Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det er et par uger siden, Suzuki løftede sløret for den første Jimny nogensinde med fem døre. Det var en god og på samme tid dårlig nyhed, for Jimny med fem døre er ikke lavet til Europa.
Nu har vi endnu en Jimny-nyhed, og den er der langt mere kød på. Suzuki har præsenteret sin produktstrategi frem mod 2030, som inkluderer fem helt nye elbiler. Den første bliver en crossover i S-Cross-kategorien, inspireret af konceptbilen eVX, men blandt de fem biler er også en 100 procent elektrisk Jimny.
LÆS OGSÅ | Billederne af Suzuki Jimny med 5 døre er til at græde over
Jimny, som den produceres i dag, kom på markedet i 2018 med 1,5-liters benzinmotor. Men den blev hurtigt pillet ud igen, fordi den udleder for store mængder CO2 til at kunne sælges i Europa. Den er dog kommet tilbage som varevogn på gule plader, fordi kravene til den slags biler er mindre restriktive.
Som elbil vil Jimny igen kunne sælges med bagsæde. Den vil som elbil blive relevant for langt flere danskere – som en mikro-firehjulstrækker (cirka 365 cm) med fedt design og “grønt” image.
Det er ikke meget, vi har at gå ud fra, når det kommer til detaljer om den elektriske Jimny. Den optræder som en mørk figur på en oversigt med fire andre elbiler – deriblandt hvad der ligner en genopstået Wagon R – og uden videre information.
Men den mørke bil har det kantede design, som den Jimny vi kender. En lille boks på hjul med stor frihøjde. Grillen bevarer sine fem rektangulære åbninger, men der er friske forlygter med fire trekanter i hver lygte som LED-kørelys.
LÆS OGSÅ | Suzuki tegner billedet af kommende elbil
Suzuki arbejder på en ny platform til sine elbiler, men om den elektriske Jimny bruger den platform, er ikke vildt sandsynligt. Som firehjulstrækker med chassisramme (karrosseriet fæstnes på rammen og er ikke bærende for bilen), er det mere sandsynligt, at Suzuki konverterer Jimny, som den er i dag.
Jimny er en firehjulstrækker, der kan langt mere end bare se godt ud. Jimny er en arbejdshest, som kan mere end bare tage kantstenen i byen. Vi forventer selvfølgelig, at den elektriske Jimny vil have firehjulstræk, hvorfor den har brug for mindst to elmotorer. Det bliver en revolution i forhold til den alt andet end raffinerede 1,5-liters benzinmotor med 102 hk, den fås med i dag.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.