Næsten ny BMW i5 til under 445.000 kr.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Det er knap et år siden, jeg sidst havde fingrene i BYD Tang, og det var ingen forfærdelig oplevelse. Den fem meter lange kineser overraskede ikke kun på et åbenlyst parameter som pladsforhold, men også på høj materiale- og byggekvalitet. Desværre var infotainmentdelen forældet, rækkevidden for kort og prisen for høj, hvorfor Tang i dag er et særsyn på danske veje.
LÆS OGSÅ | Test: Lækker BYD Tang mangler et prishug
Måske kan det seneste facelift ændre på dét. BYD opdaterer Tang igen-igen, men denne gang får man mere end blot en optisk opfriskning. Ny tech, nyt batteri og en ny pris, der er 110.000 kr. lavere end udgangspunktet. Spørgsmålet er bare, om det er nok?
Udadtil sørger faceliftet for, at Tang følger familieformerne. Væk er det store åbne gab i form af en kølergrill, så snuden nu er mere strømlinet, som det ses på Atto 3. Indvendigt er der ved første øjekast ikke sket vildt meget, og det er en aldeles positiv ting.
Sort himmel, instrumentbord i alcantara og tyk nappalæder sikrer et fortsat eksklusivt udtryk. Kvaliteten er stadig skudsikker, mens der kun er skruet op for udstyret. Med goder elektrisk justerbare forsæder med massage, køl og varme, klimaanlæg med tre zoner og velspillende Dynaudio-lydanlæg, er BYD Tang ganske enkelt lækker og luksuriøs.
Den lidt grynede 12,8” skærm til infotainment er skiftet ud med en, der måler 15,8” er præcis så klar i opløsningen, som sådan en bør være i 2024. Softwaren bag er opdateret til BYD DiLink 5.0, der sikrer langt hurtigere responsivitet og færre glitches. Systemet vinder dog ingen priser for brugervenlighed og kræver til stadighed tålmodighed, som kineserne bare må have mere af end os europæere.
Som det desværre ses i mange andre kinesiske biler, så bliver betjeningen af bilen gennem skærmen hurtigt bøvlet, selvom det øverste første lag er nydeligt og overskueligt. Der er mange enerverende biplyde, og når man vil slå dem fra, så bliver man hurtigt væk i en labyrint af undermenuer. Trådløs Apple CarPlay eller Android Auto bliver redningen i hverdagen.
LÆS OGSÅ | Langtidstest: Farvel til XPeng G9
Som noget nyt er nu et stort head-up display at finde på forruden. Den fungerer som et godt supplement til den ellers fine digitale instrumentering, som måler 12,3” og videregiver vigtige oplysninger i et ganske overskueligt setup.
Selvom batteriet havde en kapacitet på 86,4 kWh før facelift, rakte det kun til 400 km, og det var ikke den eneste udfordring. AC hjemmeopladning foregik på én fase med 3,6 kW og tog en evighed, mens DC hurtigopladning skete med lunkne 110 kW. Det er der nu styr på.
Batteriet er vokset til 110 kWh, hvilket giver en rækkevidde på op til 530 km med to elmotorer, der giver firehjulstræk og 517 hk. Et tungere batteri giver en lidt langsommere acceleration end før, men BYD Tang er stadig rigeligt hurtig med en sprint fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder. Dertil sker AC opladning med 11 kW, mens DC hurtigladning er øget til 170 kW.
Foruden alt det batteritekniske, der har fået en ordentlig overhaling, er der også kælet for komforten. BYD Tang kører nu med et såkaldt Di-Sus-C system, der er en elektronisk kontrolleret affjedring. Før faceliftet var der intet ved Tang, der skreg til himlen rent komfortmæssigt. De seriøse skøjter på 22” kunne dog godt kaste skarpe ujævnheder videre ind i kabinen og få bilen til at danse lidt nervøst.
Nu er alufælgene er skrumpet til 21” og i ledtog med den intelligente undervogn, er de smånervøse tendenser over ujævnheder elimineret. Styretøjet er lidt dødt og med en kampvægt, der er vokset til 2.630 kg, er BYD Tang ingen tangokat på snoede landeveje. Spidskompetencen er derfor stadigvæk de lange stræk, hvor man forskånes for vind- og vejstøj, såvel som ujævnheder i vejen.
Sidst jeg testede BYD Tang, lød startprisen på 599.995 kr., hvorfor jeg desperat kaldte på et prishug. Det har den nu fået, og med en pris på 489.995 kr. er der barberet 110.000 kr. af. Til den pris kommer BYD Tang med alt, hvad remmer og tøj kan holde i udstyr. Med undtagelse af to metallakeringer til 16.000 kr. kan man hverken vælge fra eller til, hvorfor overflødighedshornet er en uomgåelig omgang.
489.995 kr. er ikke småpenge, og til sammenligning kan den nytilkomne Peugeot E-5008 ikke blive meget dyrere end 399.990 kr. På kraftoverskud og eksklusivitet kan franskmanden alligevel ikke helt måle sig, så hvorhen skal vi så orientere os?
Der er Mercedes EQB 350 4Matic til 447.900 kr., der trods udstyr og en forpligtende stjerne på snuden ikke måler sig kvalitetsmæssigt med Tang. Der er også den lange VW ID.Buzz, der med tungt GTX-udstyr løber op i 559.995 kr., eller den topudstyrede Kia EV9 Long Range Performance, der løber op i 699.999 kr. Pludselig lyder prisen på BYD Tang ikke så skæv. Særligt ikke, når man tager de seks års fabriksgaranti med i ligningen.
Den kinesiske omgang med emsige biplyde og komplicerede infotainmentsystemer er det eneste, der er værd at hidse sig op over i den opdaterede BYD Tang. Engang var det skærmens opløsning og systemets sløvhed, den manglende rækkevidde og alt for høje pris, der irriterede – men det er der nu styr på.
Tilbage står derfor en seriøs familieæske, der giver luksus, komfort og kvalitet til op over begge ører – og så endda til en pris, der er mere overskuelig. Kabinen er giver eksklusivitet i en klassisk forstand, og selvom det ikke er nogen nyhed, så skal det fremhæves med tydelighed, fordi der nu er større chance for, at det kommer til sin ret. Med velvalgte forbedringer og en lavere pris er chancerne for BYD Tang nemlig langt større, end de var engang, hvorfor niveauet af luksus forhåbentligt bliver oplevet af flere.
BYD Tang Flagship
Motor: To elmotorer
Ydelse: 517 hk / 700 Nm
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Tophastighed: 190 km/t
Forbrug: 24 kWh/100 km
Batterikapacitet: 108,8 kWh
Ladekapacitet: 170 kW
Rækkevidde: 530 kilometer
Mål (L/B/H): 487/195/172 cm
Køreklar vægt: 2.630 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 940-1.655 liter
Pris: 489.995 kr.
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Jaguar laver ikke længere nye biler, og produktionen genoptages først om et års tid med en stor elbil. Samtidig vil Jaguar gå fra at være Mercedes-konkurrent til Bentley-konkurrent.
Den nye Audi A6 E-Tron er ikke kommet til Danmark endnu, men alligevel er der ændringer i modelprogrammet – der er en ny udstyrsvariant, og modellen med rækkevidde op til 746 km er billigere.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.