentley bringer Dubai til Danmark
IX3 taber, meget overraskende for mig, især på køreegenskaber og komfort, og så er den bestemt ikke billig. I-Pace er hurtig og unik, og den har fremragende køreegenskaber, men det er ikke nok til at slå E-Tron.
Det næste kapitel for elektriske luksus-SUV’er er lige om hjørnet. Med den nye Audi Q4 E-Tron søsættes en helt ny, mellemstor elektrisk SUV på en dedikeret elektrisk platform, og den starter ved kun 350.000 kr. Helt nye perspektiver for de kunder, som kunne tænke sig at prøve elektrificeringen af. Også den nye BMW iX (den er topmodel, så den må klare sig uden et tal på navnet) kan rykke ved markedet. Med den nye SUV slår BMW sig op på bæredygtighed og opladning med op til 200 kW – til priser fra 720.000 kr. Den har et kraftigt strejf af futurisme over sig, som iX3 mangler.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.