Test og anmeldelser

TEST: BMW M440i er meget mere end grillen

BMW M440i Cover
Den nye BMW 4-Serie har været på alles læber af én årsag: Grillen. Mange dømte den ude, før den overhovedet nåede ind i Danmark. Fortjener den virkelig det? Vi kører BMW M440i og får syn for sagen.

Af: Simon Hallenslev / d. 27. januar 2021

Simon Spies sagde engang, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale. Hvis den påstand holder, får den nye BMW 4-Serie fint med vind i sejlene. Modtagelsen af modellen har nemlig været ubarmhjertig hård, og det store, stygge internet var hurtig til at fordømme den store nyregrill, der fylder på forenden – længe inden den overhovedet blev set eller kørt i virkeligheden.

Hertil kan jeg sige, at grillen ikke bliver mindre i virkeligheden. Jeg kan også sige, at jeg ikke selv er overbevist af designet. Men det er ikke mit job at vurdere, om du skal synes, det ser godt ud. Derfor kigger jeg nærmere på bilen bag nyrerne og ser, hvad der i virkeligheden gemmer sig bagved.

BMW M440i

Motor: R6, 2.998 ccm, benzin

Ydelse: 274 hk / 500 Nm

0-100 km/t: 4,5 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 13,2 km/l

Startpris: 903.111 kr.

(4-Serie fås fra 593.473 kr.)

Fede coupé-former

Jeg må alligevel knytte et par ord til bilens udseende. Prøv at se bilen i profil eller bagfra. Betragt coupé-formerne uden at tænke på de to store du-ved-nok oppe foran. Er det så ikke en ret elegant bil? Det synes jeg!

Spørger man BMW, så er bilens front lavet for at give bilen sin egen identitet. Det skal ikke ’bare’ være en BMW 3-Serie med to døre, men i stedet være en selvstændig coupé. Udtrykket er kontroversielt og deler vandene. Men efter en tur gennem Københavns gader, finder jeg hurtigt ud af, at det også er et udtryk, der drejer hoveder. Det er en bil, folk kigger efter.

4-Serien er vokset 128 mm i længden og 27 mm i bredden sammenlignet med forgængeren, mens også akselafstanden er vokset med 41mm. Det resulterer i en bredere samt mere plantet og bøffet silhuet, der sammen med den store grill kan give noget nær eksotiske associationer for de uvidende.

(Cognac)skindet bedrager

Rykker vi ind i kabinen, fortsætter de eksotiske associationer lidt endnu – i hvert fald ved første øjekast. De store, cognacfarvede sportssæder, det kølige aluminium og det tykke læderrat får det igen til at se småeksotisk, italiensk og dyrt ud.

Kigger man lidt nærmere, finder man dog hurtigt den røde BMW-tråd. Det er nemlig kun de store sportssæder, der adskiller sig fra opsætningen i en BMW 3-Serie. Det kontroversielle i 4-Serien er dermed forbeholdt forenden, mens kabinen er holdt klassisk og stilren. Alle knapper og funktioner er placeret, hvor man forventer det, er inden for en armslængde og lette at finde ud af. Kvaliteten er ulastelig.

LÆS OGSÅ | Den hævede Mercedes-Benz E-Klasse er som et flyvende tæppe

Bag den krystalklare og trykfølsomme infotainment skærm gemmer sig det fede iDrive-system, der, igen på bedste BMW-facon, er intuitivt og let at tilgå. Selvom her er tale om en touchskærm, har BMW også bibeholdt den gode, gamle drejeknap mellem sæderne. Den finder jeg personligt lettere at bruge, da man slipper for at skulle have pølsefingrene op på skærmen for at ramme de små ikoner.

Både siddeposition og sædekomfort i forsæderne er intet mindre end suveræn, men det er klart, at coupé-formen begrænser bagsædepladsen. Det er særligt hovedpladsen, der kniber, mens den øgede akselafstand gør, at der er fint plads til benene. 4-Serien har dog aldrig været tiltænkt som familiebil. Det er snarere en oplagt direktørbil, hvorfor der også er god plads til golfbags med hele 440 liter i bagagerummet. Det er i øvrigt 60 liter mere end i VW Golf 8.

Fabelagtigt firehjulstræk

Der sidder med garanti nogle BMW-purister derude og øffer over, at M440i har firehjulstræk og ikke baghjulstræk. Jeg kan hertil forsikre dem om, at firehjulstrækket er en kærkommen håndsrækning, når de 367 hk slippes løs på en januarkold vej.

Puristerne er tilgodeset i udviklingen af systemet, der fordeler kræfterne mellem de fire hjul. Ved hverdagsbrug trækker M440i nemlig kun på baghjulene, præcis som en BMW skal gøre det. Det er først, når man trykker den på maven, at forhjulene giver et nap med, og selv dér fornemmer man, at baghjulene tager det tungeste læs. En baghjulsudskridning er med andre ord bestemt ikke umulig.

LÆS OGSÅ | TEST: BMW X2 25e er et slagtilbud

Firehjulstrækket gør også, at M440i kommer hurtigere ud af starthullerne end den seneste BMW M4. Selv påstår BMW, at M440i tager turen fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder. På Youtube findes dog adskillige videoer, hvor folk med præcist måleudstyr kommer under 4 sekunder fra 0 til 100 km/t. Typisk BMW at underspille sig selv.

Det 6-cylindrede maskineri under hjelmen matcher firehjulstrækket og er et sandt mesterværk. Motoren lyder som enhver rækkesekser fra BMW har gjort de sidste 10 år, og man fornemmer ikke, at der er gået lyd tabt i diverse miljøhensyn. Lyden får dog, indrømmet, lidt kunstig hjælp fra højtalerne.

Gearkassen er ’smooth’ og velskiftende. Det er nærmest umuligt at fange den på det forkerte ben. Det eneste, jeg savner, er et hårdere gearskift, når alt er sat i sport-modus. Jeg forventer et hårdere slag i ryggen af en hårdkogt BMW, når jeg rammer skiftepalen ved godt 6.000 omdrejninger. Det kan være, at BMW har gemt den glæde til dem, som har råd til en M4, når den kommer.

En GT til UG

Selvom gearkassen måske ikke skifter så hårdt, som jeg håbede, så strammer bilen op på alle andre parametre, når den sættes i sport. Undervognen bliver hård og kontant, styretøjet mærkbart tungere og speederen mere fintfølende. BMW M440i er en bil i harmoni, og det mærkes tydeligt, når man kører friskt.

Chassis, undervogn og styretøj komplimenterer hinanden, mens det førnævnte firehjulstræk putter flødeskum på selvtilliden, fordi man ved, at bagenden ikke overhaler forenden i det førstkommende skarpe sving. Når jeg sparker til den, er det altid med fuld føling over forhjulenes retning og undervognens balance fordi den er så plantet og velafvejet, som den er. Det hele er hjulpet på vej af et stivere karrosseri og et lavere tyngdepunkt — både sammenlignet med 3-Serien og den udgående 4-Serie.

LÆS OGSÅ | DUEL: Audi A6 og BMW 5-Serie som plug-in følger med strømmen

Men selvom jeg nyder bilens underholdende og indlevende karakteristika, er det ikke nødvendigvis her, den brillerer mest. BMW M440i er nemlig ikke altid en kontant sportsvogn, men snarere en sand multikunstner, der administrerer komforten ligeså godt som sporten takket være den adaptive undervogn. I sport-modus skriger den på et sving mere. I komfort-modus spørger den høfligt, om ikke man bør tage den lange vej hjem.

Jeg påstår ikke, at den er Rolls Royce-blød i undervognen, når den står i komfort. Men komfortabel, det er den. Den adaptive undervogn er sofistikeret, som jeg sjældent har oplevet det før. Sammen med støjisoleringen, der gør kabinen tyst, og retningsstabiliteten på motorvejen, vil jeg ligeså gerne glide nedad Autobahn i M440i, som jeg vil en tur om Nürnbergring.

Stil de små sko

Min konklusion er, at internettets sko er for små. Hvis du også har dømt BMW M440i på nyregrillen alene, begår du en fejl af dimensioner. Bag nyregrillen gemmer sig nemlig en fantastisk køremaskine, der både kan køre stærkt og hårdt samt langt og behageligt.

Selv med de store forventninger, man almindeligvis har til en sportscoupé fra BMW med en startpris på 903.111 kr., overrasker BMW M440i positivt. Det er på raffinement, på kvalitet, på køreegenskaber og ja… på hele pladen. Det er en lynhurtig, diskret og køreglad sportsvogn, der kan bruges til lidt af det hele.

Hvis du er glad for at køre bil, vil jeg æde min gamle hat på, at du bliver glad for en BMW M440i. Så er det op til dig, om du kan leve med snuden. Jeg kan godt.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.