Test: Designet er den store styrke for Audi A7 Sportback 55 TFSI E
Der er få saglige grunde til springe Audi A6 over og give 170.000 kr. mere for A7 Sportback. Et elegant og aggressivt design er den vigtigste grund. Test af plug-in hybriden med 367 hk
Hvorfor har nogen fundet på at designe en coupé-SUV? Man laver en praktisk SUV, skærer 25 procent af de praktisk af igen – og sætter prisen op. Hvis design var noget helt ligegyldigt, ville alle biler se ud som hvide varevogne, men mennesker har smag. Forskellig smag.
Mange mennesker holder af at vise lækkert, anderledes design frem, og derfor findes biltyper, som på papiret ikke giver så meget mening.
Derfor findes Audi A7 Sportback. Den har ikke det mindste SUV i sig, men den er i sig selv en slags crossover. En coupé med fem døre – en fastback med plads til fem personer og bagage. Hvis fornuften altid sejrede, så ville A7 Sportback aldrig være nået ud fra designafdelingen og over på samlebåndet: En A6 kan, helt basalt, stort set, det samme. Og man sparer 170.-180.000 kr. ved at sige A6 i stedet for A7.
Der er luget ud i modelprogrammet
Men helt frit valg mellem de to hylder er der nu ikke. Audi i Danmark har skåret med den store kniv, fjernet de fleste versioner af A7 Sportback. Ingen diesel, ingen benziner. Tyske kunder har langt større udvalg. Danske kunder må vælge S7 Sportback med 344 hk til 1,54 mio. kr. for at kunne køre diesel. Benzinmotor? RS 7 Sportback med 600 hk til 2,42 mio kr.
De to 7’ere er de færreste forundt. Muligheden i et lavere prisleje er to plug-in hybrider med 2-liters benzinmotor. 299 eller 367 hk. Begge med samme opgraderede, større batteripakke som bl.a. A6 TFSI E, så de nu kører længere på strøm. Priser fra mindre afskrækkende 777.000 kr. Stadig langt fra en A6 plug-in hybrid, der starter ved 600.000 kr.
Kan A7 Sportback imponere så godt og grundigt, at en prisforskel så stor bare bliver ligegyldig? – Jeg sætter mig til rette i den lave A7 Sportback 55 TFSI E Quattro S Line Edition med 367 hk.
Udstyr på højt niveau
Modelnavnet er langt, og jeg kunne bruge flere afsnit på at skære det ud i små bidder. Men det bliver for meget. Jeg tager nogle store bidder. 55 er Audis måde at tale ydelse, i hestekræfter og Nm, og 55’eren med 367 hk ligger så over 50, som har 299 hk. Simpelt. Sådan da. TFSI er benzinmotoren, og E er plug-in hybrid.
Mange års skoling som bilinteresseret har lært os, at Quattro er firehjulstræk, og videre derfra handler det mest om udstyr: S Line er lig med sorte detaljer, sportsundervogn og sæder som i en S-model (som S7 Sportback).
Edition er tegnet til, at du får mere udstyr med, og Audi har bl.a. flottet sig med matrix-LED-forlygter, el-justerbare sportssæder, aut. klimaanlæg med fire zoner, varme i rattet – et rat som kræfter ganske få kræfter at justere, for det sker med en lille knap, der gør det helt elektrisk.
Større batteri, begrænset brugbarhed
Batteriet er så stor en del af enhver plug-in hybrid, at det altid hører hjemme i enhver snak om de del-elektriske biler. Audi valgte i 2021 at give mange af sine plug-in hybrider større batteri – for en længere rækkevidde, lavere CO2-udledning. Batterietkapaciteten steg fra 14,1 til 17,9 kWh, og A7 Sportback TFSI E’erne blev rigtige lavemissionsbiler med CO2-udledning på 33 gram/km.
Men kun 14,4 af de 17,9 kWh er det, Audi giver adgang til. Resten er en beskyttelseszone, en buffer for batteriet. En elektrisk rækkevidde på 63 kilometer er i dag gennemsnitlig, men jeg oplever den langt fra så gennemsnitlig. Under gennemsnittet, for mens en opladning på en kold martsdag vises som omkring 40-45 kilometer i displayet (uden forvarmning), så rasler de kilometer meget hurtigt af A7’eren.
Pre-konditionering, som det hedder, når bil og batteri får en chance til at blive varmet op før køreturen, har forhåbentlig en positiv effekt. Det lader sig gøre gennem bilens medfølgende app, men selvfølgelig primært, hvis man har sin egen ladeboks.
Skærmene er smukt integreret omkring førerpladsen, men størrelsen er ved at virke lille i forhold til konkurrenternes
Ketchupkræfter
Tidernes skiften. For to-tre år siden ville den store A7 Sportback være sendt af sted til test med en kraftig dieselmotor. Seks cylindre, 3-liters slagvolumen, 245 eller 286 hk. Afgifternes fokus, producenternes delvist tvungne vej mod elektrificering – og en, ofte helt overdrevet, kamp mod den nøjsomme, smidige dieselmotor.
Plug-in drivlinjen i A7 Sportback fungerer, og den opfylder så rigeligt behovet for hestekræfter. Ren ydelse, hvor en kraftig speederfod belønnes. Men ikke med smidighed eller styrke, som kommer fra bunden og på en elegant vis. Som en tube lim, der er tørret ind, og du er nødt til at prikke hul med et søm, for at få gevinst.
Ketchupeffekt, kalder vi det – pludselig, voldsom reaktion. Elmotoren starter ud, dobbeltkoblingsgearkassen tøver, og så piskes 2-liters motoren med sine 265 hk (og 370 hk) til at yde.
Det rammer ikke det, jeg forventer af en luksusbil til 850.000 kr. Det er trist for Audi og andre mærker, at BMW-plug-in hybriderne med sekscylindret motor og 394 hk eksisterer. BMW viser, hvordan det skal gøres.
A7 Sportback er en bil på næsten 5 meter, så der er god plads til fire voksne. Bagagerummet er ikke stort (380 liter), men det er – takket være den store bagklap – variabelt
Kom bare an med de lange ture
Store skærme i bilerne er over os. De bliver hurtigt større og større. En Kia Sportage har to skærme på mere end 12”, og jeg tror ikke, der findes tommer nok til at regne ud, hvor store skærmene i EQ-modellerne med Hyperscreen fra Mercedes, EQE og EQS, er.
A7 Sportback (og A6 og A8, for den sags skyld) har lige så mange skærme som EQE og EQS. De er bare mindre… prangende. Infotainmentskærmens 10,1” og den 8,6” store skærm derunder til bl.a. klimaanlæg, flugter smukt med hele førerpladsens design.
Roligt, stramt, tysk – og lækkert. Det virker bare for småt, når konkurrenterne stiller med markant større skærme. Tech-spillet er hårdt og dyrt at være med på, og jeg er spændt på, hvornår Audi viser sin første bil med monsterskærme.
Praktisk, men lille bagagerum
Der er ingen forskel på at sidde ombord i A7 Sportback og en A6. Måske lidt i højden, for 7’eren er noget lavere end 6’eren, og siddepositionen er perfekt: Multijusterbar og variabel, som skabt til lange, lange ture med komfortable sportssæder. Plads ved bagsædet er der også – som forventet i en bil, der er næsten 5 meter lang.
Det praktiske bagagerum – set overfor en A6 sedan, men selvfølgelig ikke en A6 Avant, som er mere praktisk – er begrænset af PHEV-systemet, som tager, plads, og et litermål på 380 er det samme som i en Skoda Fabia. Den er omtrent en meter kortere.
Plusset i forhold til sedanen er den store bagklap, så A7 Sportback kan køre med større ting.
A7 Sportback skiller sig ud i forhold til A6, og det kan være med til at gøre den høje merpris mere spiselig
Lige til og uden spænding
Jeg kommer aldrig til at se A7 Sportback som bilen, man skynder sig af motorvejen for at tage den snoede landevej. Drivlinjen i plug-in hybriden tager alene en del af den sjov, man kunne have, men den store Audi er mest bekvem på de lige stræk, hvor tyngden kommer til sin ret. En overskuelig, men tung bil med afstemte, ikke hurtige bevægelser.
2.140 kilo køreklar, og A7 Sportback 55 TFSI E Quattro S Line Edition føles hele sin vægt. 55’eren er som standard S Line, og det vil sige, at sportsundervogn følger med. 20” hjul lige så. Motorvejen klarer den uden problemer, men lavere fart og dårligere veje giver ridser i lakken – den er en kende for stiv.
Det problem er langt mindre udtalt, faktisk slet ikke et problem, i A6 med den lidt svagere drivlinje, 50 TFSI E med 299 hk, for den har 18” hjul og ingen sportsundervogn.
For at komme det til livs i A7 Sportback, kan det være, at adaptive støddæmpere kan hjælpe (17.891 kr.).
Designet giver mere værdi
Lægger man vægt på mere elegant, mere usædvanligt design, så kommer A7 Sportback med en vis merværdi i forhold til A6. A7 Sportback har mere udstyr som standard, som også hjælper lidt på værdispørgsmålet. Alene det, at så mange køber eller leaser en A6 sedan eller Avant, og at så få gør det samme med en A7 Sportback – det kan være en stor værdi i sig selv.
Men 845.000 kr. uden udstyr som adaptiv affjedring, nøglefri betjening og trådløs smartphoneopladning er for stramt. 50 TFSI E-versionen til 777.000 kr. har lidt færre kræfter og stort set samme standardudstyr, så den står, for mig, som det bedre køb.
Hvis man da kan få fingre i en – Audi er begyndt at oplyse priser for 2023, for det er dér, kunder som udgangspunkt får deres plug-in hybrid, hvis de bestiller nu.
SPECIFIKATIONER
Audi A7 Sportback 55 TFSI E Quattro S Line Edition
Motor: R4, 1.998 cm2, benzin + elmotor Ydelse: 367 hk/500 Nm 0-100 km/t: 5,7 sekunder Tophastighed: 250 km/t Forbrug: 71,4 km/l CO2-udledning: 33 gram/km Elektrisk rækkevidde: 63 kilometer Mål (L/B/H): 497/191/142 cm Køreklar vægt: 2.140 kilo Bagagerumsvolumen: 380-1.235 liter
Pris: 844.673 kr. (A7 Sportback fås fra 776.886 kr.)* Privatleasing: Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: 785.241 kr. ((A7 Sportback fås fra 717.456 kr.)*
*Priser gældende for 2023, da A7 Sportback TFSI E sandsynligvis ikke kan leveres i 2022
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
I gamle dage kunne man opgradere sin bil med en CD-afspiller fra byggemarkedet og skifte fjedre for at få en mere sportslig undervogn. I dag kan man få bedre forlygter og adaptiv fartpilot direkte via sin smartphone.
Mere end 600 kilometer i slud og blæst med fuld oppakning er en prøvelse for enhver elbil. Hvordan klarer vores langtidstester det? Vi sender Renault Scenic E-Tech på en hård vinterprøvelse.
Firefly skal gøre det, Nio ikke selv er i stand til: konkurrere på de europæiske markeder med lave priser. Den første Firefly-model er en hatchback med friskt design og 92 liter frunk.
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.