Cupra Formentor
februar 7, 2021

TEST: Forrygende Formentor – Cupra er ude af sin skal

Spansk og spændende. Cupra, et mærke brudt ud af Seat, leverer med sin første selvstændige model en fremragende crossover med power og pondus for alle pengene.

Af: Morten Bek / d. 7. februar 2021

Hvis navnet Cupra siger dig det rene ingenting, så nytter det ikke det mindste at kigge på logoet på mærkets biler. Hvad der i mine øjne mere er et tegn fra sci-fi-film eller Marvel-universet end et logo på en bil. Det fortæller nada, som de siger det i Spanien. Intet.

Spanien er leverandør af Cupra, så derfor det lille twist med nada. Cupra var tidligere betegnelsen for de mest vilde af modellerne hos Seat. For eksempel Ibiza Cupra. Men i dag er Cupra et selvstændigt mærke, som med tiden helt skal skilles fra Seat.

Den første Cupra uden Seat-logo, men i stedet med de takkede vinger (indsæt her hvad du og din fantasi synes, logoet ligner) var Ateca med 300 hk. Den kom i 2018. Men det er stadig en Seat Ateca – bare med et andet logo. Først nu er vi nået til det spændende tidspunkt, hvor Cupra får sin helt egen bilmodel. En model som ikke eksisterer noget sted i Seat-universet, men i stedet kun hos Cupra: Formentor, en crossover i den øvre del af det kompakte felt.

SE OGSÅ | Kan Berner lære at elske Mercedes-AMG GLE 53?

Jeg har længe været i tvivl om den rolle, Cupra skulle spille i Danmark. Cupra Ateca kostede 640.000 kr., da den kom frem, så hvis du mener, du aldrig har set en ude på vejene, så har du grunden lige der. Og så eksklusivt er der intet bilmærke, der kan ønske at være.

Specifikationer

Cupra Formentor VZ

2,0 TSI

Motor: R4, 1.984 cm, benzin

Ydelse: 310 hk / 400 Nm

0-100 km/t: 4,9 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 11,8 km/l

Startpris: 464.990 kr.

(Formentor starter ved 349.990 kr.)

Nu er rollen imidlertid ved at falde på plads. Den ender et helt andet sted, end jeg troede. Ja, bilerne er fede, og det har altid kendetegnet biler med navnet Cupra, men de giver også fuld valuta for relativt få penge. Min testbil, den nye Formentor i topvarianten med 310 hk og firehjulstræk, er et godt eksempel.

Hvad siger du, den hedder?

Formentor. Ikke Fermentor, som ville være fjollet, fordi det er en proces med bakterier, man blandt andet bruger til at lave surkål med. Det særdeles spanskklingende navn er meget spansk. Det er nemlig navnet på en del af ferieøen Mallorca. Kigger du på et kort, så er det den nordøstlige spids, en kap, som ser ud som om, den prøver at række ud efter den mindre ø Menorca.

LÆS OGSÅ | Land Rover Defender – mere Discovery end Defender

Cupra stopper ikke der. De hurtige udgaver af Formentor hedder VZ til efternavn, og det er, igen, en slet skjult henvisning til hjemlandet: VZ er en forkortelse for veloz – spansk for hurtig. Er der tale om en ikke så hurtig Formentor, så hedder den bare Formentor.

Tak for spansklektionen… Hvilke motorer fås den så med?

Den første Formentor, der er landet hos de 13 danske forhandlere, er den indtil videre stærkeste: VZ. Den har den meget hyppigt anvendte 2-liters benzinmotor med turbo. En ydelse på 310 hk, 400 Nm fra 2.000 o/min og 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Firehjulstræk og automatgear med dobbeltkobling er standard. Så ikke bare mange kræfter, men også masser af vejgreb.

SE OGSÅ | Fuldfed Ford med 457 hk koster over 1 million kroner

Indtil videre den stærkeste, skriver jeg. Der går vedholdende rygter om, at Cupra får lov at bruge den 5-cylindrede benzinmotor fra Audi RS Q3 og den kommende nye A3. Sker det, som spionfotos tyder på, så har vi med en Formentor at gøre, der har på den anden side af 400 hk.

Men det går også mildere for sig. Cupra har bestemt sig for også at tale til de mere fornuftsprægede kunder. Du kan derfor købe Formentor i en udgave med 1,5-liters benzinmotor med 150 hk, og på vej til landet er også en eHybrid; En Formentor som plug-in hybrid med 245 hk.

Hvad er Formentor i det hele taget for en bil?

Den spanske nyskabelse er en crossover i den øvre ende af den kompakte klasse. Med 445 cm langt karrosseri er den længere end Ateca og VW T-Roc. Og på trods af det dynamiske design og den skrå bagrude er der god plads overalt i bilen. Familieegnet? Det vil jeg sige.

LÆS OGSÅ | TEST: BMW X3 30e er en fed PHEV, men pris og forbrug trækker ned

Apropos design, så er Formentor stærkt inspireret af Seat. Nogle vil sige, at kopimaskinen har været lidt for dominerende. Men mig gør det ikke noget, for Seat laver jo virkelig flotte biler. Formentor har nogle ekstra lygter i fronten og i det hele taget en meget attraktiv form til at differentiere den fra Seat-modellerne.

Formentor er en af de få nye biler, som ikke er en sportsvogn a la Ford Mustang, hvor jeg kigger ind over motorhjelmen og ikke ned på den. Som om der skulle være plads til en V8’er under den muskuløst formede hjelm. Men indtil videre må vi altså tage til takke med fire cylindre. Jeg sluger det råt, det med den høje motorhjelm, for de fleste af os lever også for at blive imponeret af usædvanlige ting.

Interiøret er lige så tro mod Seat som eksteriøret. Har du siddet i en ny Seat Leon, vil du kunne betjene Formentor i blinde. Men det kan ingen, for næsten alle funktioner til kørsel, klima, underholdning og så videre er lagt ind i infotainmentsystemet. I bedste fald tager det noget tid at mestre, i værste fald kører man sur i altid at skulle bruge skærmen.

LÆS OGSÅ | TÜV-rapport 2021: Her er de brugte biler, der har færrest fejl til syn 

Formentor VZ har to ekstra knapper på rattet. Satellitter, som sidder på stilke og rummer to runde trykknapper. Den ene til at starte og slukke motoren, den anden til at cykle gennem de mange køreprogrammer, som påvirker firehjulstræk, speederrespons, (kunstig) motorlyd, gearing, styretøj og ESC.

Testbilen er desuden klædt i et blåt interiør, som er lige så forfriskende, som det er lækkert udført. Petrol Blue-indtrækket med dellæder på blandt andet sæderne og elektrisk indstilleligt førersæde koster cirka 20.000 kr. De skålformede sæder er standard i VZ’eren.

Er der spansk temperament gemt i den?

2-liters motoren er en maskine med utroligt lineær kraftudvikling og massivt træk fra lave omdrejninger. De 4,9 sekunder fra 0-100 km/t virker ikke som en overdrivelse. Motoren har en ren og behagelig lyd, som ikke er en selvfølge for en 4-cylindret turbomotor. I Cupra-køreindstilling lyder den næsten som den V8’er, den høje motorhjelm kunne gemme på. Men det er en kunstig lyd, og derfor føler jeg mig snydt i længden.

LÆS OGSÅ | Første tur: Opdateret VW Tiguan er den dyre dreng i klassen

Med den adaptive undervogn, altså med justerbar hårdhed for støddæmperne, er Formentor VZ i stand til at levere både rigtig god affjedringskomfort og rigtig fine, præcise køreegenskaber. Sådan har Cupra-modeller, altså også da de kom fra Seat, været længe. Formentor ‘slapper’ derfor også af på motorvejen, når jeg gerne vil have det, så den aldrig bliver anstrengende.

Med firehjulstrækket indstillet i Sport og styretøjet ligeså, kan du tordne rundt i svingene med god præcision og stor fornemmelse af både sjov og sikkerhed. Den er ikke rå og direkte som en Mitsubishi Lancer Evo var det, men af en crossover at være fortjener den masser af ros.

Hvad koster den spanske model?

Langt færre kroner end nogen kunne have spået. Igen, Cupra Ateca kom til landet i 2018 med en prislap på 640.000 kr. Formentor VZ 2,0 TSI med 310 hk, firehjulstræk, 19” alufælge, dynamiske LED-lygter, adaptiv undervogn, de to funky runde knapper på rattet til motorstart og køreprogrammer, digital instrumentering, infotainmentsystem med 12” touchscreen, navigation, adaptiv fartpilot og det mest almindelige, hjertet kan begære, koster 464.990 kr. Uden nogen sammenligning i øvrigt, så koster VW T-Roc R med samme motor (300 hk) fra 609.005 kr.

LÆS OGSÅ | Den elektriske SUV VW ID.4 er snart i Danmark

Cupra sælger på den måde en billig billet til 300-hk-klubben, men bestemt også en billet, som man gerne køber, for Formentor VZ har meget få svagheder.

Også i den anden ene af modelprogrammet, som så lige nu består af den testede model med 310 hk og den under halvt så stærke med 150 hk, går det fornuftigt for sig. Formentor 1,5 TSI med forhjulstræk, 18” alufælge, automatisk dobbeltkoblingsgearkasse, dynamiske LED-forlygter, digital instrumentering, nøglefri betjening, infotainment med 10” touchscreen, bakkamera og meget andet koster 349.990 kr. Omtrent det samme som T-Roc med samme motor og lidt ekstraudstyr – men den har på ingen måde så meget standardudstyr som Formentor.

SE OGSÅ | Den hævede Mercedes-Benz E-Klasse er som et flyvende tæppe

Formentor eHybrid, den kommende plug-in hybrid, er endnu ikke prissat. Men jeg har på fornemmelsen, at prisen på den også vil blive meget konkurrencedygtig. Både Cupra og Formentor har stort set alt det, der skal til for at vække interessen hos en stor gruppe danskere. (Og bare rolig, den kommer også UDEN den matte lakering).

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS