Test og anmeldelser

TEST: Audi Q5 som plug-in hybrid giver mest mening

Af i Test og anmeldelser
Som plug-in hybrid er Audi Q5 omfattet af de hyppigt omtalte afgiftsrabatter, hvorfor der er store besparelser at hente. Men kan hybridteknikken i Audi Q5 50 TFSI e andet end blot at sikre besparelser? Vi tester den, her.

Af: Simon Hallenslev / d. 29. august 2021

Den kørende sælgers ultimative yndling. Sådan vil jeg beskrive de dieseldrevne Audi Q5 og SQ5, som jeg i høj grad forbinder med spidse sko og skjorter med stramme, italienske snit. Men i kulissen lurer en arvtager, som på sigt vil gøre en ende på de dieseldrevne Q5’ere og som har langt bredere appel.

Her taler jeg selvfølgelig om Audi Q5 50 TFSI e, der er den elektrificerede variant af den højbenede Audi. Som plug-in hybridmodel drager den gavn af de seneste afgiftsrabatter, hvorfor den starter ved attraktive 542.070 kr. Det er næsten 70.000 kr. billigere end den langsomste og billigste dieselvariant, Audi Q5 35 TDI.

Jeg tester Audi Q5 50 TFSI e og finder ud af, om hybridsystemet brillerer i andet end at banke prisen ned.

Audi Q5 50 TFSI e
S-Line

Motor: R4 benzin, 1.984 ccm + el

Ydelse: 299 hk / 450 Nm

0-100 km/t: 6,1 sek.

Tophastighed: 239 km/t

Forbrug: 58,8 km/l

Testbilens pris: 624.626 kr.

(Q5 fås fra 542.070 kr.)

Solid hybrid

Sammenlignet med konkurrenterne kører Q5 TFSI e med den kraftigste benzinmotor, den kraftigste elmotor samt med det største batteri. Audi Q5 50 TFSI e har en 4-cylindret benzinmotor, der yder 265 hk, en elmotor med 143 hk samt et batteri på 14,4 kWh.

Her kører BMW X3 30e med 184 benzinheste, 109 elektriske heste og et batteri på 12 kWh. Mercedes-Benz GLC 300 e kører med 211 benzinheste, 122 elektriske heste og et 13,5 kWh batteri. Efter WLTP-standard har Q5 også størst elektrisk rækkevidde med 62 km versus 50 km i X3 og 46 km i GLC.

LÆS OGSÅ | TEST: Hyundai Tucson som PHEV er svær at slå

Trods at teknikken er konkurrenterne overlegen på papiret, er Audi Q5 50 TFSI e fortsat det billigste valg. Mercedes-Benz GLC 300 e blev solgt for 579.990 kr. og her skriver jeg bevist i datid. GLC 300 e er nemlig trukket ud af modelprogrammet herhjemme, fordi den i en ny test sneg sig over 50 gram CO2 pr. kørt kilometer og dermed mistede sin afgiftsrabat.

BMW X3 30e starter fra 606.200 kr. mens Audi Q5 50 TFSIe starter 64.130 kr. billigere, altså ved 542.070 kr. Og som om prisen ikke skulle være nok, har Q5 også et lille es mere i ærmet. Den lader nemlig nu på to faser og med i alt 7,4 kW, mens X3 lader med 3,7 kWh.

Elektrificering i praksis

Det er nu slået fast, at Audi Q5 50 TFSI e har hybridteknikken på sin side – men hvordan oversættes dét til virkelighedens verden? Ret fint, viser det sig. På rækkeviddefronten kommer jeg i hvert fald særdeles tæt på de 62 km, den er opgivet til, når jeg triller rundt i storbyen. Ved blandet (og pæn) kørsel, kan man lige snige sig op i omegnen af 50 km med optimale vejrforhold.

Det er efterhånden et kendt fænomen, at den benzinøkonomi, som plug-in hybridbiler opgives til, er rene fantasital. Når batteriet er tomt kører Audi Q5 50 TFSI e ikke en dag over 14 km/l – og typisk mindre. Benzinøkonomien skal der dermed gøres op for ved ren elektrisk kørsel, hvor Q5 heldigvis ligger i den gode ende rent rækkevidde- og opladningsmæssigt.

I virkeligheden har man også mest lyst til at køre på ren strøm. Elmotoren er utroligt stille og afslører Audis altid skarpe støjisolering, når man triller elektrisk rundt i storbyen. Der er dejligt tyst i kabinen, hvor trafik, vejarbejde og gademusikanter lukkes ude.

LÆS OGSÅ | TEST: Seat Tarraco eHybrid er meget bil for pengene

Elmotoren er stærk nok til at skubbe den 2.150 kg tunge Q5’er helt op til motorvejshastighed, men heroppe ryger rækkevidden lynhurtigt. Her er det bedre at køre på hybridkraft med hjælp fra benzinmotoren, der også er godt stærk med sine 265 hk. Når de to arbejder sammen, tager turen fra 0 til 100 km/t kvikke 6,1 sekunder.

Med højre fod i gulvtæppet afsløres til gengæld en tøven i samspillet mellem elmotoren, benzinmotoren og gearkassen. Det tager et øjeblik for den at hitte ud af, hvad der skal ske, før alle kræfterne slippes løs. Under normale kørsel er samspillet mellem motorer og gearkasse mere sømløst, hvor man sjældent fornemmer, hvornår benzinmotoren melder sig på banen.

Den regenererende nedbremsning er ligeledes fint orkestreret. Q5 lider med andre ord ikke under den velkendte svampede bremsepedal, som mange plug-in hybridbiler gør.

Meget mere Q5

Min kollega Morten Bek er kommet mig i forkøbet og har allerede nedfældet sine bevingede ord om den nye, faceliftede Audi Q5. I anmeldelsen herunder dækker han derfor alt det, jeg ikke gør i denne anmeldelse: Fra materialekvalitet til pladsforhold.

LÆS OGSÅ | TEST: Audi Q5 er blevet bedre, men den er ikke bedst

Naturligt er der en motormæssig forskel, da Morten skriver om Audi Q5 40 TDI. Denne nåede jeg trods alt også at prøve, hvorfor jeg med sikkerhed i stemmen kan sige, at der i køreegenskaber og kabineopsætning så godt som ingen forskel er mellem de to.

At forskellen mellem de to er så forsvindende lille, gør blot at Q5 som plug-in hybrid er den, der giver mest mening. I den sparer du nemlig mindst 70.000 kr. og får en kvikkere bil med et velorkestreret hybridsystem.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.