Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Kinesiske BYD har nogle fornuftige biler på programmet, men spænding og livlige køreegenskaber er noget af det sidste, jeg tænker på, når jeg tænker på BYD. SUV’en Seal U er så frustrerende ringe at køre i, at jeg under ingen omstændigheder vil anbefale den til nogen.
Fjern U’et fra modelbetegnelsen og det er direkte omvendt. Seal, som er den mellemstore sedan, der kom på markedet inden Seal U, er den mest velkørende bil, kineserne endnu har lavet. Den er moderne, og den er attraktiv, hvad enten det angår pris, udstyr eller design. Den har balance om køreegenskaberne, så jeg har svært ved at tro, den kommer samme sted fra som SUV-modellen.
I en verden af omvendte fortegn er SUV-modellen dyrere end sedanen. Det er meget, meget rimeligt, for Seal U er en ældre model end Seal, og jeg gentager gerne mig selv: det er, som man siger, en balje at køre.
Seal starter på 349.995 kr. for udgaven med Design-udstyrsniveau og 313 hestekræfter, og den model møder op til test hos mig i en efterårsuge i den mest spektakulære lakering, BYD har at byde på: Shadow Green. En metallak til 12.800 kr., som står skarpt på den skarpe sedan.
Det ligeledes kinesiske mærke Hongqi (prøv at sige hång-sjii – så er den der) præsenterede i går sin store sedan, EH7, til priser fra 349.990 kr. Den er større end BYD Seal, har flere hestekræfter og koster alligevel det samme. Men jeg så den tidligere i år på en biludstilling i Kina, og designet er virkelig en prøvelse for øjnene. Hvordan den kører, er jeg spændt på, og der går formentlig ikke længe, før jeg finder ud af det.
Volkswagen ID.7 er næsten lige så stor som den nye Hongqi, men den er naturligvis dyrere og har et mere skrabet udstyrsniveau. Med 286 hestekræfter, baghjulstræk og rækkevidde op til 615 kilometer er prisen 431.995 kr.
BMW i4 er, som ID.7, en hatchback, men hvor ID.7 har pladsforhold som en balsal, så er i4 som et trangt tårnværelse, hvor der lige er plads til to personer. Den har for nylig fået et mindre facelift – og så er den, især i lyset af nyere konkurrenter, så dyr, at BMW burde tage sig sammen. 495.248 kr. for i4 eDrive35 med 286 hestekræfter og rækkevidde på 484 kilometer gør den alt for dyr.
Sidst, men på ingen måde mindst: Tesla Model 3, som med priser fra 299.990 kr. er billigere end Seal, og modellen Long Range RWD til cirka samme pris som Seal, 339.990 kr. har meget længere rækkevidde. Hos Bilbasen har vi tidligere i år har sammenlignet Seal og Model 3, men der var tale om modeller med firehjulstræk.
Seal er den bedst kørende BYD – og en af de bedst kørende biler endnu fra Kina. Det er faktisk ikke en så stor påstand, som man skulle tro. Niveauet hos BYD er okay, men ikke højt, og den gennemsnitlige kinesiske bil er kedelig, ude af balance og/eller fyldt med aktive sikkerhedssystemer, som enten er ubrugelige eller næsten farlige at køre med.
Seal Design har sikkerhedssystemer, som bipper og bøvler, som får blodtrykket til at stige, men den er kommet videre, siden BYD sendte den på markedet for et års tid siden. Hvor meget der er lavet om i produktionen, og hvor meget der er opdateret via bilens netforbindelse har jeg ikke den mindste indsigt i, men jeg kan sige, at kun alarmen for hastighedsoverskridelser, som deaktiveres med et par tryk i en undermenu i infotainmentsystemet, er det eneste system, der falder ved siden af – og det gør det i næsten alle nye biler.
Den baghjulstrukne Seal Design er en elmotor lettere end den firehjulstrukne Seal Excellence, og det i alt 130 kilo færre, der skal rundt i svingene og lige ud ad landevejen. Det er et eviggyldigt argument, at vægten i en bil skal være så lav som muligt. I en elbil, som er meget tung, er det endnu vigtigere. Med lavere vægt, men ikke ligefrem lav vægt, har Seal Design bedre balance i køreegenskaberne end versionen med firehjulstræk.
Seal har en dejlig og rolig affjedring med god komfort, men i firehjulstrækkeren er kiloene lidt for stor en mundfuld i trange kurver. Over forakslen er Seal meget lettere, når der ikke ligger en elmotor, og den er simpelthen nemmere og mere forudsigelig, når den har baghjulstræk. Seal føles også som om, den har et meget vridningsstabilt chassis og ditto karosseri, hvorfor den virker som en solid enhed, hvor arbejdes i gennem i affjedringen, så bump og huller ikke spreder slag op gennem sæderne.
Styretøjet er langt mere adstadigt og langsomt end i Model 3, og det giver ikke en optimal kommunikation mellem vej og rat. Men igen, den lavere vægt over forhjulene giver mere gennemsigtighed end i den firehjulstrukne.
313 hestekræfter i en basismodel. Det gør den firehjulstrukne Seal Excellence med to elmotor og 530 hestekræfter til en kransekagefigur med store evner i en sprint. Og en model jeg ikke kan anbefale. Den enlige elmotor i Seal Design er sprudlende og kontakt, og den kommer med den længere rækkevidde; 570 kilometer mod 520 kilometer i firehjulstrækkeren. Det er ikke utænkeligt, at forskellen mellem de to i virkeligheden er større – baghjulstrækken har en fordel ved et markant lavere oplyst forbrug.
Seal kan på billeder ligne en kompakt sedan, der hverken er lang eller høj. Det er godt arbejde af designerne, for Seal er en mellemstor sedan. Den er et par centimeter højere end Mercedes CLA Coupé, men i sammenligning med den tyske sedan (som ikke er en coupé) har man en langt mere luftig oplevelse i Seal.
Panoramaglastaget lukker lys ind, og det er et highlight i et bagsæde som er rummeligt og mere komfortabelt end i Model 3. BYD giver frit valg mellem et interiør med læderindtræk og indlæg i enten lyseblå (Tahitian Blue) eller sort (bare sort og ikke andet end sort). I min testbil er sort dominerende, og det udlignes i nogen grad af lyse syninger og store flader med mikrofiber.
LÆS OGSÅ | Test: BYD Seal U byder ingen op til dans
Som min kollega Simon nævnte i duellen med Model 3, så er interiøret luksuriøst, men der er hård plast og designløsninger, som BYD gerne må gentænke. Men en rigtig instrumentering, rigtige knapper til afviserblink og volumen på lydanlægget er noget, Model 3 klarer (eller ikke klarer) sig uden.
Og BYD har allerede gentænkt flere ting i interiøret og faktisk også meget andet i Seal. I august præsenterede BYD en større opgradering af Seal med ændret interiør og noget så omsiggribende som ny 800V-struktur med meget hurtigere opladning.
Den baghjulstrukne Seal Design er anbefalelsesværdig, som den er. Men hvis det var mig, der skulle købe en BYD Seal, ville jeg vente på, at BYD får den faceliftede Seal til Danmark. Eller tage den nuværende på privatleasing. Den fås fra 4.495 kr. om måneden i op til 36 måneder med i alt 30.000 kilometer.
BYD Seal RWD Design
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 313 hk/360 Nm
0-100 km/t: 5,9 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 16,6 kWh/100 km
Rækkevidde: 570 kilometer
Batteristørrelse: 82,5 kWh
Ladekapacitet: 150 kW
Mål (L/B/H): 480/188/146 cm
Køreklar vægt: 2.055 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 400 liter
Pris: 349.905 kr. (Seal fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/4.795 kr. (Seal fås fra denne pris)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
* Privatleasing med en løbetid på 36 måneder. Pris inklusive 15.000 kilometer om året. Ved 10.000 kilometer om året er prisen 14.995/4.495 kr.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.