Var det noget med en elektrisk Mercedes G-Klasse?
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Af: Simon Hallenslev / d. 27. januar 2021
Simon Spies sagde engang, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale. Hvis den påstand holder, får den nye BMW 4-Serie fint med vind i sejlene. Modtagelsen af modellen har nemlig været ubarmhjertig hård, og det store, stygge internet var hurtig til at fordømme den store nyregrill, der fylder på forenden – længe inden den overhovedet blev set eller kørt i virkeligheden.
Hertil kan jeg sige, at grillen ikke bliver mindre i virkeligheden. Jeg kan også sige, at jeg ikke selv er overbevist af designet. Men det er ikke mit job at vurdere, om du skal synes, det ser godt ud. Derfor kigger jeg nærmere på bilen bag nyrerne og ser, hvad der i virkeligheden gemmer sig bagved.
Motor: R6, 2.998 ccm, benzin
Ydelse: 274 hk / 500 Nm
0-100 km/t: 4,5 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 13,2 km/l
Startpris: 903.111 kr.
(4-Serie fås fra 593.473 kr.)
Jeg må alligevel knytte et par ord til bilens udseende. Prøv at se bilen i profil eller bagfra. Betragt coupé-formerne uden at tænke på de to store du-ved-nok oppe foran. Er det så ikke en ret elegant bil? Det synes jeg!
Spørger man BMW, så er bilens front lavet for at give bilen sin egen identitet. Det skal ikke ’bare’ være en BMW 3-Serie med to døre, men i stedet være en selvstændig coupé. Udtrykket er kontroversielt og deler vandene. Men efter en tur gennem Københavns gader, finder jeg hurtigt ud af, at det også er et udtryk, der drejer hoveder. Det er en bil, folk kigger efter.
4-Serien er vokset 128 mm i længden og 27 mm i bredden sammenlignet med forgængeren, mens også akselafstanden er vokset med 41mm. Det resulterer i en bredere samt mere plantet og bøffet silhuet, der sammen med den store grill kan give noget nær eksotiske associationer for de uvidende.
Rykker vi ind i kabinen, fortsætter de eksotiske associationer lidt endnu – i hvert fald ved første øjekast. De store, cognacfarvede sportssæder, det kølige aluminium og det tykke læderrat får det igen til at se småeksotisk, italiensk og dyrt ud.
Kigger man lidt nærmere, finder man dog hurtigt den røde BMW-tråd. Det er nemlig kun de store sportssæder, der adskiller sig fra opsætningen i en BMW 3-Serie. Det kontroversielle i 4-Serien er dermed forbeholdt forenden, mens kabinen er holdt klassisk og stilren. Alle knapper og funktioner er placeret, hvor man forventer det, er inden for en armslængde og lette at finde ud af. Kvaliteten er ulastelig.
LÆS OGSÅ | Den hævede Mercedes-Benz E-Klasse er som et flyvende tæppe
Bag den krystalklare og trykfølsomme infotainment skærm gemmer sig det fede iDrive-system, der, igen på bedste BMW-facon, er intuitivt og let at tilgå. Selvom her er tale om en touchskærm, har BMW også bibeholdt den gode, gamle drejeknap mellem sæderne. Den finder jeg personligt lettere at bruge, da man slipper for at skulle have pølsefingrene op på skærmen for at ramme de små ikoner.
Både siddeposition og sædekomfort i forsæderne er intet mindre end suveræn, men det er klart, at coupé-formen begrænser bagsædepladsen. Det er særligt hovedpladsen, der kniber, mens den øgede akselafstand gør, at der er fint plads til benene. 4-Serien har dog aldrig været tiltænkt som familiebil. Det er snarere en oplagt direktørbil, hvorfor der også er god plads til golfbags med hele 440 liter i bagagerummet. Det er i øvrigt 60 liter mere end i VW Golf 8.
Der sidder med garanti nogle BMW-purister derude og øffer over, at M440i har firehjulstræk og ikke baghjulstræk. Jeg kan hertil forsikre dem om, at firehjulstrækket er en kærkommen håndsrækning, når de 367 hk slippes løs på en januarkold vej.
Puristerne er tilgodeset i udviklingen af systemet, der fordeler kræfterne mellem de fire hjul. Ved hverdagsbrug trækker M440i nemlig kun på baghjulene, præcis som en BMW skal gøre det. Det er først, når man trykker den på maven, at forhjulene giver et nap med, og selv dér fornemmer man, at baghjulene tager det tungeste læs. En baghjulsudskridning er med andre ord bestemt ikke umulig.
LÆS OGSÅ | TEST: BMW X2 25e er et slagtilbud
Firehjulstrækket gør også, at M440i kommer hurtigere ud af starthullerne end den seneste BMW M4. Selv påstår BMW, at M440i tager turen fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder. På Youtube findes dog adskillige videoer, hvor folk med præcist måleudstyr kommer under 4 sekunder fra 0 til 100 km/t. Typisk BMW at underspille sig selv.
Det 6-cylindrede maskineri under hjelmen matcher firehjulstrækket og er et sandt mesterværk. Motoren lyder som enhver rækkesekser fra BMW har gjort de sidste 10 år, og man fornemmer ikke, at der er gået lyd tabt i diverse miljøhensyn. Lyden får dog, indrømmet, lidt kunstig hjælp fra højtalerne.
Gearkassen er ’smooth’ og velskiftende. Det er nærmest umuligt at fange den på det forkerte ben. Det eneste, jeg savner, er et hårdere gearskift, når alt er sat i sport-modus. Jeg forventer et hårdere slag i ryggen af en hårdkogt BMW, når jeg rammer skiftepalen ved godt 6.000 omdrejninger. Det kan være, at BMW har gemt den glæde til dem, som har råd til en M4, når den kommer.
Selvom gearkassen måske ikke skifter så hårdt, som jeg håbede, så strammer bilen op på alle andre parametre, når den sættes i sport. Undervognen bliver hård og kontant, styretøjet mærkbart tungere og speederen mere fintfølende. BMW M440i er en bil i harmoni, og det mærkes tydeligt, når man kører friskt.
Chassis, undervogn og styretøj komplimenterer hinanden, mens det førnævnte firehjulstræk putter flødeskum på selvtilliden, fordi man ved, at bagenden ikke overhaler forenden i det førstkommende skarpe sving. Når jeg sparker til den, er det altid med fuld føling over forhjulenes retning og undervognens balance fordi den er så plantet og velafvejet, som den er. Det hele er hjulpet på vej af et stivere karrosseri og et lavere tyngdepunkt — både sammenlignet med 3-Serien og den udgående 4-Serie.
LÆS OGSÅ | DUEL: Audi A6 og BMW 5-Serie som plug-in følger med strømmen
Men selvom jeg nyder bilens underholdende og indlevende karakteristika, er det ikke nødvendigvis her, den brillerer mest. BMW M440i er nemlig ikke altid en kontant sportsvogn, men snarere en sand multikunstner, der administrerer komforten ligeså godt som sporten takket være den adaptive undervogn. I sport-modus skriger den på et sving mere. I komfort-modus spørger den høfligt, om ikke man bør tage den lange vej hjem.
Jeg påstår ikke, at den er Rolls Royce-blød i undervognen, når den står i komfort. Men komfortabel, det er den. Den adaptive undervogn er sofistikeret, som jeg sjældent har oplevet det før. Sammen med støjisoleringen, der gør kabinen tyst, og retningsstabiliteten på motorvejen, vil jeg ligeså gerne glide nedad Autobahn i M440i, som jeg vil en tur om Nürnbergring.
Min konklusion er, at internettets sko er for små. Hvis du også har dømt BMW M440i på nyregrillen alene, begår du en fejl af dimensioner. Bag nyregrillen gemmer sig nemlig en fantastisk køremaskine, der både kan køre stærkt og hårdt samt langt og behageligt.
Selv med de store forventninger, man almindeligvis har til en sportscoupé fra BMW med en startpris på 903.111 kr., overrasker BMW M440i positivt. Det er på raffinement, på kvalitet, på køreegenskaber og ja… på hele pladen. Det er en lynhurtig, diskret og køreglad sportsvogn, der kan bruges til lidt af det hele.
Hvis du er glad for at køre bil, vil jeg æde min gamle hat på, at du bliver glad for en BMW M440i. Så er det op til dig, om du kan leve med snuden. Jeg kan godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.