Ny el-crossover: MGS5 klar mod Renault Scenic E-Tech og Skoda Elroq
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
Af: Esben Skrumsager / d. 28. marts 2018
Jeg er vokset op med Audi. Ja, da jeg fik kørekort, kørte jeg så meget rundt, at det næsten havde givet mening at flytte adresse til min mors Audi 80. Det var altså tider.
Men jeg sætter trods alt pris på nu at have en lejlighed med både køkken og bad – og en velpolstret madras at ligge på om natten.
Når det er sagt, så er der en bil, der har fået mig til at drømme mig tilbage til tiden, hvor de fleste af døgnets lyse timer blev tilbragt bag rattet – bare fordi jeg kunne. Og ja, det er Audi SQ5.
Audi SQ5 er hele vejen igennem en formidabel bil. Den er tilpas anonym på ydersiden. Den er diskret. Og den er elegant. Så det er svært at se, at der under motorhjelmen gemmer sig et monster af en vrælende turbo-V6’er.
For lige så elegant og anonym den er, når man ser den udefra, lige så rå og brutal er den, når man sætter sig i racersæderne med de hvide syninger, trykker på startknappen og lægger hænderne til rette på det fladbundede læderrat.
Med min størrelse 47 hvilende tungt på speederen bliver det tydeligt, at det ikke kun er design, udstyr og motorens formidable lyd, der imponerer.
Kraftoverskuddet fra de seks cylindre er en sportsvogn værdig. Det samme er stabiliteten og styretøjet. Men hvor du må kravle ind og ud af en Audi R8, så giver den høje SQ5 dig nem og ubesværet adgang til bilens indre.
Ét af de få steder, hvor luksus-oplevelsen ikke trænger helt igennem, er bilens digitale instrumentering. Funktionaliteten er på sin vis i top. Hele infotainment-systemet og ratbetjeningen er meget intuitiv, og det er lækkert med en stor skærm bag rattet, der kan levere alle de rigtige oplysninger.
MEN kvaliteten er simpelthen for ringe. Og når jeg siger kvalitet, tænker jeg på skærmenes opløsning. De er næsten lige så pixelerede som din første mobiltelefon med farveskærm. Selv de billigste iPads synes lysår foran nærmest samtlige bilproducenter. Og her er Audi altså ingen undtagelse.
Brændstofforbruget må også uundgåeligt høre til blandt minusserne. Jeg indrømmer gerne, at jeg med min berøring af speederen kan have indikeret, at motorens frådende heste bare kunne æde løs, men når man rækker dem en lillefinger… I praksis lød forbruget på mellem 5 og 7 km pr. liter. Det er ikke ambitiøst. Men det er kraftedme sjovt.
Kabinen er møghamrende lækker. Samlekvaliteten, materialerne og komforten er i absolut top-kvalitet.
INSPIRATION: Søg efter SQ5 til salg på Bilbasen
Rummeligheden synes en anelse mindre end eksempelvis Volvo XC60, hvilket kan have noget med SQ5’erens rundere taglinje, men både på bagsædet og i bagagerummet er der fin plads til resten af familien.
Billederne af bilen har jeg taget på Lolland. En naturskøn ø i Østersøen kendt for et utrolig familievenligt badeland og det driftige landbrug, der med dyrkningen af roer sørger for, at vi i Danmark aldrig løber tør for sukker til kaffen.
Men det er også en ø, der blandt andet på grund af relativt stor arbejdsløshed er kendt for ekstremt lave huspriser. Ud af de mere end 900 boliger, der lige nu er til salg på Lolland, er det langt under 100 af dem, der har et prisskilt på mere end 1,4 millioner.
LÆS OGSÅ: Video: Audi A5 er fed, men Berners kone er til Berlingo
Og 1,4 millioner er netop hvad den monstrøse Audi SQ5 lander på, når kuglepennen løber tør efter at have sat krydser på udstyrslisten.
Jeg triller altså rundt i en bil, der har en højere værdi end 90 procent af ejendommene til salg på Lolland. Og set i det perspektiv virker det jo som en urimeligt høj pris. Men det er den ikke. I min konklusion herunder kan du læse hvorfor.
Knap halvanden millioner bliver næppe nogensinde noget, der er realistisk for mig at bruge på en bil. I hvert fald ikke, hvis min familie også skal have et hæderligt tag over hovedet. Men jeg ville gå langt for at kunne blive kørende i en Audi SQ5 hver dag.
Når man cruiser derudaf og forstår, hvad stabilitet betyder for motorvejskørsel. Når man oplever, hvad de seks turbo-drevne cylindre betyder for accelerationen. Når det hele går op i en højere enhed, som det gør i SQ5, så forstår man den kultur, der er ubredt i Tyskland, hvor boligen bare skal fungere og sagtens kan være en lille lejlighed i et lettere belastet område i en forstad til de store byer – så længe man bare kan køre i sin drømmebil.
Hvis du er lige så forelsket i Audi SQ5, som jeg er, kan du søge efter eksemplarer til salg på Bilbasen. Hvis du ikke behøver så mange hestekræfter, kan du også søge blandt mere end 250 almindelige Q5’ere til salg på Bilbasen.
Motor: 3,0 V6 TFSI (benzin)
Gearkasse: 8-trins automatgear
Ydelse: 354 hk | 500 Nm
Acceleration: 5,4 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 12,0 km/l
Bagagerum: 550 liter
Vægt: 1.870 kg
Påhæng: 2.000 kg
Sikkerhed: Fem stjerner i EuroNCAP (testet 2017)
Garanti: 2 år
Søg efter SQ5-modeller til salg på Bilbasen
Testbilens pris: 1.419.205 kr. (fås fra: 936.202 kr.)
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
Hvert år findes Årets Bil i Danmark og Årets Brugtbil – og i samme genre kåres Årets Varebil. I 2025-kåringen er et meget varieret felt kogt ned til fem modeller.
XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.