Kategorier
Brugtbil Forbrugerstof

TÜV-rapport 2021: Her er de brugte biler, der har færrest fejl til syn

Hvert år laver tyske TÜV en rapport med data fra de 9 millioner bilsyn, de udfører hvert år. Det giver et fyldestgørende indblik i hvilke brugte biler, der kommer gennem syn med færrest — og flest — fejl. Vi gennemgår tallene fra den store tyske synsrapport.

Af: Simon Hallenslev / d. 18. januar 2021

TÜV er den populære og mundrette forkortelse af ‘Technischer Überwachungsverein, som oversat betyder Den Tekniske Inspektionsassociation. Det er organisationen, der står bag de tyske bilsyn. Hvert år har TÜV i omegnen af ni millioner biler gennem deres system, der alle skal testes, tjekkes og herefter godkendes eller dumpes.

Ved hvert års udgang gør TÜV status over året der gik og laver hertil en udførlig rapport over hvilke biler, der har klaret sig bedst og dårligst gennem til syn. De store mængder data fra de mange syn koges ned til fem alderskategorier, som modellerne bliver inddelt i. Det er biler i alderen: 2-3 år, 4-5 år, 6-7 år, 8-9 år og 10-11 år.

Hvis du læste vores artikel om TÜV-rapporten 2019 eller TÜV-rapporten 2020, husker du måske, at Porsche 911 dominerede. Det gør den stadig med sin lave fejlrate. Herudover er der dog flere betalelige brugte biler at finde i de eftertragtede top-10 positioner. Vi slutter også af med at afsløre, hvilke dansker-darlings der tager titlen som bundskrabere.

TÜV-rapporten 2021

Lige herunder får du det fulde overblik over de modeller, der har klart sig bedst gennem syn på tværs af de fem alderskategorier. Men før vi når så langt, er det også værd at kigge på, hvilke modeller der klarer sig bedst i deres respektive klasser.

For fjerde år i træk er det Opel Adam, der er mikrobilen med færrest fejl. I minibilsklassen er det Audi A1, der klarer sig bedst, mens Hyundai i30 skubber Mercedes A-Klasse af pinden i den populære Golf-klasse.

LÆS OGSÅ | TÜV-rapport 2020: Disse brugte biler har færrest fejl til syn

I mellemklassen, der typisk omtales som firmabilsklassen herhjemme, er det Opel Insignia, der klarer sig bedst gennem syn. En titel den tager fra Mercedes C-klasse, der klarede sig bedst i sidste års rapport. Blandt gulpladebiler holder Mercedes B-Klasse fast i titlen igen i år.

Den bedste SUV er også den bedste bil på tværs af klasserne og er noget så kedeligt som en genganger fra sidste års rapport. Mercedes GLC sætter barren højt og er den model, der gennemsnitligt har haft færrest fejl i de tyske synshaller.

10-11 år gamle biler

PladsModelFejlrate
1Porsche 9119,6
2Audi TT14,8
Honda Jazz14,8
4BMW X115,9
5VW Golf Plus16,4
6Mercedes E-Klasse Coupé17,1
7VW Golf17,1
8Audi Q518,0
9Mercedes GLK18,2
10Ford Fusion18,7

8-9 år gamle biler

PladsModelFejlrate
1Porsche 9116,7
2Mercedes SLK7,5
3Audi TT10,0
4Mitsubishi ASX11,5
5Audi Q512,2
6BMW X112,5
7Audi A6/A712,7
8Mercedes GLK13,3
VW Golf Plus13,3
VW Touareg13,3

6-7 år gamle biler

PladsModelFejlrate
1Porsche 9114,1
2Audi TT7,3
3Mercedes B-Klasse7,8
4Toyota Auris8,6
VW Touareg8,6
6Mercedes A-Klasse8,7
Porsche Cayenne8,7
8Mercedes SLK8,8
9Audi A39,0
10Audi Q59,1

4-5 år gamle biler

PladsModelFejlrate
1Porsche 9112,7
2Opel Karl3,8
3Porsche Macan3,8
4Mercedes GLE4,5
5Mercedes SLC4,6
6VW Golf Sportsvan4,8
7Mazda 25,1
8Mercedes B-Klasse5,2
9Audi Q55,3
Mercedes A-Klasse5,3
Mercedes GLK5,3

2-3 år gamle biler

PladsModelFejlrate
1Mercedes GLC1,7
2Mercedes B-Klasse2,2
Opel Insignia2,2
Porsche 9112,2
5Mercedes SLC2,4
6Audi Q22,5
Hyundai i302,5
8Mercedes A-Klasse2,6
9Mazda CX-32,7
10Mercedes C-Klasse2,8

Den kedelige ende

Skifter man fokus fra top- til bundplaceringer, er der ikke meget nyt at fortælle i dette års TÜV-rapport. I den nyeste alderskategori, 2-3 år gamle biler, er det to modeller fra rumænsk-producerede Dacia, der er bundskrabere. Dacia Duster tager sidstepladsen skarpt forfulgt af Dacia Lodgy, hvor fejlraterne er henholdsvis 11,1 procent og 10,9 procent. Den tredjedårligst placerede i denne kategori er Fiat Punto med 10,5 procent i fejlrate.

Det er måske forventeligt, når der er tale om prisbillige biler. Men der er også dyrere biler i den forkerte ende af rapporten. Skoda Superb og VW Passat deles om placering 108 ud af 129 mulige med en fælles fejlrate på 7,3 procent. BMW X5 og X6 findes på placering 113 med en fejlrate på 7,7 procent. Alle klarer sig dermed betragteligt lavere end gennemsnittet, der er 5,5 procent i alderskategorien 2-3 år.

LÆS OGSÅ | Dumpet i elgtest: Populære hybridbiler kæmper med vægten

Sætter man tallene i perspektiv, bliver det måske mere tydeligt, hvor skidt de tunge tyskere placerer sig. En BMW X5 eller en VW Passat der er 2-3 år gammel klarer sig gennemsnitligt dårligere til syn end en 4-5 år gammel Opel Karl eller Mazda 2. I alderskategorien 4-5 år gamle biler placerer VW Passat CC og VW Sharan sig i bunden med fejlrater på henholdsvis 19,8 procent og 20,3 procent, hvor gennemsnittet for kategorien er 9,2 procent.

De modeller der klarer sig dårligt på tværs af kategorierne er Dacia Logan og Renault Kangoo. Dacia Logan får en sidsteplads i alderskategorierne 6-7 år og 8-9 år. Her scorer den en fejlrate på 30,9 og 34,4 procent. Bilen med højest fejlrate er Renault Kangoo i alderskategorien 10-11 år, hvor den scorer 37,5 procent mens gennemsnittet er 24,8 procent.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.