Den komfortable stationcar-crossover med ny front og mere teknologi vises på biludstillingen NYIAS i New York.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Amerikanerne elsker Subaru, og de elsker i endnu højere grad Subaru Outback. Den store stationcar, eller crossover, har mere frihøjde end mange store SUV-modeller, og den passer perfekt ind i friluftslivet i smattede og bjergrige egne af New York, Maine og Oregon.
Det er grunden til, at en opdateret Outback har premiere på biludstillingen NYIAS i New York City, som åbner dørene for publikum den 15. april. Amerikanerne kunne i 2021 afsætte næsten 600.000 biler til amerikanerne – og cirka 155.000 af dem var Outbacks.

Endnu sejere – endnu mere sort plast
Subaru Outback ikke bare ser sej ud med sin høje affjedring og sort indpakning omkring alle de vitale karrosseridele. Med sit symmetriske firehjulstræk og X-Mode-køreindstillinger kan den komme længere end de fleste andre stationcars og crossovers.
Det har Subaru ikke pillet ved. I stedet har Outback fået endnu mere sort, beskyttende plast omkring fronten – et sejere og mere råt look. Den sorte beskyttelse fortsætter nu helt op til bunden af forlygterne. Nye forlygter, vel at mærke.
I kabinen er der nu trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto, og EyeSight-sikkerhedssystemerne reagerer mere følsomt end før. Amerikanske topmodeller har et nyt vidvinkel-monokamera, som hurtigere opfanger fodgængere og cyklister.








Mens amerikanerne kan møde den nye Outback hos forhandlerne i efteråret, er der intet oplyst for det europæiske marked.
Amerikanerne kan købe Outback i mange forskellige udgaver, bl.a. Wilderness med endnu mere frihøjde, og med valg mellem samme 2,5-liters motor uden turbo, som vi kan købe – og en 2,4-liters turbomotor med cirka 265 hk. Når den faceliftede Outback engang introduceres i Europa, skal man ikke forvente, at turbomotoren bliver en mulighed.