Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Af: Morten Bek / d. 30. maj 2020
Til lykke, Audi. 25 år med hurtige stationcars – 25 år med Avant’er i den ultimative RS-form. Den spæde start var en vild start med Audi 80 Avant sendt til sportsvognsoplæring hos Porsche, hvorefter den kom ud som RS 2 Avant. Den i dag ekstremt eftertragtede stationcar blev kun produceret i lidt over et år fra marts 1994. Den fik sin vildskab fra en 2,2-liters turbomotor med 315 hk, firehjulstræk og manuel gearkasse. For en lille stationcar fra 90’erne er 0-100 km/t på 4,8 sekunder og 262 km/t på toppen noget, der vækker opsigt.
SE OGSÅ | VIDEO: Fire cylindre og 421 hk – WHAT!
25-års fødselsdagen var godt nok sidste år, men jeg har ventet tålmodigt og i spænding indtil nu på at prøve den helt store salut til RS-modellerne, den nye RS 6 Avant. En fødselsdagsgave, jeg gerne vil beholde, men en tur fra København til Nordjylland og rundt i regionen er så fed en oplevelse, at jeg gerne giver den store stationcar tilbage.
Motor: V8 benzin, 3.996 ccm
Ydelse: 600 hk / 800 Nm
0-100 km/t: 3,6 sek.
Tophastighed: 250-305 km/t
Forbrug: 7,9 km/l
Startpris: 1.768.362 kr.
De 315 hk i RS 2 Avant er nok til et træk på skulderen i dag. Man kan få de kræfter i en Golf Variant, og det siger lidt om, hvor meget der er skruet op for blusset siden midten af 1990’erne. RS 6 Avant vækker opsigt, fordi den har næsten dobbelt så mange hestekræfter. 600 styk vilde heste, som selvfølgelig sendes via alle fire hjul ned i underlaget. Manuel gearkasse er forsvundet for længe siden i biler i denne kategori (familiebiler med uendelige kræfter), så RS 6 Avant har i stedet en 8-trins automatgearkasse.
LÆS OGSÅ | TEST: En stor diesel er perfekt i Mercedes G-Klasse
RS 6 Avant vejer omtrent 650 kilo mere end RS 2 Avant, og det lyder af meget, men den er meget større (42 cm længere) og fyldt med ALT i udstyr. Og så har den meget bedre plads til familien. Vægten til trods skal man holde godt fast og have en mave for fart: 3,6 sekunder fra 0-100 km/t, 305 km/t på toppen, hvis man tilkøber RS-dynamikpakke med hævet topfart og firehjulstyring. Det er hurtigt, meget hurtigt.
Ach, nein. Audi må se sig slået af den eneste reelle konkurrent, der er til RS 6 Avant: Mercedes-AMG E 63 S T-model. 612 hk har S-versionen af bilen med stjernen i køleren (og det noget mere svulstige design), og den sniger sig foran med lige nøjagtigt 0,1 sekund fra 0-100 km/t.
Men frygt ej, Audi-fans. Jeg er meget sikker på, at tiden hurtigt bliver moden til en Performace-udgave af RS 6 Avant. Sådan en opgraderet model vil være god for flere end 612 hk, er jeg helt sikker på. Måske 625 af slagsen?
SE OGSÅ | Video: Vanvittig – og åndssvagt dyr SUPER-GTI
Det virker til, at biler som E AMG og RS 6 skal have V8-motorer. BMW er også med på den i M5’eren. Audi og BMW slog sig for et par modelgenerationer siden løs med V10-motorer, som i dag huskes som omdrejningsmonstre og lydorgier, men med turboladningens indtog er det nemmere og billigere at bruge en V8. Jeg klager ikke, ikke ret meget i hvert fald, for der er drejningsmoment fra nu af til jul. 800 Nm sender RS 6 Avant til sine fire hjul, og kræfter på det niveau skubber dig kraftigt tilbage i sædet.
Jeg har senest kørt en RS 6 Avant i 2010, som er to modelgenerationer siden. Køreegenskaberne var lige så uimponerende som designet – RS 6 Avant anno 2010 lignede for meget en A6 Avant, og den kørte for meget som en A6 Avant. Næsetung, sløvt styretøj og fornemmelsen af, at så længe der var hestekræfter til (det var jo tiden med den fantastiske 5,2-liters V10), så skulle det nok gå. Men den var en kedelig køreoplevelse.
LÆS OGSÅ | Mange muligheder i faceliftet Audi Q7, men ikke alle er lige gode
Quattro GmbH, som nu hedder Audi Sport GmbH, kørte den kedelige stil længe efter 2010, men ikke længere. RS 6 Avant er en totaloplevelse, hvor komforten for hele familien er syet sammen med inspirerende køreegenskaber for føreren. Momentet fordeles aktivt mellem de fire hjul, så dækkene med den største belastning får mest moment, og med RS-dynamikpakken fordeler et mekanisk differentiale også kræfterne mellem de to bageste hjul. Adaptiv luftundervogn, dynamisk firehjulstyring og hvad der føles som langt, langt færre kilo over forhjulene end i 2010’eren, forsøder køreturen. Vejgrebet er sindssygt, styretøjet en følsom og berigende oplevelse.
Jeg giver Audi Sport GmbH tommelen op for nu at have opnået et stadie, hvor voldsom motorkraft og kurvedynamik giver en fornem totaloplevelse. Dertil kommer så, at end ikke de ekstra store hjul på testbilen, 22” alufælge og keramiske bremser til i alt 245.000 kr., ikke er det mindste ødelæggende for affjedringskomforten.
En stationcar med langt over 500 hk. Den må være sjælden i Danmark. Det er den så ikke, afslører en søgning på bilbasen.dk, hvor ikke færre end cirka 60 RS 6’ere er til salg. Den ældste er fra 2002, den nyeste er fra 2017. De fleste tilbydes direkte på leasing, men et enkelt nyere eksemplar fra 2016 med 54.000 km på tælleren sælges for 1.249.000 kr. Årgang 2016 havde også den fremragende V8’er – ydelsen i RS 6 Avant af den årgang er 560 hk.
LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest – og mindst – pålidelige brugte biler
Taget i betragtning, at du skal betale svimlende 2,7 mio. kr. for monster-SUV’en Mercedes-AMG GLE 63 S med 612 hk, så er den nye RS 6 Avant virkelig et godt tilbud: Der er næsten en fuld million til forskel, og De Fire Ringes lynhurtige stationcar koster “kun” 1,77 mio. kr. Jeg vil gå så langt som at sige, at den 600 hk stærke stationcar giver rigtig god værdi for pengene.
Om det er GLE 63 S eller RS 6 Avant, eller en hvilken som helst tysk bil i den genre, så skal der købes ekstraudstyr for at gøre det ekstra sjovt. Testbilen koster 2,5 mio. kr., men den har også fået, hvad der svarer til flere sider med ekstraudstyr. Jeg ville udstyre min RS 6 Avant med testbilens Daytona-grå metallak (9.977 kr.), head-up-display (30.375 kr.), B&O-lydanlæg (16.725 kr.), de opsigtsvækkende 22” fælge (49.952 kr.) og RS-dynamikpakke med dynamisk firehjulstyring og forhøjning af topfarten til 280 eller 305 km/t (86.865 kr.) og så forsøge at stoppe der. Ups, der kom jeg til at bruge næsten 200.000 kr.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.