Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Af: Simon Hallenslev / d. 18. januar 2021
TÜV er den populære og mundrette forkortelse af ‘Technischer Überwachungsverein, som oversat betyder Den Tekniske Inspektionsassociation. Det er organisationen, der står bag de tyske bilsyn. Hvert år har TÜV i omegnen af ni millioner biler gennem deres system, der alle skal testes, tjekkes og herefter godkendes eller dumpes.
Ved hvert års udgang gør TÜV status over året der gik og laver hertil en udførlig rapport over hvilke biler, der har klaret sig bedst og dårligst gennem til syn. De store mængder data fra de mange syn koges ned til fem alderskategorier, som modellerne bliver inddelt i. Det er biler i alderen: 2-3 år, 4-5 år, 6-7 år, 8-9 år og 10-11 år.
Hvis du læste vores artikel om TÜV-rapporten 2019 eller TÜV-rapporten 2020, husker du måske, at Porsche 911 dominerede. Det gør den stadig med sin lave fejlrate. Herudover er der dog flere betalelige brugte biler at finde i de eftertragtede top-10 positioner. Vi slutter også af med at afsløre, hvilke dansker-darlings der tager titlen som bundskrabere.
Lige herunder får du det fulde overblik over de modeller, der har klart sig bedst gennem syn på tværs af de fem alderskategorier. Men før vi når så langt, er det også værd at kigge på, hvilke modeller der klarer sig bedst i deres respektive klasser.
For fjerde år i træk er det Opel Adam, der er mikrobilen med færrest fejl. I minibilsklassen er det Audi A1, der klarer sig bedst, mens Hyundai i30 skubber Mercedes A-Klasse af pinden i den populære Golf-klasse.
LÆS OGSÅ | TÜV-rapport 2020: Disse brugte biler har færrest fejl til syn
I mellemklassen, der typisk omtales som firmabilsklassen herhjemme, er det Opel Insignia, der klarer sig bedst gennem syn. En titel den tager fra Mercedes C-klasse, der klarede sig bedst i sidste års rapport. Blandt gulpladebiler holder Mercedes B-Klasse fast i titlen igen i år.
Den bedste SUV er også den bedste bil på tværs af klasserne og er noget så kedeligt som en genganger fra sidste års rapport. Mercedes GLC sætter barren højt og er den model, der gennemsnitligt har haft færrest fejl i de tyske synshaller.
10-11 år gamle biler |
||
Plads | Model | Fejlrate |
1 | Porsche 911 | 9,6 |
2 | Audi TT | 14,8 |
Honda Jazz | 14,8 | |
4 | BMW X1 | 15,9 |
5 | VW Golf Plus | 16,4 |
6 | Mercedes E-Klasse Coupé | 17,1 |
7 | VW Golf | 17,1 |
8 | Audi Q5 | 18,0 |
9 | Mercedes GLK | 18,2 |
10 | Ford Fusion | 18,7 |
8-9 år gamle biler |
||
Plads | Model | Fejlrate |
1 | Porsche 911 | 6,7 |
2 | Mercedes SLK | 7,5 |
3 | Audi TT | 10,0 |
4 | Mitsubishi ASX | 11,5 |
5 | Audi Q5 | 12,2 |
6 | BMW X1 | 12,5 |
7 | Audi A6/A7 | 12,7 |
8 | Mercedes GLK | 13,3 |
VW Golf Plus | 13,3 | |
VW Touareg | 13,3 |
6-7 år gamle biler |
||
Plads | Model | Fejlrate |
1 | Porsche 911 | 4,1 |
2 | Audi TT | 7,3 |
3 | Mercedes B-Klasse | 7,8 |
4 | Toyota Auris | 8,6 |
VW Touareg | 8,6 | |
6 | Mercedes A-Klasse | 8,7 |
Porsche Cayenne | 8,7 | |
8 | Mercedes SLK | 8,8 |
9 | Audi A3 | 9,0 |
10 | Audi Q5 | 9,1 |
4-5 år gamle biler |
||
Plads | Model | Fejlrate |
1 | Porsche 911 | 2,7 |
2 | Opel Karl | 3,8 |
3 | Porsche Macan | 3,8 |
4 | Mercedes GLE | 4,5 |
5 | Mercedes SLC | 4,6 |
6 | VW Golf Sportsvan | 4,8 |
7 | Mazda 2 | 5,1 |
8 | Mercedes B-Klasse | 5,2 |
9 | Audi Q5 | 5,3 |
Mercedes A-Klasse | 5,3 | |
Mercedes GLK | 5,3 |
2-3 år gamle biler |
||
Plads | Model | Fejlrate |
1 | Mercedes GLC | 1,7 |
2 | Mercedes B-Klasse | 2,2 |
Opel Insignia | 2,2 | |
Porsche 911 | 2,2 | |
5 | Mercedes SLC | 2,4 |
6 | Audi Q2 | 2,5 |
Hyundai i30 | 2,5 | |
8 | Mercedes A-Klasse | 2,6 |
9 | Mazda CX-3 | 2,7 |
10 | Mercedes C-Klasse | 2,8 |
Skifter man fokus fra top- til bundplaceringer, er der ikke meget nyt at fortælle i dette års TÜV-rapport. I den nyeste alderskategori, 2-3 år gamle biler, er det to modeller fra rumænsk-producerede Dacia, der er bundskrabere. Dacia Duster tager sidstepladsen skarpt forfulgt af Dacia Lodgy, hvor fejlraterne er henholdsvis 11,1 procent og 10,9 procent. Den tredjedårligst placerede i denne kategori er Fiat Punto med 10,5 procent i fejlrate.
Det er måske forventeligt, når der er tale om prisbillige biler. Men der er også dyrere biler i den forkerte ende af rapporten. Skoda Superb og VW Passat deles om placering 108 ud af 129 mulige med en fælles fejlrate på 7,3 procent. BMW X5 og X6 findes på placering 113 med en fejlrate på 7,7 procent. Alle klarer sig dermed betragteligt lavere end gennemsnittet, der er 5,5 procent i alderskategorien 2-3 år.
LÆS OGSÅ | Dumpet i elgtest: Populære hybridbiler kæmper med vægten
Sætter man tallene i perspektiv, bliver det måske mere tydeligt, hvor skidt de tunge tyskere placerer sig. En BMW X5 eller en VW Passat der er 2-3 år gammel klarer sig gennemsnitligt dårligere til syn end en 4-5 år gammel Opel Karl eller Mazda 2. I alderskategorien 4-5 år gamle biler placerer VW Passat CC og VW Sharan sig i bunden med fejlrater på henholdsvis 19,8 procent og 20,3 procent, hvor gennemsnittet for kategorien er 9,2 procent.
De modeller der klarer sig dårligt på tværs af kategorierne er Dacia Logan og Renault Kangoo. Dacia Logan får en sidsteplads i alderskategorierne 6-7 år og 8-9 år. Her scorer den en fejlrate på 30,9 og 34,4 procent. Bilen med højest fejlrate er Renault Kangoo i alderskategorien 10-11 år, hvor den scorer 37,5 procent mens gennemsnittet er 24,8 procent.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.