Gran Coupé er det det tredje og sidste medlem af 4-serie-familien. Praktisk og præsentabel, men den føles hverken speciel eller helt ny
TEKST OG FOTO Morten Bek
BMW fik større succes med den første 4-serie Gran Coupé fra 2014. Som en blanding mellem en mere upraktisk 3-serie sedan og den mere eksklusive 4-serie Coupé. Det var noget, kunderne kunne forstå – stor bagklap, udmærket plads på bagsædet, smartere design. Noget andet end naboens 3-serie.
Hvis det primært er for det praktiske, man vil købe eller lease den nye BMW 4-serie Gran Coupé, så er man bedre tjent med en 3-serie stationcar. Hvis det er fordi man vil være først med det nyeste, skal man i stedet vælge den elektriske i4. Og hvis design har en betydning, så står en helt traditionel 3-serie sedan stærkere og mere komplet på det punkt.
LÆS OGSÅ | TEST: Den nye BMW 4-serie Cabriolet er en af de bedste åbne biler Før jeg dykker mere ned i den kritik, så vil jeg præsentere ugens testbil. 4-serie Gran Coupé i sin dyreste, hurtigste og mest grå udgave. Dyrest og hurtigst, fordi M440i xDrive kommer med 3-liters R6’eren fra bl.a. 2-serie Coupé og 3-serie, hvor man med 374 hk og firehjulstræk næsten kan skræmme en M4-ejer. M4 Competition med 510 hk har baghjulstræk, så den krydser “først” de første 100 km/t efter 3,9 sekunder. M440i xDrive er kun 0,8 sekunder langsommere. Der er ingen M4 Gran Coupé planlagt, så testbilen forbliver med overvejende sandsynlighed den hurtigste og dyreste 4 Gran Coupé. Prisen er mindst 859.000 kr., mens 4 Gran Coupé med 2-liters benzinmotor med 184 hk er billigst med priser fra 598.166 kr. Og mest grå? Det er M Brooklyn Grey-lakeringen til 17.968 kr., der står for den del.
Styrken sidder ikke i designet…
Det kan meget vel være, jeg er farvet af at være kæmpe fan af designet på BMW 3-serie. Spændstig og med synlige “muskler” de helt rigtige steder. Kompakt og seriøs, men med ekstremt vellykkede proportioner. Den helt rigtige størrelse på forlygter, grill og baglygter. Lav en søgning på nettet efter 3-serie sedan, og find et billede af den i profil. Så kan du, måske, se, hvad jeg mener. Klik på galleriet her i artiklen og find billedet af 4 Gran Coupé i profil. Der foregår meget i det design, men alligevel er hele mellemstykket med dørene tungt. De “smarte” dørhåndtag, som flugter med dørene som på en bil fra 90’erne, kan vi takke elbilen i4 og jagten på lavest mulig vindmodstand for. Den deler karrosseri med 4-serie Gran Coupé.
LÆS OGSÅ | BMW 8-serie – forfinet skønhed
Forlygterne ser underligt små ud fra alle vinkler, og de mandelformede lygter kunne sidde på alt, hvad der kommer af biler fra Kina. De spiller virkelig dårligt op mod den store grill. Grillen er det mest interessante, jeg kan finde i Gran Coupé-designet. Det er, hvad jeg vil kalde ros uden at rose. 4-serie Gran Coupé er 8 cm længere end 3-serie sedan, og den store bagklap gør den mere familievenlig end sedanen. Bagagerummet er ikke større, bare nemmere at komme til. Udmærket plads på bagsædet, men ingen 4-serie og ingen 3-serie kan spille familiebil på niveau med en Volkswagen Passat.
I førersædet kigger jeg ud over et klassisk instrumentbord. Fra 3-serie og de andre 4-serier. Cognacfarvet læder burde i min bog parres med åbenporet træ, ikke med de spøjse alu-lister i testbilen.
Men kritikken er mere alvorlig. 4 Gran Coupé er en meget yngre model end 3-serien og de øvrige 4-serier. Den har samme karrosseri som den ligeledes nye i4, men elbilen har det nye instrumentpanel, som havde premiere i den store iX – og det sidder også i den nye 2-serie Active Tourer.
Det er ikke, fordi jeg bare foretrækker større skærme, men det nye panel kommer med variabel digital instrumentering. Det “gamle” interiør, som her i M440i xDrive Gran Coupé, kommer med en steril og dårligt konstrueret skærmopsætning. Den digitale instrumentering med omdrejninger og hastighed i kanterne af skærmen er så lagt fra det, BMW er kendt for. Krystalklar og rolig instrumentering, du kan aflæse på et splitsekund.
… men i motoren
Det er helt fint med mig, at BMW ingen planer har om en 100 procent ægte M-version med 510 hk. M4 fås som coupé eller cabriolet, og M3 fås som sedan – og er på vej, for første gang, som stationcar. BMW er godt dækket ind, og motoren i den testede M440i xDrive har ingen svagheder. Ingen. Hverken brændstofforbrug, bundtræk, lyd, respons eller noget som helst andet har jeg det mindste at udsætte på. Rækkesekseren med turbo er beriget med et mildhybridsystem med – som det ligger i navnet – mild elektrificering. 11 hk gør ingen rigtig forskel i en bil, som har en af de bedste sekscylindrede motorer (en af de bedste motorer, punktum), men de gør at start-stop-systemet er 99 procent perfekt. Motoren går ud, starter op – du mærker intet.

Du mærker, når 3-liters motoren suger luft til turboerne og puster sig op. Det er ren nydelse, ren perfektion. Der er køreindstillinger til det hele, selvfølgelig, og der er både en almindelig Comfort (som bilen starter i), Adaptive som følger dine lyster – og forskellige grader af Sport. I almindelig Sport har du 500 Nm til din rådighed på den tid, det tager at blinke. Sådan føles det, for motoren er usvigeligt stærk, når vi snakker bundtræk og vilje til bare at ville frem.
Den lyder som et brag, og den er kultiveret. Jeg tvivler på, at der nogensinde bliver en bedre automatgearkasse end 8-trins kassen fra ZF, der er perfekt, når BMW har installeret den.

Den elektriske søster er et stort problem
Ingen M4 Gran Coupé. Det er fint med mig. Men hvorfor er der ingen plug-in-hybrid, en 430e Gran Coupé? M440i xDrive med 374 hk er for de meget få, og en plug-in-hybrid med den fine drivlinje fra 330e ville være det helt rigtige for 4 Gran Coupé i dagens marked. Eller måske det egentlig bare er, at dagens marked går så hurtigt mod el. Og jeg er 99 procent sikker på, at den store interesse for 4 Gran Coupé findes, fordi den er på vej mod forhandlerne som den fuldelektriske i4. Den har ikke bare et mere moderne interiør. Den er også langt billigere. Med 340 hk koster den nye i4 40 eDrive 470.000 kr. Men det store scoop er, at den 544 hk stærke i4 M50, den første elektriske M-model, koster 575.000 kr. Begge med en rækkevidde over 500 kilometer. 4-serie Gran Coupé har på papiret det hele. Plads, motorkraft, fine køreegenskaber, okay priser. Men motoren, og det gælder primært den testede topmodel, er det mest specielle ved den nye model, og det er ikke nok til, at jeg ville vælge den over en 3-serie. Eller en X3. Eller en i4.
Specifikationer
BMW M440i xDrive Gran Coupé Connected
Motor: R6, 2.996 cm3
Ydelse: 374 hk/500 Nm
0-100 km/t: 4,7 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 12,5 km/l Mål (L/B/H): 478/185/144 cmBagagerumsvolumen: 470-1.290 liter Pris: 858.985 kr. (4-serie Gran Coupé fås fra 598.166 kr.)