Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Af: Jacob Dalby / d. 23. februar 2021 (Opdateret 14. april 2021)
Mercedes-Benz C-klasse er ikke bare en af de absolut mest populære firmabiler herhjemme, den er også den bedst sælgende Mercedes-model det seneste årti. Og nu er nyeste generation netop præsenteret – det med masser af ny og luksuriøs teknologi fra den nye Mercedes-Benz S-klasse og med omkring 100 km elektrisk rækkevidde i plug-in hybrid-varianterne.
Til en start kommer C-klasse Plug-in med samspillet mellem benzin- og elmotor. Senere vil vi også se en diesel plug-in hybrid. Begge får et ret stort batteri på 25,4 kWh, der altså kan drive C-klassen omkring 100 km på en opladning. Batterierne er nu også bedre integreret så at vi slipper for kassen i bagagerummet som på den forrige.
LÆS OGSÅ | Nye registreringsafgifter vedtaget: Enormt prisfald på Porsche
Apropos opladning kan batteriet lades med 11 kW som standard, men som ekstraudstyr er det muligt at hurtiglade med op til 50 kW. Med den hastighed vil en fuld opladning, og altså ekstra 100 km på el, tage omkring 30 min. Elmotoren yder 129 hk og den elektriske kørsel er muligt med op til 140 km/t.
Motor: R4 benzin, 1.496 ccm
Ydelse: 204 hk
0-100 km/t: 7,3 sek.
Tophastighed: 246 km/t
Forbrug: 15,9 km/l
Startpris: Ukendt
Udover det nye design, som man kan mene om hvad man vil, er der en hel del ny hardware. Tag foreksempel lygterne. De er med LED både for og bag som standard men herudover er der mulighed for det såkaldte ’Digital light’ i forlygterne.
LÆS OGSÅ | Første danske test: Ny Mercedes-Benz S-Klasse
Her assisteres 3 kraftige LED-pærer med 1,3 millioner mikro-spejle i hver lygte. Det er mange – og de må være rimeligt små for allesammen at kunne være inde i en forlygte. Men lygterne kan eksempelvis automatisk skyde to linjer ned på asfalten ved vejarbejde. Linjerne svarer til bilens bredde og det bliver dermed nemmere at navigere igennem vejarbejdet, hvor pladsen kan være trang.
Lygterne kan også spotte og kommunikere med fodgængere i mørke. Hvis der eksempelvis står en fodgænger i vejkanten bliver personen lyst op, så at du nemmere kan se ham, men der kan også blive pojiceret et fodgængerfelt ned på asfalten, så at fodgængeren er klar over, at du holder tilbage. Om teknologien bliver tilgængelig på det danske marked vides endnu ikke.
Den nye teknologi fortsætter indenfor, hvor nyeste generation MBUX (Mercedes’ infotainment) er installeret. Den bliver vist på to skærme; På den digitale instrumentering på 10,25 eller 12,3 tommer og en skærm i midten af instrumentbordet i portræt-format på enten 9,5, 11,9 eller hele 30,2 tommer.
LÆS OGSÅ | VERDENSPREMIERE: Audi e-tron GT
Det nye MBUX 2 har Smart Home-funktioner, så at du, via bilen, kan kommunikere med hjemmet. Man kan eksempelvis indstille temperaturen, tænde og slukke lys eller endda betjene elektriske apparater. Overvågning af hjemmet er også en mulighed, der giver signal om både budne og ubudne gæster.
En samtale med ’Hej Mercedes’-funktionen kan eksempelvis lyde: ”Hej Mercedes, er der nogen i mit hjem lige nu?” Hvortil bilen kan svare: ”Jeg tjekkede. Den sidste bevægelse var registreret i køkkenet for en time siden”. Igen… Om og hvornår vi får det til Danmark vides ikke.
Motorprogrammet i den nye C-Klasse byder udelukkende på 4-cylindrede varianter. Ingen sprøde 6-cylindrede eller buldrende V8’ere. Kun 4-cylindrede. Mercedes forklarer det med, at der i højere grad er fokus på effektivitet og bæredygtighed i dag – og at man sagtens kan få samme performance i 4-cylindrede som i 6-cylindrede. Men hvad med lyden? Den kommer vi til at savne, er jeg sikker på.
LÆS OGSÅ | Mercedes bekræfter: Slut med V8 i C63 AMG
Motorprogrammet, udover plug-in hybriderne, rummer altså nu tre benzinmotorer (C 180, C200 og C 300) og to dieselmotorer (C 220 d og C 300 d). Alle varianter har 48V mildhybrid, der eksempelvis bruges til coasting, hvor motoren slukkes hen mod et lyskryds for at spare brændstof. Alle varianter har 9-trins automatisk gearkasse som standard.
Mercedes forventer at introducere den nye C-Klasse i Danmark til sommer. Hvilke motorer, priser og udstyr, der bliver tilgængeligt, er ikke på plads endnu. Vi ved dog, at der vil komme en All Terrain-udgave senere.
Model | Beskatnings-grundlag | Privatkøb (kampagne) |
C 200 sedan* | 430.000 kr. | 519.900 kr. |
C 300 sedan** | 500.000 kr. | 589.900 kr. |
C 220 d sedan* | 430.000 kr. | 519.900 kr. |
C 300 d sedan** | 500.000 kr. | 589.900 kr. |
C 200 stationcar* | 445.000 kr. | 534.900 kr. |
C 220 d stationcar* | 445.000 kr. | 534.900 kr. |
C 300 d stationcar** | 515.000 kr. | 604.900 kr. |
*Har AVANTGARDE eksteriør og interiør som standard
**Har AMG eksteriør og interiør som standard
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.