Ingen er perfekt. Det gælder også BMW 1-serie fra 2011, der er kåret som Årets Brugtbil 2018. Her er hvad du skal tjekke inden køb.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 16. august 2018
Da den kom på markedet i 2011, var den tæt på at blive kåret til Årets Bil i Danmark – faktisk blev den kun slået af den futuristiske hybridbil – Opel Ampera. Nu tager den kompakte tysker revanche med titlen som Årets Brugtbil 2018.
De dyder, der bragte den til toppen, er stadig gældende. BMW 1-serie i anden generation er også som brugt ekstremt velkørende på den måde, som motorjournalister elsker lige så højt som BMW entusiaster. Med sit baghjulstræk er balancen i svingene lige i skabet, og styretøjet er både præcist og direkte. Betjeningen er lidt tung, og mens det tiltaler mange, så bryder ikke alle sig om det.

Baghjulstræk – en specialitet i BMW 1-serie
Baghjulstrækket adskiller 1-serien fra konkurrenter, da ingen andre i denne størrelse tilbyder baghjulstræk. ESP-systemet tøjler ulemperne 99 pct. om vinteren, men nogle bryder sig ikke om følelsen.
Kvaliteten i kabinen føles som de fleste andre BMW, mens interiørdesignet er til den konservative side.
Læs også: Har BMW 520d problemer med kæden?
Pladsen er naturligvis begrænset, men de fleste bliver positivt overrasket. Faktisk er pladsen på bagsædet stor set identisk med det du finder i en Ford Focus fra de samme årgange.

Motormæssigt spænder BMW 1-serie fra totalt astmatisk til absolut atletisk. Mindst er 114d med 94 hk og 114i med 101 hk. Herefter går det over 116, 118, 120 og 125, der alle fås som både i og d – henholdsvis benzin og diesel. For den rigtige BMW-følelse, så anbefaler jeg mindst 118 i enten i eller d.
På toppen af dén kransekage kommer M135i med 320 eller 326 hk og M140i med 340 hk. De biler er vanvittigt sjove – især når vejen snor sig.
1-serien fås i øvrigt med et velfungerende automatgear – en 8-trins fra ZF med lock-up på alle gear. Det var den gearkasse, der for alvor meldte traditionelle automatgearkasser ind i kampen, efter DSG havde haft trumferne på hånden i en årrække.
TIL SALG: Søg efter BMW 1-serie på Bilbasen

Hvad kan gå galt i en BMW 1-serie?
Som jeg indledningsvis sagde, så er ingen perfekte. Der er ting, som du bør tjekke inden du kaster dig over en brugt BMW 1-serie.
For eksempel er det en god i de at tjekke for rust i bagklappen ved viskeren og under klappens kant. Flexrøret på udstødningen kan blive utæt, ligesom EGR-ventilen den faceliftede 118d kan stå af for tidligt – dette kan være dækket af garanti eller kulance.
Kosmetisk kan listerne på taget begynde at boble op.
Generelt bør du selvfølgelig gå efter en bil med fyldt servicebog – den er elektronisk, og kan tjekkes af en BMW-forhandler
TIL SALG: Søg efter Årets Brugtbil 2018 på Bilbasen