Test og anmeldelser

TEST: Audi SQ5 Sportback er (unødvendig) stil og en berusende dieselmotor

Af i Test og anmeldelser
Fordi en SUV helst skal ligne en coupé, fås Audi Q5 nu som Sportback med skrå bagende. Test af topmodellen SQ5 Sportback med 341 hk.

Tekst & foto: Morten Bek / d. 12. juni 2021

Nicher kan med tiden blive så store, at de ikke længere helt er nicher. Da BMW fik idéen til, at også en SUV kan være en coupé, var det en niche, som ingen af os vidste eksisterede: X6 fik i 2008 mange til at ryste på hovedet, mens andre roste den til skyerne.

X6 har haft uvurderlig indflydelse på hele SUV- og crossoverbølgen, og SUV-coupé-nichen (coupé-SUV-nichen?) er forsvundet, erstattet af mainstream og popularitet. Ikke nok med at BMW har X2, X4 og X6 – lige fra Mercedes-Benz til Kia, Toyota og Renault har BMW inspireret mange andre mærker til at glatte SUV’erne ud og sænke taget. Uden at det går ud over frihøjde og SUV-potensen.

LÆS OGSÅ | Første tur: Audi Q4 e-tron viser gode takter

Audi kom sent til den tidligere niche. Først med Q3 Sportback i 2019, så med E-Tron Sportback i 2020 – og nu med Sportback-modellen i Q5-serien. Jeg vil ikke gå ind i en længere diskussion om navnet Sportback, men jeg synes, det bruges lige liberalt nok. Hvad A3 Sportback har med A7 Sportback, og hvad den har med E-Tron Sportback at gøre, når vi snakker design, ved de kun hos Audi. Stor genkendelighed, har de tænkt i marketingafdelingen i Ingolstadt, men som jeg ser det, så er Sportback-titlen nu så udbredt, den kan bruges på en A4 Avant.

Specifikationer

Audi SQ5 Sportback

Motor: V6, diesel, 2.967 ccm

Ydelse: 341 hk / 700 Nm

0-100 km/t: 5,1 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 12,2 km/l

Startpris: 994.990 kr.

Lidt syrligt, hva’?

Jeg beklager. Sportback-modellerne (mere A5 Sportback og A7 Sportback) har altid været noget særligt, og jeg skal vænne mig til, at navnet også skal rumme de højere modeller.

Q5 Sportback beriger Q5-designet med noget interessant og en helt anden stil. Den er på en gang både mere interessant end en helt ordinær Q5 (det kan være nyhedens interesse), og den er et meget bedre bud på en coupé-SUV end BMW X4. Så langt, så godt.

SE OGSÅ | Derfor skal du vælge den ‘lille’ Bentley Flying Spur

Det belaster ikke familiebåndet betydeligt, hvis du vælger at gå med den gode stil og købe en Q5 Sportback i stedet for en Q5. Bagagerummet er stort og formindsket med en ubetydelighed. Sportback rummer 500 liter, hvor Q5 rummer 510 liter. Med bagsædet ude af drift, og lagt ned, er der plads til 1.470 liter – mod 1.510 liter i Q5. På samme måde er der stort set ingen minusser ved det coupé-lignende design inde i kabinen. Selv pladsen til højt hår ved bagsædet er intakt.

Jeg savner endnu engang det klassiske dreje- og trykhjul, der tidligere var adgangen til at betjene infotainmentsystemet. Q5-faceliftet har givet en større skærm, ny med bedre menustruktur. Men en touchscreen, som nu er grundlaget for systemet, er et tilbageskridt, når det kommer til betjening. Hvorfor ikke i det mindste gøre som BMW, hvor der er både touchscreen OG det fine hjul, Audi?

SE OGSÅ | Audi Q5 er blevet bedre, men den er ikke bedst

En smule mere bitterhed. Den nyeste generation Q5 og SQ5 Sportback er bygget i Mexico, og det har givet mere simpel materialekvalitet. Jeg ved ikke, om det er fordi jeg har med topmodellen at gøre, SQ5 Sportback, som er pyntet med fine grå lædersæder (læder Feinnappa, jawohl, til 19.533 kr.) og kunstlæder nogle steder, hvor der ellers ville være plast (6.278 kr.), men materialerne overbeviser mig denne gang mere end i tidligere Q5-testbiler.

SQ5 Sportback… det lyder stærkt?

Det er SQ5 Sportback da også. Audi flakser lidt rundt for at finde ud af, om diesel eller benzin passer bedst i tanken på S-modellerne, og i Europa er SQ5 endt med en dieselmotor. Og hvilken en af slagsen: 3-liters V6 med 341 hk og 700 Nm. Et mild-hybrid-system både sparer ved at opsamle bremseenergi og tilfører ved med en lille elektrisk kompressor at give et skub, inden dieselmotoren rigtig kommer i gang.

SE OGSÅ | Sælg huset, hunden og kæresten og køb en BMW M4 

Med 341 hk er der skåret 6 hk af ydelsen i forhold til før faceliftet, mens bl.a. ventilerne nu er i stål i stedet for aluminium. Bedre for varmetabet og holdbarheden. Mest spændt, før testen, var jeg på motorens reaktionsevne. De nyeste emissionsregler førte i en periode til, at mange biler fra VW-koncernen, også Audi-modeller med 3-liters dieselmotoren, var uforskammet sløve til at reagere på speederen især fra stående start.

Det er stort set kureret. SQ5 Sportback skyder fremad som en stor bjørn, når jeg forlanger det. Men det bedste ved motoren, som i øvrigt har en fabelagtig og tung V6-diesel-lyd, er muligheden for at lade sig fragte på en kæmpe bølge af moment fra 1.750-3.250 o/min. Ingen benzinmotor med 300-400 hk kan komme tæt på den magt, den store diesel kommer med.

SE OGSÅ | 510 hk BMW M4 eller 490 hk Tesla Model 3?

Der er ikke brug for omdrejningsvillighed, og SQ5 Sportback kunne sikkert klare sig med færre gear end de 8, den kører med. Dens evner på motorvejen er fremragende. Afslappet og med ganske få omdrejninger for så med lidt flere omdrejninger at gøre mig i stand til at overhale hurtigt  uden at bruge store mængder brændstof. Det er tarveligt, at dieselmotoren bliver gjort til noget, man skal skamme sig over. En V6’er som den i SQ5 Sportback kan fragte dig meget langt på en optankning, og du skal, helt bogstaveligt, være vanvidsbilist for at komme under 10-11 km/l.

Det lyder også dyrt?

At være vanvidsbilist? Helt sikkert. Hvis staten snupper din helt nye SQ5 Sportback, så har du foræret 995.000 kr. væk. Det er mange penge, men relativt set er det ikke mange penge, når jeg lægger det hele sammen. I forhold til SQ5 Normal SUV er det en lille merpris på 40.000 kr. Hvordan det så end er endt sådan, så er SQ5 Sportback 105.000 kr. billigere end S4 Avant med samme motor.

LÆS OGSÅ | Fornuftige priser gør Audi Q4 e-tron relevant

Audi har slanket modelprogrammet, siden Q5 Sportback kom til landet. Det betyder, at du hverken kan få dieselmodellerne med 204 og 286 hk eller benzinvarianten med 265 hk. Det kunne ikke betale sig, og jeg kan godt se pointen. For dieselvarianten med 286 hk, som også har 3-liters motoren, ville næppe være meget billigere.

Og for de som ikke ønsker en diesel og slet ikke ønsker at komme af med 1 mio. kr., så er der heldigvis en anden mulighed. En plug-in hybrid. 299 hk og 61 km på en opladning til lidt mere end det halve af SQ5 Sportback. 545.000 kr., for at være helt præcis. Der er også en stærkere PHEV-variant med 367 hk. Altså en spandfuld heste mere end i SQ5’eren, til 640.000 kr.

Er der ellers noget, man skal vide?

SQ5 Sportback er en fremragende rejsevogn. Stærk, afslappet, støjsvag – og meget, meget komfortabel. De S-specifikke sæder er fortrinlige til de lange ture, men det er alligevel undervognen, der tager prisen.

LÆS OGSÅ | Luksus SUV på el: Den nye BMW iX3 møder Audi E-tron og Jaguar I-Pace i test

Med luftaffjedring til rimelige 21.063 kr. kunne testbilen lige så godt være udstyret med 17” hjul og store ballondæk. Det er ikke, hvad den kører med, for den står på 21” Audi Sport-fælge (36.698 kr.). Den har en virkelig smidig affjedring, uanset underlag, og jeg kunne rejse Europa tynd i den her bil uden nogensinde at blive træt.

SQ5 Sportback er en stor og tung SUV, men den adaptive luftaffjedring er samtidig med til at holde krængning i skak. Og mens bilen – helt Audi-typisk – har et meget roligere og mere fjernt styretøj end bilerne fra BMW, så er den dynamisk nok for mig.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.