Audi Q2 FL
februar 20, 2021

TEST: Audi Q2 er stadig frisk og funky

Q2 er en skæv Audi – på den gode måde, og en opgradering af design og udstyr klæder den kompakte crossover. En model der stadig er uden direkte konkurrence fra BMW og Mercedes-Benz.

Af: Morten Bek / d. 20. februar 2021

Rivaliseringen er hård og ubarmhjertig. Audi, BMW og Mercedes-Benz er i konstant kamp om at være først, bedst og størst, men de tre tyske mærker kan ikke være i enhver niche og ethvert lille hul i markedet. Nogle gange vil det være økonomien omkring en model, der ikke vil hænge sammen, andre gange er der måske ikke plads i produktionen.

En af de grunde, eller en helt tredje eller fjerde, kan være årsagen til, at Audi ikke har en PHEV-udgave af A4, at Mercedes-Benz ikke på noget tidspunkt har haft en cabriolet i Golf-klassen, og at BMW har overladt minibilssegmentet til sin britiske forbindelse, Mini.

SE OGSÅ | Fremragende Fiat 500e viser VW, hvordan det skal gøres!

I fem år har Audi med Q2 haft en lille-til-kompakt crossover, der fra starten har virket som en aldeles fremragende idé. Folk, også rigtig mange danske folk, vil gerne have en crossover, men de har alle mulige grunde til ikke at ville have en stor en: Økonomien sætter begrænsninger, der er ikke brug for pladsen, parkeringsforholdene er trange – eller man synes, at en lille bil er smartere og rarere at køre.

Specifikationer

Audi Q2 35 TFSI S-Tronic

S Line

Motor: R4, 1.498 cm, benzin

Ydelse: 150 hk / 250 Nm

0-100 km/t: 8,6 sek.

Tophastighed: 218 km/t

Forbrug: 16,4 km/l

Startpris: 349.989 kr.

(Q2 fås fra 289.989 kr.)

BMW og Mercedes-Benz må tænke, at en crossover med en længde på omkring 420 cm ikke er det værd, for Audi er stadig alene blandt de tre med sådan en. Hos BMW er X2 den mindste crossover (436 cm), hos Mercedes-Benz er det GLA (442 cm). BMW tager mindst 360.000 kr. for X2, Mercedes-Benz mindst 435.000 kr. for GLA – den faceliftede Q2 sælger Audi til priser fra 290.000 kr.

LÆS OGSÅ | BMW X2 25e er et slagtilbud

Det er en forskel, der kan mærkes. Også på privatleasing starter Q2 ved en markant lavere pris end X2 og GLA. Men betyder billigere og mindre crossover så en ringere crossover?

Du nævnte et facelift?

Fem år sætter normalt sine tydelige spor på et design. Enten fordi man vænner sig til det eller bildesignerne i mellemtiden er gået i en anden retning. Q2 er på den måde ikke helt normal. Slet ikke når vi er i Audi-regi, for den er mere skæv og speciel end Audi-modellerne er flest. De har de kontrastlakerede “blades” på stolperne efter bagdørene, trekantede folder i dørene og en front med så mange kanter, som designerne på nogen måde kunne få Audi-ledelsen til at godkende.

Det er en frisk og funky tilgang, og derfor er Q2 stadig frisk og funky her i 2021, selvom vi så den første gang i 2016.

LÆS OGSÅ | Audi Q5 er blevet bedre, men den er ikke bedst

Så overraskelserne omkring faceliftet er små. LED-forlygter har alle Q2 nu som standard, men ellers samme form som før. Grillen bevarer også sin oprindelige form, men mellem den og motorhjelmen er der skåret ud til tre smalle luftindtag. Eller i hvert fald hvad der ligner luftindtag. Og så er de i forvejen store indsatser i kofangerne for og bag (som ligner indgange og udgange for luft) trukket endnu længere op og er spidset til. Som testbilen står, med S Line-udstyr og Daytona-grå lakering med lyse “blades” ligner Q2 en halv million.

Det ville have være for dyrt at give Q2-interiøret en helt så omsiggribende omgang som Audi Q7 fik, da den fik et facelift. Så Q2 har stadig interiøret, som minder meget om det i den gamle Audi A3. Med en infotainmentskærm stående lidt akavet under forruden (8,2” skærm). Ikke en touchscreen som i Q7, A4 eller den nye A3, men med et infotainment styret med et dedikeret hjul og genvejstaster ved gearvælgeren. Det er forfriskende gammeldags, men det kommer med en pris: Grafikken er af ældre dato, og punkterne i hovedmenuen er små og ikke ligefrem selvforklarende.

LÆS OGSÅ | TÜV-rapport 2021: Her er de brugte biler, der har færrest fejl til syn 

Rigelig kritik er givet til plast og materialer i Q2, og jeg har selv været ret så kritisk. Indlæg i knaldfarver og baggrundsbelyste paneler forhindrede ikke et billigt indtryk. Men jeg må sige, at Audi har løftet kabinen mindst en klasse; dørsiderne er dog stadig hårde som knækbrød, og kun armlænet på døren står ud som blødt.

Hvad med motorerne?

Motorprogrammet ligner næsten sig selv, men er faktisk indskrænket og delvist fornyet. Benzinsiden dækkes af 1-liters motoren med tre cylindre og 110 hk, den testede 1,5’er med fire cylindre og 150 hk samt den 300 hk stærke 2-liters motor i SQ2, som jeg desværre ikke har haft fornøjelsen af at prøve.

Dieselbrugere kan vælge mellem 116 eller 150 hk (begge med aut. gearkasse), og det er i begge tilfælde en ny 2-liters motor, man finder i Q2.

SE OGSÅ | Spar 150.000 kr. på din nye plug-in hybrid

For år tilbage har jeg prøvet Q2 med den 3-cylindrede benzinmotor. Den ville jeg personligt ikke vælge fra. Q2 er jo lille og belaster vejen med under 1.300 kg. Det er gode forhold for den kultiverede og villige 1-liters motor.

Den testede 1,5’er giver med sine 150 hk den lille Q2 et skub, som jeg nok ikke helt havde forventet. Motoren drejer hurtigt og konsekvent fra helt lave omdrejninger, og man er derfor hurtigt oppe i fart. Dobbeltkoblingsgearkassen er afstemt langt bedre end i eksempelvis den Q5 TDI, jeg testede for nylig. Så jeg savner ikke pludselig bundtræk, fordi gearkassen tøver. Da høje omdrejninger ikke resulterer i omdrejningsvillighed, er det perfekt, at gearkassen formår at udnytte motorens bedste arbejdsområder.

Føles den så lille og billig af køre?

Mens Audi så har sparet lidt på de lækre materialer i kabinen, selv om det er i ringere grad end før, så er der ikke sparet der, hvor det er vigtigst: På køreegenskaberne. Q2 lever op til Audi-devisen om soliditet, neutralitet og luksus, og med S Line-udstyrsniveau får man sportsundervogn med som standard, men sjovt nok også præcis samme 17” hjul- og dækmontering som på den mere komfortorienterede Prestige-variant.

LÆS OGSÅ | Første tur: Helt ny, helt elektrisk Mercedes-Benz EQA

Testbilen er skævt udstyret i forhold til at vurdere, om sportsundervognen i S Line er for meget af det gode. Den er monteret med 19” Audi Sport-fælge, som står til den nette sum af 30.000 kr. Den størrelse hjul giver, ikke overraskende, hårdhed i undervognen. Det er billigt sluppet, at det ikke belaster komforten på motorvejen, men mere i byen og på hullede landeveje.

Sportsundervogn og store hjul gør Q2 adræt og særdeles neutral i svingene. Styretøjet er også blandt de bedre hos Audi. Den lette crossover er sjov at køre, uden at det føles forceret. Men mindre hjul ville være en god idé for komforten (og pengepungen). Så er det mit gæt, at de voksne køreegenskaber, det lave støjniveau og Q2’erens stabilitet rigtig vil komme til sin ret. Indtrykket af en billig bil? På ingen måde. Q2 føles ikke som en meget billigere bil end for eksempel BMW X2 – bare en bil med noget ringere plads i kabinen.

Hvad koster den fornyede Audi Q2?

Sagde jeg, den ligner en halv million? Det er måske fordi, den koster 540.000 kr. som testet. Men du behøver ikke komme derop, og du behøver slet ikke komme i nærheden af den vilde pris. Basismodellen 30 TFSI Prestige med 110 hk til 289.990 kr. har nemlig udstyr nok til at kunne holdes omkring de 300.000 kr. med ekstraudstyr.

SE OGSÅ | De nye bilafgifter gør bedre biler billigere

Standard er LED-forlygter, 17” alufælge, aut. klimaanlæg med to zoner, multifunktionslæderrat, infotainmentsystem med 8,3” skærm og Apple CarPlay, p-sensorer, bakkamera, armlæn foran, el-klapbare sidespejle, aut. nedblændeligt bakspejl og måtter. Med metallak er du kørende for cirka 297.000 kr. i en veludstyret Q2

S Line-versionen koster 20.000 kr. mere end basismodellen Prestige. Udover sportsundervogn, sportssæder og Drive Select-køreindstillinger er der mest tale om pynt i kategorien sport – lidt mere prangende kofangere, S Line-logoer udvendigt, belyste alu-indlæg i kabinen, belyste S Line-indstigningslister og sort taghimmel.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS