ElbilerTest og anmeldelser

Første tur: Audi Q4 e-tron viser gode takter

Af i Elbiler, Test og anmeldelser
Inden længe lander Audis nye prisbillige elbil, men du bør overveje grundigt, hvilken variant du skal vælge. Vi kører første tur i Audi Q4 e-tron.

Tekst: Jacob Dalby / Foto: Audi / d. 31. maj 2021

Volkswagen har netop justeret priserne på deres elbil VW ID.4 i Danmark. ID.4 er én af VW’s to nye elbiler (sammen med ID.3), der skal tage det danske elbilmarked med storm. Sidste år var VW ID.3 da også nummer to på listen over bedst sælgende elbiler i Danmark – kun overgået af Tesla 3. Men til sommer stiger konkurrencen, hvor særligt VW ID.4 kan blive udfordret på prisen. Det er nemlig lige oppe over, at Audi introducerer sin nye elbil, Audi Q4 e-tron, der ruller ind på det danske elbilmarked med priser et godt stykke under, hvad vi havde forventet. Vi er taget til Neustadt i Nordtyskland for at køre den første tur.

Specifikationer

Audi Q4 40 e-tron

Motor: Elmotor

Batteristørrelse: 82 kWh

Ydelse: 204 hk

0-100 km/t: 8,5 sek

Tophastighed: 160 km/t

Rækkevidde: 520 km

Forbrug: 17,7 kWh/100 km

Påhængsvægt: 1.000 kg.

Startpris: 384.990 kr.

(Q4 e-tron fås fra 349.990 kr.)

3 varianter at vælge imellem

Den første elbil fra Audi, der er skabt til at være elbil fra begyndelsen, starter ved 349.000 kr. for den mindste variant. Til sammenligning starter VW ID.4 ved 295.000 kr. og Q4 e-tron er i virkeligheden Audis VW ID.4. Den er på størrelse med Audi Q5 udenpå, men takket være den elektriske drivlinje er pladsen indenfor på højde med den langt større Audi Q7 – uden mulighed for tredje sæderække, naturligvis.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Ved introduktionen kommer Q4 e-tron som almindelig SUV men senere på året lander Q4 e-tron Sportback, som er den lidt mere sportsligt udseende coupé-udgave. Basismodellen hedder Q4 35 e-tron og kommer med 55 kWh batteri, 170 hk og en rækkevidde på 334 km. Hertil kommer Q4 40 e-tron, der har et større batteri på 82 kWh, 204 hk og en rækkevidde på 509 km. Øverst på listen findes Q4 50 e-tron quattro. Den har samme størrelse batteri på 82 kWh men en ekstra elmotor, så den samlede ydelse er 299 hk, rækkevidden på 481 km og firehjulstræk, hvor de andre trækker på baghjulene.

Kvik, men ikke hurtig

Til rådighed ude på landevejene omkring Neustadt i Tyskland er de to varianter øverst på prislisten: Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron. Det er også de to varianter, som Audi Danmark forventer sig mest af på det danske marked. Alle testbilerne er i øvrigt udstyret med adaptiv undervogn, der gør det svært at vurdere komforten uden dén monteret. Umiddelbart er den adaptive undervogn ekstraudstyr, du gerne sætter kryds ved. Den koster lige knap 12.000 kr. ekstra. Den adaptive undervogn klarer nemlig byens ujævnheder rigtig fint og falder hurtigt til ro ude på landevejene.

LÆS OGSÅ | Oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Det samme gælder når vi rammer motorvejen, hvor komforten igen er høj. Vind- og hjulstøj er holdt på et minimum og blandt andet takket være den relativ høje vægt på over 2 tons føles Q4 e-tron solidt plantet på alle fire. Selv ved tophastigheden på 160 km/t.

Til gengæld føles den ikke hurtig. Slet ikke endda. Vores første tur er i Q4 40 e-tron med 204 hk. Den er kvik som andre elbiler, da alle kræfter er til rådighed så snart du har brug for dem, men de 8,5 sekunder til 100 km/t føles ikke som 8,5 sekunder. De føles langsommere. Det betyder også, at Q4 e-tron altså ikke er udpræget hurtig ved overhalinger på landevejen. Q4 50 e-tron føles marginalt hurtigere trods sine næsten 100 hk ekstra. Men det er mest på motorvej ved højere hastighed, at de ekstra kræfter mærkes.

Kabine i vanlig Audi-stil

Indenfor mødes vi af den vanlige Audi-stemning. Fine materialer, der virker til at være skruet rigtig godt sammen – ligesom vi kender det fra Audi og deres kabiner generelt. Men mest af alt glæder vi os over knapperne på instrumentbordet. Hvor VW ID.4 er fuldstændigt strippet for fysiske knapper, er der i Audien rigtige knapper til de funktioner, vi benytter ofte; klimaanlægget.

Det lyder måske fjollet, men knapperne får faktisk Q4 e-tron til at virke langt mere eksklusiv end VW ID.4. Det er fint nok med lidt blødere læder på sæderne og rattet, men knapper med den rigtige tyngde, klik-lyd og finish giver mere til sanserne end som så. Og så er de tilmed meget nemmere at betjene på farten. Skærmen til infotainment er i øvrigt i en skarp opløsning, den er nem at finde rundt i og reagerer hurtigt.

LÆS OGSÅ | Test: Mercedes-Benz EQA er en elektrisk komfortmodel

Q4 e-tron kan ligesom ID.4 fås med head-up display i forruden med Augmented Reality. Det kommer i en pakke sammen med blandt andet den store navigation, virtuelt cockpit og vejskiltegenkendelse til knap 30.000 kr. Igen et kryds på ekstraudstyrslisten, vi vil anbefale at sætte. Med Augmented Reality navigation bliver pile skudt frem i forruden, der tilpasser sig omgivelserne i realtid. Jo nærmere du kommer til vejen du skal dreje ned ad, jo større bliver bilen. Eksperten Fabio, der er ansvarlig for Augmented Reality i Q4 e-tron, fortæller os, at systemet er forbedret i Q4 sammenlignet med VW ID.4. Pilen skulle bevæge sig mere flydende… Umiddelbart havde vi lidt svært ved at se forskel. Fabio fortæller også, at det svarer til at se på en 70” skærm, der står 20 meter væk. Uanset fungerer det ret godt.

Q4 40 e-tron giver mest for pengene

Prisen starter som sagt ved 350.000 kr. Det er for en Q4 35 e-tron med det lille batteri, 170 hk, relativ kort rækkevidde på 334 km og samtidig en maksimal ladekapacitet på 7,2 kW hjemme i carporten og 100 kW med hurtigopladning på farten. Det er klart i den lave ende efter nutidens standarder. I stedet bør du se nærmere på Q4 40 e-tron med det større batteri, 204 hk, en rækkevidde på 509 km og mulighed for at lade med 11 kW hjemme og 125 kW på farten. Opladningshastigheden er stadig i den lave ende, men det vejer det store batteri og den længere rækkevidde (næsten) op for. 40 e-tron starter ved 385.000 kr. og er dén, vi anbefaler.

LÆS OGSÅ | Se de danske priser på BMW iX

Q4 50 e-tron quattro har godt nok flere kræfter og firehjulstræk, men det er sjældent at du har brug for flere kræfter, end 40 e-tron tilbyder. Og da Q4 e-tron trækker på baghjulene har du sjældent brug for firehjulstræk for at få greb ved hurtig acceleration. 50 e-tron har i øvrigt kortere rækkevidde med 488 km og en startpris på 460.000 kr. – og kan ikke lade hurtigere end 40 e-tron.

Bilbasen var inviteret af Audi Danmark.

Priser på de tre varianter

Listepriser Q4 e-tron Q4 e-tron Attitude
35 e-tron 349.990 kr.        364.990 kr.
40 e-tron 384.990 kr.        399.990 kr.
50 e-tron quattro        459.990 kr.

 

Konkurrenter

Mustang mach-e: 400.000 kr. (440 km)

Ioniq 5: 339.995 kr. (481 km)

Mercedes Benz EQA: 400.000 kr. (426 km)

Polestar 2: 449.000 kr. (470 km)

Volvo XC40: 445.000 kr. (418 km)

Tesla 3: 394.000 kr. (448 km)

VW iD.4: 325.000 kr. (343 km)

Om forfatteren

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.