Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Tilbageholdenhed ligger ikke længere til BMW. Hellere lave et design, der kan skabe diskussion og få blodet til at koge end at lave noget, der bare er simpelt og pænt. Men hvad er egentlig pænt? Subjektivt og lige så variabelt, som der er mennesker på jorden.
Den enorme grill på 7-serie, i4 og iX. Den høje, men smalle grill har været kontroversiel, siden X7 kom på markedet, men BMW-designerne har bevæget sig frit omkring som normbrydere siden Chris Bangles’ 7-serie. Det er mere end 20 år siden, så BMW-design der løfter øjenbryn, vækker rædsel og samtidig får klapsalver og rosende ord er en gammel nyhed.
LÆS OGSÅ | Test: Endelig en ægte Tesla-killer? BMW i4 eDrive40 knækker koden!
Der kommer af og til forfriskende luft til at rense ud, så BMW ikke altid skal være genstand for kontroverser og endeløse diskussioner. 3-serien har fået lov at gå fri for en kæmpe grill, selv om den lige har fået et facelift. 8-serie Coupé er elegant og undertonet smuk – klassisk BMW-design.
Med den helt nye 2-serie Coupé kunne designerne have lavet en lille bil med en stor grill og lige så “tunge” sider som iX og 4-serie Gran Coupé. Men i stedet har de givet os en kompakt coupé med perfekte proportioner. Hvis noget, så er baglygterne lidt for små, men en uge sammen med 2-serie Coupé i den specielle Brooklyn Grey-lakering giver intet andet end ros fra både kendte og fremmede. Smuk farve, fed bil. Jeg kan kun give dem ret.
2-serie Coupé kunne have haft en stor grill, og jeg ville nok stadig sætte meget stor pris på den. Jo, for BMW tog en fantastisk beslutning, da det blev bestemt, at coupéen ikke skulle have forhjulstræk som 2-serie Gran Coupé, 1-serie og 2-serie Active Tourer.
Den lille coupé, 454 cm lang og dermed 11 cm længere end den gamle 2 Coupé, er som en skrumpet 4-serie Coupé. Den er beriget med platformen fra de større modeller, og det betyder favorable forhold for vægtbalancen og komponenter, som er designet til dyrere biler. I betragtning af både mere karrosseri og mere udstyr er den testede 220i aut. kun blevet belemret med 50 kilo mere end den gamle 220i aut.
Men at den nye så vejer 1.565 kilo fortæller, at platformen ikke er lavet til letvægtere. Der er lidt af et vægtproblem. Audi A3 sedan med 150 hk og automatgear, en bil i samme størrelse, vejer 180 kilo mindre. Selv med firehjulstræk vejer A3 sedan med 190 hk 25 kilo mindre.
Det stiller basisudgaven af 2-serien, 220i aut. med 2-liters turbomotor med 184 hk, overfor en tung opgave. Mit seneste møde med den motor og samme platform var i Z4, hvor det hele ender i noget nær undermotorisering. Minder fra den gamle 2-serie, som 220i Cabriolet, er også nok til at gøre mig slukøret.
Godt at BMW-ingeniørerne har fundet 30 Nm ekstra i motoren, og på andre måder har trimmet den til at kunne mere. 220i Coupé er ikke undermotoriseret. Bundtrækket er godt, for turboen er med til at drejningsmomentet på 300 Nm er klar fra 1.350 omdrejninger. Motoren opfører sig som om, lænken om motorblokken endelig er løsnet. Den tager omdrejningerne med noget mere gejst, og den har en fin lyd, som ikke virker kunstig.
Automatgearkassen er perfekt. Den er der altid, og den skifter altid lige der, hvor den skal. BMW er også tæt på at være ene om at have en Sport-indstilling til bilen (ESC, styretøj osv.), som ikke gør automatgearkassen hysterisk. Gearkassen har nemlig sin egen Sport-indstilling, hvor motorens omdrejninger holdes højere, som ikke er tvangskoblet til den overordnede sportsindstilling.
Men jeg vil have mere. Flere kræfter. 184 hk til omkring 1.600 kilo. Så meget kan BMW ikke trylle. Løsningen er 230i Coupé med 245 hk. Eller 220d med diesel og 190 hk. Ingen af de to fås i Danmark, så skal der mere overskud i 2 Coupé, så skal man hoste op med 300.000 kr. mere. I betragtning af, at man så får en sekscylindret 3-liters motor med 374 hk, firehjulstræk og mere udstyr, er merprisen ikke vild. Vil man bare have en sjov coupé, som ikke behøver at være voldsom, så er prisforskellen nok alligevel for vild.
Det handler forventningen om, at en BMW har kraftoverskud, mere at give af, end en Hyundai eller Volkswagen har. Ikke fordi en BMW koster mere, men fordi en BMW er kendt for at have undervogn og chassis, som gør et solidt kraftoverskud meget velkomment. Det er også derfor, jeg vil have mere end 184 hk i 2-serie Coupé.
220i Coupé har en balance, som er unik for en bil, der ikke er større. Det er de gode gener fra de store modeller, og det er fordelingen af vægt mellem for og bag; motoren der ligger på langs og langt tilbage. Det stivheden i karrosseriet, lavt tyngdepunkt. 2-serien flyder naturligt og helt ubesværet gennem rundkørsler, lægger vægten perfekt for en oplevelse af smidighed.
LÆS OGSÅ | BMW M2 kommer med 450 hk – og højere vægt
184 hk udfordrer hverken de trækkende baghjul eller det, undervognen sikkert er i stand til. Når jeg læner mig lidt tilbage, indtager en lidt mere afslappet kørestilling, er 220i Coupé som en dyrere bil, end den er. Den er lydløs, komfortorienteret og lækker.
Styretøjet er en forbedring, men først i Sport-indstillingen er der en grad af den præcision, som de fleste stadig forventer af en BMW. Om det er helt præcist? Nej, det er direkte, men jeg ville ønske, der var lidt mere fortælling fra forhjulene. M Sport-versioner, som er standardversioner i Danmark, har sportsophæng og 18” alufælge, men det giver altså ikke helt optimale styreegenskaber.
Det du ser i 2-serie Coupé, er ikke det, du får. Forstået på den måde, at det interiør du ser på billederne, ikke længere er det, en ny 2 Coupé kommer med. BMW har sendt den nye coupé ud med et miljø omkring forsæderne, som svarer nogenlunde til det, 4-serien har. Klassisk opsætning med digital instrumentering under eget tag, infotainment stående for sig selv over midterkonsollen og separat panel til klimaanlægget.
I en meget usædvanlig manøvre er den opsætning allerede droppet. Fra juli kommer 2-serie Coupé med det nyeste design og den nyeste indretning fra BMW. Som den allerede kan ses i bl.a. i4, iX og 2-serie Active Tourer. Et stort fritstående panel, hvor instrumentering og infotainment hænger sammen, og iDrive-systemet er opdateret til 8. generation.
LÆS OGSÅ | BMW 3-serie frisket op – ny snude og skærme i bredformat
Et rent design med 12,3” instrumentering og 14,9” touchscreen, indbydende grafik og masser af teknologi, men også med betjening af klimaanlægget integreret i infotainmentsystemet. Fremskridt er ikke at fjerne knapper. Hvis du vil se, hvordan det ser ud, så tjek billedet af det nyeste M3-interiør, jeg har sat ind.
Med den nye kabine kommer skiftepaler på rattet som standard, og det er da også noget, jeg kunne bruge i testbilen for at vække 2-liters motoren i situationer, hvor jeg vil noget andet med gearene end den ellers perfekt tænkende automatgearkasse.
220i Coupé gør det ikke ud for en sportsvogn, og du kan få biler med mange flere kræfter for pengene. Designet lægger op til langt flere hestekræfter, og det samme gør den lette overvægt. Jeg håber, at BMW en dag vil tage 230’eren med 245 hk til Danmark.
SPECIFIKATIONER
BMW 220i aut. Coupé M Sport
Motor: R4, 1.998 cm3
Ydelse: 184 hk/300 Nm
0-100 km/t: 7,5 sekunder
Tophastighed: 236 km/t
Forbrug: 16,6 km/l
CO2: 144 gram/km
Mål (L/B/H): 454/184/139 cm
Køreklar vægt: 1.565 kilo
Bagagerumsvolumen: 390 liter
Pris: 512.250 kr. (2-serie Coupé fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 25.000/5.995 kr. (2-serie Coupé fås fra denne pris)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 473.999 kr. (2-serie Coupé fås fra denne pris)
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.