september 11, 2021

TEST: Subaru Outback er komfortabel, men trænger til forstærkning

Outback ser måske ikke helt ny ud, men den har faktisk fået en ny platform og er blevet kraftigt moderniseret. Desværre kan det ikke dække over kompromisser – den værste af dem værende en svag benzinmotor

TEKST & FOTO Morten Bek / d. 11. september 2021

I oktober 2020 satte Subaru priserne på sine biler ned i Danmark. Prisnedslag på op til 105.000 kr. er noget, der er til at forstå – og noget der var nødvendigt. Bilerne fra det japanske mærke klarer sig salgsmæssigt dårligt i Danmark, og priserne vejer tungt i det regnskab. De har været alt for dyre, ganske enkelt.

Den største prisreduktion skete for Outback, den højbenede stationcar, som i topversionen Summit faldt fra 589.900 til 484.900 kr. Basisudgaven fik den danske importør presset ned under den magiske grænse på 400.000 kr. – 399.900 kr.

Specifikationer

Subaru Outback 2,5i Touring 

Motor: 2,5-liters benzin

Ydelse: 169 hk/252 Nm

0-100 km/t: 10,2 sek.

Tophastighed: 198 km/t

Forbrug: 11,6 km/l

Pris: 559.900 kr.

(Outback fås fra 469.900 kr.)

Med en helt ny Outback på banen er det slut med den pris, og Outback er stort set tilbage i pris, hvor den kom fra. Den helt nye generation koster fra 469.900 kr., og det virker langt fra som den mest intelligente måde at søsætte en ny modelgeneration på.

LÆS OGSÅ | DUEL: Campingcamp mellem VW Caddy California og VW California

Jo, den er god nok. Den nye Outback er ny, og den er faktisk helt ny fra inderst til yderst, selv om Subaru har holdt sine designere i så stramme tøjler, at kun designerne selv lægger mærke til, at det er en anden bil end den gamle. Fordi Outback især i USA er et monsterhit, så har man ønsket at pille så lidt ved grunddesignet som muligt, og det, må jeg sige, er da gået i opfyldelse.

Platform som i Forester og XV

Outback er en velvoksen stationcar, som egentlig slet ikke vil være en stationcar. Den har en frihøjde, som er højere end de fleste SUV-modeller (213 mm), og karosseriets udsatte dele er pakket trygt og sikkert ind i mere plast end nogen Outback før den. Omkring skærmkanterne er formen på den sorte plast tegnet med noget, der ligner frihånd, men det er muligt, at formen har en funktion. Måske optimal og målrettet beskyttelse mod småsten, der slynges op, når man kører offroad.

Den nye platform er kun ny i Outback, mens den har eksisteret i en årrække i de øvrige modeller. De øvrige modeller i Danmark tæller bare XV og Forester. Subaru Global Platform (SGP) er lavet til at dække hele registeret fra den kompakte hatchback Impreza til den store 8-personers SUV Ascent – begge biler, som vi ikke ser i Danmark. Den nye platform giver Outback dobbelt så høj vridningsstabilitet end den gamle. Det betyder noget for støjniveau, køreegenskaber og affjedringskomfort, siger Subaru.

LÆS OGSÅ | TEST: Santa Fe PHEV står i skyggen af en anden Hyundai

Jeg er tilbøjelig til at give japanerne ret. Men kun delvist ret. Den gamle Outback manglede ingen stivhed i opbygningen. Jeg husker den heller ikke som særlig plaget af støj. Støjniveauet er lavt, men mere om det, når jeg når til motoren, og affjedringen er mere komfortabel end i de fleste andre store stationcars.

Problemet er bare, at frihøjden er så høj og affjedringen så blød, at køreegenskaberne lider under det. Meget mindre end en Audi A6 Avant er Outback ikke, men bag rattet føles den et halvt nummer større og ikke nær så medgørlig og glidende i bevægelserne. Affjedringen er for blød til at være præcis, og mens den lavtliggende (og lave) boxermotor hjælper på tyngdepunktet og på nogenlunde vis modvirker krængning, så føles Outback mere som en tung SUV end den forholdsvis lette stationcar på under 1.700 kg, som den er.

Styretøjet er en klar og ærgerlig nedgradering i forhold til før. Det er let og kun brugbart til at lægge en nogenlunde retning, for der skal hele tiden justeres. Det er umuligt at mærke noget som helst i forhold til, hvad forhjulene laver.

De har noget på lager, vi ikke må få

Alle Subaru-modeller i Danmark er udstyret med permanent firehjulstræk, CVT med otte kunstigt indlagte trin og X-Mode, som er køreprogrammer, hvor firehjulstrækkets kraftfordeling, ESC-systemets opførsel og flere andre elementer justeres i forhold til, om man kører på for eksempel almindelig vej, i sne eller på grus. Der er også nedkørselsassistent, som holder farten helt nede, så man kan kravle ned ad bakke. Og i Outback er der nu også aktiv fordeling af motorens moment mellem hjulene, så vejgrebet øges i sving.

Jeg har ikke haft lejlighed til at bevæge mig ud i sne, mudder eller terræn, og det er godt det samme, for jeg vil ikke tiltro Outback at have hestekræfter til at forcere seriøse forhindringer. Selv på den nye platform er opskriften i motorrummet præcis den samme: En stor 4-cylindret benzinmotor uden turbo, som kun har omdrejninger til hjælp for at præstere noget.

LÆS OGSÅ | TEST: BMW M4 Competition giver fripas til overhalingssporet

2,5-liters boxermotoren har bare 169 hk og 252 Nm. Og i modsætning til 2-liters motoren i den seneste Forester er der ingen mild-hybrid-teknologi til at give det mindste elektriske boost. Outback-motoren skal jages op i 3.800 o/min for at frigive det maksimale moment. Et drejningsmoment som omtrent svarer til det, man får i en 3-cylindret motor med 120-140 hk, men med den forskel, at der er man fri for at høre på larmende motoromdrejninger. CVT-gearkassen i Outback har godt nok kunstige trin indlagt, men de mærkes primært, når man aktivt bruger skiftepalerne bag rattet.

Outback er ikke undermotoriseret, men den er så klart under gennemsnittet for biler i kategorien og størrelsen. Med tanke på, at prisen er mindst 470.000 kr., og testbilen i topniveauet Touring med brunt læder som ekstraudstyr lander på 575.000 kr., så er motoriseringen direkte latterlig. Det kan man ikke byde folk, som bruger så mange penge på en ny bil.

LÆS OGSÅ | Første tur: Crossover-kvaliteter og mere praktik i ny Toyota Yaris Cross

Jeg har trukket en mellemstor campingvogn efter testbilen, hvilket burde være problemløst, da bilen må trække 2.000 kg. Men jeg kan ikke andet end at fraråde det. Alene en tom campingvogn langt under 2.000 kg får motoren helt i knæ. Der er minimalt kraftoverskud tilbage at tappe af.

For at gnide salt i såret, så fås Outback i USA med en 2,4-liters turbomotor med cirka 265 hk. Der skal uendeligt lidt fantasi til at forestille sig, at den ville gøre underværker i den høje stationcar. 

Plads til lidt af hvert

Der hvor Outback gør det rigtig godt, og har gjort det i de seneste generationer, er når det kommer til pladsen, man har at boltre sig på. Den er stor udenpå, og den er stor indeni. Der er masser af luft omkring for- og bagsæder og lysindfaldet i kabinen er, takket være store ruder og tynde stolper, usædvanlig fint.

Rummeligheden er også til at se i bagagerummet, som med bagsædet foldet sammen byder på op til 1.822 liter. For Touring-versionen er tallet 1.750 liter, fordi en subwoofer til Harman Kardon-lydanlægget stjæler plads. Det er standard i Touring, mens alle Outback har en stor touchscreen på 11,6” i portrætformat som standard. Infotainmentsystemet har, til trods for den prangende skærm, gnidret grafik.

LÆS OGSÅ | TEST: Den nye BMW 4-serie Cabriolet er en af de bedste åbne biler

Touring-versionen, som jeg tester her, er som sagt den dyreste og koster i udgangspunktet 90.000 kr. mere end basismodellen Adventure. Mellem de to yderpunkter ligger Limited og Field. Field ser mere rå ud med mørke fælge og sorte eksteriørdetaljer, men den har ingen ekstra fordele indbygget til terrænkørsel. Jeg vil anbefale, hvis står der Outback på indkøbslisten, at man vælger enten Limited eller Field, som koster henholdsvis 509.900 kr. og 499.900 kr. De har rigeligt med udstyr uden at komme op på den helt ublu pris, som kendetegner Touring-versionen.

Men med den svage motor, undervældende køreegenskaber og høje priser er det svært at få armene op over hovedet. En stærkere motor ville gøre underværker, og den findes som sagt i USA, men altså ikke her i Europa.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS