januar 28, 2024

Test: Kia EV9 GT-Line koster 750.000 kr. – Kan kæmpen bære prisen?

Luksuriøs, kompromisløs og komfortabel. Jep, det er en Kia, der er tale om! Kia EV9 GT-Line er en vaskeægte flagskibsmodel både i forhold til udstyr og luksus men også til pris.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Der er løbet usandsynligt meget vand under broen for Kia, siden de sparkede døren ind til det danske marked i 1996. Forretningsmodellen var dengang budget frem for alt, hvorfor de første danske biler blev solgt fra interimistiske Kia-telte.

Den første bil, som Kia havde med sig til Danmark, var den undervældende Sephia, der til gengæld var pivbillig. Den seneste bil, som Kia har lanceret i Danmark, er EV9, og den er på symbolsk vis den diametrale modsætning til Sephia. Den er imponerende, men også dyr.

Kia EV9 starter fra 599.900 kr. i indgangsvarianten Premium med 203 hk og baghjulstræk, som min kollega Morten Bek har haft fingrene i. Den kan dog sagtens blive en del dyrere. Kia EV9 GT-Line har alt, hvad remmer og tøj kan holde af udstyr, samt et prisskilt på 749.900 kr. Er det et skilt, den kan bære?

Udstyr og atter udstyr

Som flagskibsmodel mangler Kia EV9 ikke noget – heller ikke i indgangsvarianten Premium. Man får usædvanligt meget standardudstyr som el-bagklap, ratvarme, varme og ventilation i både for- og bagsæder, 360 graders kamera og alt, hvad hjertet begærer af sikkerhedsudstyr til de 599.900 kr..

Til denne Premium-variant kan en komfort- og en infotainmentpakke tilkøbes for hver 39.999 kr. – eller en Launch-pakke med det hele til 74.999 kr.

Inkarnerede luksusdyr kan dog spare sig selv for tre udstyrskrydser ved at bestille varianten GT-Line, der automatisk får alt, hvad udstyrslisten kan trække.

GT-Line får udvendigt 21” alufælge i stedet for 19” samt bi-LED-forlygter med adaptiv styring af langt lys. Der medfølger også en nøgle med flere knapper, da Kia EV9 GT-Line kan trilles ind og ud af snævre båse ved blot et tryk. En smart funktion i en bil med denne drøjde. Det digitale bakspejl, der medfølger, passer ligeledes til drøjden, da der er langt fra forsæde til bagerste kofanger.

Derudover kommer el-justerbart passagersæde, el-justerbart rat, loftsbeklædning i kunst-ruskind, head-up display og Meridian Premium-lydanlæg. I GT-Line er begge forsæder såkaldte ‘Premium Relaxion’-sæder med lægpude og morfar-funktion, så de kan lægges fladt, mens man lader. Forsædet har dertil massage i både ryglæn og siddehynde.

Luksusudstyr til en luksusbil

Når man kigger i kabinen på Kia EV9, er det som om, at den hedengangne Sephia ligger lysår tilbage i tiden. Ikke kun 28 år. De kløgtige koreanere har rykket sig fra bagerst i budgetbussen og op i en sand luksus-liga, hvor kvalitetsfølelsen matcher prisniveauet.

Den næsten uoverskuelige udstyrsliste, der er gennemgået ovenfor, føles passende til EV9. Selvfølgelig skal man kunne ligge på langs og få massage. Selvfølgelig skal rattet indstilles elektrisk med en knap. Selvfølgelig skal lyden fra højttalerne være krystalklar. Det er luksusudstyr, der passer i en luksusbil.

Modsat et par af de kinesiske konkurrenter, der også udbyder store og luksuriøse SUV’er på strøm, føles alt brugbart og intuitivt i Kia EV9. Man er forskånet for touch-knapper, der kun virker hver anden gang og plastpaneler, der skal ligne et andet materiale end plast. Kia rammer plet på følelsen, og det er til trods for, at alt i kabinen er genbrug eller bæredygtige materialer.

På knap- og betjeningsfronten sætter Kia EV9 dyrere mærker som Audi, BMW og Mercedes til vægs. Her er fysiske knapper til temperatur og blæserstyrke, og når de ikke rækker, benytter man det dedikerede klimapanel, der er monteret mellem instrumenterings- og infotainmentskærm. Et panel, der altid er samme sted uden at skulle fremtrylles fra en menu.

Rummeligheden er selvskrevet i en bil af denne kæmpe-kaliber, hvor selv 3. sæderække kan rumme voksne på kortere ture med plads til overs til 333 liter bagage bagved.

Exceptionelle er til gengæld de såkaldte Relaxion-sæder, der i testbilen også findes på 2. sæderække i en 6-sæders konfiguration, som koster 24.999 kr. ekstra. Det er VIP-niveau og meget højt på den internationale liste for bedste bagsæder – hvis sådan en fandtes.

Et passende overskud

Basismodellen Kia EV9 Premium kommer med 203 hk, hvilket, ifølge min kollega Morten, faktisk er nok trods de Oslobåds-agtige dimensioner. Selv tør jeg dog godt argumentere for, at de 384 hk, som EV9 også kan bestilles med, er mere passende.

Kia EV9 GT-Line lægger kompromisløst fra land og kan med sine 700 Nm trække 2.500 kilo efter sig. Igen mener jeg, at Kia har afstemt tingene rigtigt, fuldstændigt som med mængden af ordentligt og brugbart luksusudstyr. Kia kunne sagtens være hoppet på den samme vogn som mange andre bilproducenter og pumpet EV9 til 600 hk. 

Heldigvis har de holdt sig til 384 hk, hvilket er nok til at skubbe den godt 2,7 tons tunge SUV fra 0 til 100 km/t på 5,3 sekunder. Det er kvikt uden at være svimlende eller abrupt, og giver præcist den acceleration, som man vil have til en overhaling. Blot uden at give kvalme.

Kia EV9 egner sig bedst til rolig kørsel med sit komfortable setup. Undervognen er ikke på luft, som man ellers kan finde i konkurrenter af samme størrelse og i samme prisklasse. Det betyder ikke, at den ikke er komfortabel, og selv spidse ujævnheder glattes godt ud.

Manglen på luft betyder til gengæld, at der er en øvre grænse for undervognens mirakler. På en snoet landevej kommer man hurtigt til at bokse med kampvægten såvel som krængningen, som den traditionelle, bløde undervogn kaster af sig.

Med aerodynamik som et redskabsskur er EV9 ikke den elbil, der får mest ud af sin ellers store batterikapacitet. Særligt ikke i frostgrader. Her skal man regne med en rækkevidde, der ligger i omegnen af 350 km. Det er ikke imponerende, men ej heller himmelråbende.

Kan den bære prisen?

Sagtens. Kia EV9 er en værdig flagskibsmodel, som fortjener al det luksusudstyr, der kan spændes på ryggen af den. Den er gennemført, fordi den blander klassiske luksusdyder med brugbarhed, bæredygtighed og genbrug. Den føles både lækker og holdbar, hvorfor man ikke bør have betænkeligheder ved at fragte hele miniputholdet til turnering.

Det store spørgsmål er ikke, om Kia EV9 Long Range Performance GT-Line kan bære prisen. Spørgsmålet er, om Hr. og Fru Hakkebøf vil betale den? Fortjener vi luksuslineren, eller er vi fortsat for tysker-fikserede, når vi skal købe dyrere biler? Jeg håber, at vi er længere end dét, men jeg frygter, at vi ikke er det. Kia EV9 GT-Line fortjener chancen, taletiden og de rosende ord.


SPECIFIKATIONER

Kia EV9 AWD GT-Line

Motor: Elmotorer (fortil og bagtil)
Ydelse: 384 hk/700 Nm
0-100 km/t: 5,3 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 22,8 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 99,8 kWh
Ladekapacitet: 240 kW
Rækkevidde: 505 kilometer
Mål (L/B/H): 502/198/178 cm
Køreklar vægt: 2.660 kilo
Trækvægt: 2.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 333-2.318 liter

Pris: 749.900 kr. (EV9 fås fra 599.900 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 29.995/8.795 kr. (EV9 fås fra 29.995/7.595 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler (EV6 fås fra 616.910 kr.)

*Priserne på privatleasing gælder for 36 måneder kontrakt med 15.000 km om året. Kontrakten fås med årligt kilometerantal fra 10.000.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS