november 22, 2024

Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?

Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?

TEKST OG FOTO Morten Bek

Uh, jeg kunne rigtig godt tænke mig en ny Volkswagen Golf GTI. Den er godt nok kun tilgængelig som Clubsport for os danskere, men hvem vil ikke gerne have et spræl og udgaven af den fine 2-liters benzinmotor med 300 hestekræfter?

Bare glem det. Jeg vil gerne have det sjovt, men jeg kunne aldrig i livet drømme om at lade VW rippe mig for 659.993 kroner for en GTI. Om jeg så havde pengene og stadig bare ville have en GTI, så er det røveri ved højlys dag. 

Desværre er det der, alle biler i genren “GTI” er landet. De er er ekstremt dyre. Ford Focus RS, som alligevel siger farvel i 2025, koster 585.760 kroner. Cupra Leon VZ er den mindst røveriske med 508.900 kroner på på prislisten.

Måske det er Cupra, der skal redde dagen og igen gøre GTI-oplevelsen tilgængelig for flere? Ikke med Leon VZ, men med en ny tids GTI – den elektriske Born VZ, der koster 349.990 kroner. Til det halve af VW GTI Clubsport har den endda flere kræfter.

Baghjulstræk med 326 hestekræfter

Cupra Born er en de elbiler, hvor man allerede for ikke så mange penge kan få en rigtig god køreoplevelse. Den er i fin balance, og den er lige en tilpas mængde mere dynamisk end VW ID.3, men stadig med en god affjedring. Det smager allerede lidt af GTI.

Den findes med 231 hestekræfter og et stort batteri på 82 kWh til 309.990 kroner, så til alle med fart og dynamik i blodet er der kun 40.000 kroner op til den nye VZ. Og Cupra bruger den nye elmotor, der først var at finde i VW ID.7, som er boostet til 326 hestekræfter. Den har et drejningsmoment, der sparker til en hvis legemsdel – 545 Nm, som er 75 procent mere end i Born med 231 hestekræfter.

Der er mere. Meget mere. Først et nyere og lidt større batteri på 84 kWh, så lidt ekstra på ladekapaciteten: 185 kW mod 170 kW i Born med 231 hestekræfter. Rækkevidden er noget så brugbar i forhold til, at Born VZ er lavet til sjov og spas. Op til 587 kilometer på en opladning.

Undervognen er som standard med adaptive støddæmpere i en ny og mere avanceret udgave end den, du kan købe til andre Born-varianter. Der er kraftigere bremser, mere lineær bremsefølelse, styretøj med ny mekanik og elektronik – og så er der stadig baghjulstræk, som altså skal holde styr på 545 Nm.

0 til 100 på samme tid som Golf GTI Clubsport

Man sidder godt fast bag rattet af Born VZ. Jeg gør i hvert fald, for de store CUP-forsæder lavet i samarbejde med producenten Sabelt er selv en sportsvogn værdig. Cupra kan noget med indtræk og sædedesign, og hvis ikke det var for en lidt høj siddestilling, kunne man tro, at Born VZ var en sportsvogn.

Cupra-logoet i knappen, der sidder som en satellit til højre ved rattet, er den direkte genvej til fuld kampudrustning. Hård affjedring, fastere styretøj, maksimal speederrespons.

95 procent af tiden foretrækker jeg en blanding, jeg selv har lavet. Cupra-køreprogrammet gør den fleksible affjedring for stiv til andet end den fineste, nyeste asfalt, og eftersom man kan skrue ned for dæmpningen i ret små hak, er det nemt at ramme det rigtige punkt.

Cupra har i mange år haft flair for den bedst tænkelige affjedring i en GTI-model, selv når affjedringen har været passiv og hjulene store. Så ingen overraskelse, at Born VZ har stor spændvidde og godt komfortniveau – som også er det, Golf GTI længe har været kendt for.

Born VZ kan ramme 100 km/t på præcis samme tid som den nye Golf GTI Clubsport. På 5,6 sekunder, som er et sekund hurtigere end den næsthurtigste Born. Burde den være hurtigere end GTI Clubsport, når den har flere kræfter og ingen gearskift. Tjoh, men den er meget tungere. 500 kilo tungere, og det er ikke uden konsekvenser.

Løb Born, løb

Konsekvensen skal ikke findes så meget i Born VZ’s spurtstyrke, som det skal findes i nogle punkter i dynamikken. Det massive drejningsmoment gør den spanske model til lidt af en ninja, der med et hurtigt hug får en overhaling overstået. 

At der ikke er så mange kræfter som i MG4 XPower, der er latterligt hurtig med sine 435 hestekræfter, er helt ligegyldigt. Som en Golf GTI har Born VZ langt mere end rigelig ydelse, og så er den på alle andre områder langt federe og nemmere at leve med end den voldsomme MG4.

Born VZ er to tons elbil – minus et enkelt kilo. Der er kun 30 kilo mere på vægten end i Born med 231 hestekræfter og to kWh færre i batteripakken. Det handler dog mere om, at Born VZ vejer så meget mere end benzinbilen fra Volkswagen.

I den daglige dynamik skjuler Born VZ mesterligt sine kilo. De mange kilo ligger lavt, jeg morer mig mellem svingene og i mange sving over de mange kræfter, og at baghjulstrækket giver et let skub, når vægten skal fordeles i svingene. Som jeg allerede har været inde på, er affjedringen rigtig fleksibel og i god balance, så der er ro på og ingen slag, hvis man rammer et stort hul midt i et sving.

I nogle hurtige overgange på en smal, helt åben landevej begynder vægten at drille Born VZ. Tre s-sving og så en lang, men skarp kurve er en ting – store højdeskift fordelt over cirka 100 meter er en anden ting. Det er nok til, at den tunge elbil begynder at føles rodet, selv når jeg kører lidt hurtigt og ikke meget hurtigt. Her ville en Golf GTI Clubsport, er jeg 99 procent sikker på, være i sit es.

Men 99 procent af tiden (okay, så 90 procent) opsøger de færreste den slags veje, selv i en elektrisk GTI-model, og når man gør, kan man så huske sig selv på, at man kun har betalt 349.900 kroner for det, der resten af tiden er en fornøjelse.


DEN ENDELIGE DOM

Den elektriske Cupra Born VZ har kræfter som en Volkswagen Golf GTI Clubsport – men koster næsten kun det halve. Born VZ er hurtig, kompakt og sjov, og i forhold til alle kræfterne, masser af standardudstyr og lang rækkevidde får man meget elektrisk GTI til pengene; den tilsvarende ID.3 GTX fra Volkswagen er 40.000 kroner dyrere. – Den tester Bilbasen inden længe.

Man skal være klar over, at Born VZ slæber rundt på 500 kilo mere end Golf GTI Clubsport, og at det har konsekvenser, når man vil køre med en mere dynamisk stil.


SPECIFIKATIONER

Cupra Born VZ 

Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 326 hk/545 Nm
0-100 km/t: 5,6 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 15,1 kWh/100 km
Rækkevidde: 587 kilometer
Batteristørrelse: 84 kWh (79 kWh anvendelig)
Ladekapacitet: 185 kW
Mål (L/B/H): 432/181/154 cm
Køreklar vægt: 1.999 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 385 liter

Pris: 349.990 kr. (Born VZ fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/4.795 kr. (Born VZ fås fra denne pris)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

*Privatleasingpris på 48 måneders kontrakt med 15.000 kilometer årligt. Med samme kontraktlængde og 10.000 kilometer årligt er den månedlige ydelse 4.495 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS