Den er stor, men den er flottere end flere konkurrenter. Velkommen i Volvos rullende hval

Af: Ebbe Sommerlund / d. 9. december 2019

– Kunne du ikke have valgt en større bil? spurgte en mor udenfor børnehaven.

– Næh, ikke hvis det skal være en Volvo, svarede jeg.

Den næsten fem meter lange og 180 cm høje Volvo XC90 er noget af en skude, når den kommer rullende. Heldigvis sænker den sig, når du parkerer og stopper motoren, så den er til at træde ind i igen. Hvis du altså har krydset af i feltet med luftaffjedring og Four-C undervogn til 46.543 kr.

LÆS OGSÅ: Volvo XC40 Recharge: Alt om elbilen med over 400 km rækkevidde

Som ved konkurrenterne Audi Q7, Mercedes-Benz GLS og BMW X7 er mulighederne på ekstraudstyrslisten næsten uudtømmelige. Men krydserne koster, og testbilen lander lige under 1,4 mio. kr. Heldigvis er Volvo kendt for at give en fornuftig rabat på sine nye biler, kunne man læse i FDM Motor for nylig. Det er nok meget godt for listeprisen for testbilen ligger lige under 1,4 mio. kr.

>>Søg Volvo XC90 til salg på Bilbasen<<

Den er gigantisk, men alligevel elegant

Lækkert design og interiør

Volvo har siden sin genfødsel med kinesiske ejere fået enormt meget ros for sit design og lækre interiør. Det holder sådan set stadig. Svensk-kineseren er langt mere venlig og indbydende i sit udtryk – især hvis du vælger nogle af de lysere læderindtræk og trævarianter.

Sæderne er, som vi kender det fra Volvo, ret lækre, men de er knapt så gode til store mennesker, som for 10 år siden, da Volvo stadig var ejet af Ford. Kabinen i XC90 levner fin plads til syv personer eller seks, hvis den er konfigureret som testbilen.

Det giver nem adgang for børn på tredje række, men hullet mellem sæderne på anden rækken er irriterende, når tredje række ikke er i brug. Det kræver i hvert fald omhu, når der skal pakkes, så for de fleste vil versionen med syv sæder være mere praktisk.

Tredje sæderække er fint brugbar for personer op til ca. 170 cm og der er stadig 265 liter bagagerum tilbage, når alle sæder er i brug.

 

 

B5 – hvad er det for en fisk?

Et kig på bagklappen afslører emblemet B5. Hvis man kender lidt til Volvo, så er bogstavet motortypen – T for turbobenzin og D for diesel. Tallet angiver, hvor motoren befinder sig i ydelseshierarkiet. Men B er noget nyt og det er faktisk lidt forvirrende. Man kunne tro at det var B for benzin, men brændstoffyret, der går i gang på kolde morgener afslører, at en optankning med den grønne eller røde pistol kunne få katastrofale følger for motoren.

Bilen lugter som en Mercedes taxa fra 1980’erne – så det er en diesel. Men faktisk kan en B-motor også være en benzin-motor – bare for at gøre forvirringen total. B betyder bare, at dette er en mild hybrid med et 48 Volt batteri, der opsamler energi ved nedbremsning og bruger det igen under acceleration. Det foregår fuldstændig umærkeligt, men skulle hjælpe med at spare på brændstof og bremsebelægning. Det store frontareal kombineret med en vægt på over to tons koster naturligvis brændstof og testbilen har et snit omkring de 10 kilometer literen de seneste 2.000 km. Men en tur fra Aarhus til København og tilbage igen retunerer et fornuftigt forbrug på 14,5 km/l.

LÆS OGSÅ: Videotest: Volvo V60 Polestar (367 hk)

Alle Volvos motorer er firecylindrede, og mens det burde give lidt bedre brændstoføkonomi, så halter B5 lidt på motorstøjen, der ikke er særlig premium. Det er Harman Kardon-højttalerne derimod – lyden er virkelig god. En måde man nemt kan vurdere lydkvaliteten på, er om man får lyst til at skrue op eller ned, når der kommer en god sang.

I XC90 bliver der hurtigt fest – det er en sand fornøjelse. Men også et kryds, der koster 20.403 kr. Og har du lyst til noget af det ypperste i billyd, så kan der krydses af ved B&W til 80.363 kr.

Interiøret er mere venligt end hos tyskerne, men kan blive endnu mere friskt med lysere læder og træ

Irriterende detaljer

Som i alle nye biler kræver betjeningen af infotainment-systemet tilvænning – det gælder også i Volvo XC90. Det meste vænner man sig til, men selv efter en uge i bilen, så virker klimaanlægget til at leve sit eget liv. Det er som om larm og effektivitet ikke helt går hånd i hånd og at blæserstyrken ikke modsvarer, hvad der kommer ud af dyserne.

Men det værste er næsten, at rattet i testbilen knirker fra samlingen under den venstre rateger. Det forventer man ikke engang fra en Kia Picanto til en sjettedel af prisen. Lettere irriterende er også Drive Mode knappen, der kan skifte mellem Eco, Normal, Dynamic og Offroad – det er en glat rulleknap som fingeren glider på. Heldigvis er det en knap man sjældent benytter med B5-motoren – den er oftere i brug i den store hybrid T8, der kan køre på el alene.

En uge var ikke nok til at blive venner med klimaanlægget.

Ikke for de køreglade

Volvo var i en årrække ejet af Ford, og mens det økonomisk ikke var nogen kæmpesucces, så var Fords passion for dynamiske køreegenskaber en gave til Volvo – især i de mindre versioner. Enhver der har prøvet en Volvo 240 ved, hvad jeg snakker om. Den var lige så retningsstabil som en indkøbsvogn. XC90 er skabt til det amerikanske marked og der er man ikke forvent med dynamik, og det er fint – for XC90 besidder den ikke.

Den er komfortabel og sikker i sin fremfærd, men der kommer ikke smil på læben. Den er en luksusflyder. En praktisk luksusflyder med god plads og en venlig attitude, som ikke støder nogen. Ingen tænker på janteloven selvom vi er i en SUV til over en million kroner – det er jo bare en Volvo. Og tak for det.

LÆS OGSÅ: Video: Ny super-SUV fra Audi smadrer Nürburgring-rekord

Ingen er i tvivl om, at dette er en Volvo

Volvo XC90 B5 Inscription

Motor 4 cylindret diesel på 2,0 liter
Ydelse 235 HK v/4.000 omdr./min
Max. Moment 480 Nm v/1.750 omdr./min
8-trins automatgearkasse
Brændstofforbrug 14,9-13,9 km/l. ved blandet kørsel
CO2 175-187 g/km
Tophastighed 220 km/t
0-100 km/t. 7,6 sekunder
Køreklar vægt 2.120
Totalvægt 2.679
Anhængervægt med-/uden bremser 2700 kg/750 kg

Testbilens pris: 1.399.589 kr.

Se aktuelle priser på Volvos hjemmeside

 

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.