Elbiler

Volvo XC40 Recharge: Alt om elbilen med over 400 km rækkevidde

Af i Elbiler
Recharge er efternavnet på en helt ny udgave af Volvo XC40. Den kompakte SUV ser nemlig dagens lys i en rent elektrisk udgave med konkurrencedytige specifikationer. Her kan du læse mere om den første elbil fra Volvo.

Af: Esben Skrumsager / d. 17. oktober 2019

Det er lidt af en nyhed, der er tikket ind fra vores venner på den anden side af Øresund. For mens Volvo godt nok har leget med noget strøm tidligere i nogle af deres modeller – i form af plugin-hybrider – gør de sig nu klar til at sende en rent elektrisk udgave af den populære mellemklasse-SUV, XC40, på gaden.

XC40 Recharge er baseret på den eksisterende mellemklasse-SUV. Men Recharge-navnet kommer vi til at høre endnu mere til, for XC40 er nemlig blot den første i en række af rent el-drevne Volvo’er, lover den svenske bilproducent. Faktisk er det planen, at der de kommende fem år skal lanceres mindst en elbil om året med Volvo-emblemet på snuden.

LÆS OGSÅ | 3 elbiler der er værd at vente på – og én der flopper

Det skal ses i lyset af Volvo’s strategi, der har som mål, at 50 procent af salget på verdensplan i 2025 skal udgøres af el-drevne biler. De øvrige 50% skal være hybrid-biler. Recharge er altså den overordnede betegnelse for alle opladelige Volvo’er med elektrisk eller plugin-hybrid drivline.

– Vi har sagt det her mange gange før: For Volvo Cars er fremtiden el-drevet, siger Håkan Samuelsson, administrerende direktør og koncernchef i Volvo Car Group i en pressemeddelelse og fortsætter:

– Med introduktionen i dag af vores rent el-drevne XC40 og Recharge-modelprogrammet tager vi et vigtigt nyt skridt i den retning.

Batteri og rækkevidde i Volvo XC40 Recharge

Batteriet har en kapacitet på 78 kWh. Volvo angiver rækkevidden på en fuld opladning til at overstige 400 kilometer – uden dog at komme nærmere ind på HVOR meget over 400 kilometer.

Ifølge svenskerne er den maksimale ladeeffekt på 150 kW (til sammelingen tillader Porsche helt op til 270 kW-ladning på Taycan). Selvom det ikke ligefrem sætter nye standarder for hurtigladning, skulle det trods alt være nok til at lade op til 80 procent på cirka 40 minutter.

Lader du derhjemme med en almindelig ladeboks med op til 11 kW, kan du på en time tanke strøm til rundt regnet 60 kilometers kørsel.

Konkurrencedygtige præstationer

Hvad angår evnen til at accelerere, skal du ikke frygte at blive efterladt ved lyssignalet, når det skifter til grønt. Bilen er firehjulsdrevet, yder 408 hestekræfter, og på blot 4,9 sekunder rammer du 100 km/t. Til gengæld sætter du ikke rekord på Autobahn. Tophastigheden er nemlig begrænset til 180 km/t – samme begrænsning som i alle andre nyere Volvo-modeller.

Bor du i hus med familie, hund og have, som de fleste Volvo-ejere siges at gøre, er der naturligvis et vigtigt spørgsmål, der presse sig på. “Kan jeg få den med anhængertræk?”. Det korte svar er ja! Det lidt længere svar er, at du faktisk må slæbe op til 1.500 kilo. Det er noget mere end eksempelvis Tesla Model 3.

Den kommende elbil bliver den første Volvo-model med et helt nyt infotainmentsystem. Det er baseret på Googles Android operativsystem, som blandt andet skulle øge funktionaliteten via stemmestyring med Google Assistant.

Det Android-baserede infotainmentsystem er desuden fuldt integreret i Volvo On Call, som er en slags digital butler på farten. Via Volvo On Call kan plugin-hybrid-førere bl.a. holde øje med, hvor lang tid de kan køre på elektricitet.

Lancering og priser

Der er endnu ikke meldt nogen danske priser ud på bilen, men i Sverige rapporteres det, at den første og fuldstændig topudstyrede version lander i omegnen af 700.000 svenske kroner.

Produktionen af Volvo XC40 Recharge kommer både til at foregå i Kina og i Belgien. Produktionen er planlagt til at begynde i den sidste uge af august i 2020. Kniber det med tålmodigheden, kan du gå på opdagelse blandt de knap 400 andre elbiler til salg på Bilbasen lige nu. Se dem her.

Esben Skrumsager
Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.