Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST OG FOTO Morten Bek
Uh, jeg kunne rigtig godt tænke mig en ny Volkswagen Golf GTI. Den er godt nok kun tilgængelig som Clubsport for os danskere, men hvem vil ikke gerne have et spræl og udgaven af den fine 2-liters benzinmotor med 300 hestekræfter?
Bare glem det. Jeg vil gerne have det sjovt, men jeg kunne aldrig i livet drømme om at lade VW rippe mig for 659.993 kroner for en GTI. Om jeg så havde pengene og stadig bare ville have en GTI, så er det røveri ved højlys dag.
Desværre er det der, alle biler i genren “GTI” er landet. De er ekstremt dyre. Ford Focus RS, som alligevel siger farvel i 2025, koster 585.760 kroner. Cupra Leon VZ er den mindst røveriske med 508.900 kroner på på prislisten.
Måske det er Cupra, der skal redde dagen og igen gøre GTI-oplevelsen tilgængelig for flere? Ikke med Leon VZ, men med en ny tids GTI – den elektriske Born VZ, der koster 349.990 kroner. Til det halve af VW GTI Clubsport har den endda flere kræfter.
Cupra Born er en de elbiler, hvor man allerede for ikke så mange penge kan få en rigtig god køreoplevelse. Den er i fin balance, og den er lige en tilpas mængde mere dynamisk end VW ID.3, men stadig med en god affjedring. Det smager allerede lidt af GTI.
Den findes med 231 hestekræfter og et stort batteri på 82 kWh til 309.990 kroner, så til alle med fart og dynamik i blodet er der kun 40.000 kroner op til den nye VZ. Og Cupra bruger den nye elmotor, der først var at finde i VW ID.7, som er boostet til 326 hestekræfter. Den har et drejningsmoment, der sparker til en hvis legemsdel – 545 Nm, som er 75 procent mere end i Born med 231 hestekræfter.
Der er mere. Meget mere. Først et nyere og lidt større batteri på 84 kWh, så lidt ekstra på ladekapaciteten: 185 kW mod 170 kW i Born med 231 hestekræfter. Rækkevidden er noget så brugbar i forhold til, at Born VZ er lavet til sjov og spas. Op til 587 kilometer på en opladning.
Undervognen er som standard med adaptive støddæmpere i en ny og mere avanceret udgave end den, du kan købe til andre Born-varianter. Der er kraftigere bremser, mere lineær bremsefølelse, styretøj med ny mekanik og elektronik – og så er der stadig baghjulstræk, som altså skal holde styr på 545 Nm.
Man sidder godt fast bag rattet af Born VZ. Jeg gør i hvert fald, for de store CUP-forsæder lavet i samarbejde med producenten Sabelt er selv en sportsvogn værdig. Cupra kan noget med indtræk og sædedesign, og hvis ikke det var for en lidt høj siddestilling, kunne man tro, at Born VZ var en sportsvogn.
Cupra-logoet i knappen, der sidder som en satellit til højre ved rattet, er den direkte genvej til fuld kampudrustning. Hård affjedring, fastere styretøj, maksimal speederrespons.
95 procent af tiden foretrækker jeg en blanding, jeg selv har lavet. Cupra-køreprogrammet gør den fleksible affjedring for stiv til andet end den fineste, nyeste asfalt, og eftersom man kan skrue ned for dæmpningen i ret små hak, er det nemt at ramme det rigtige punkt.
Cupra har i mange år haft flair for den bedst tænkelige affjedring i en GTI-model, selv når affjedringen har været passiv og hjulene store. Så ingen overraskelse, at Born VZ har stor spændvidde og godt komfortniveau – som også er det, Golf GTI længe har været kendt for.
Born VZ kan ramme 100 km/t på præcis samme tid som den nye Golf GTI Clubsport. På 5,6 sekunder, som er et sekund hurtigere end den næsthurtigste Born. Burde den være hurtigere end GTI Clubsport, når den har flere kræfter og ingen gearskift. Tjoh, men den er meget tungere. 500 kilo tungere, og det er ikke uden konsekvenser.
Konsekvensen skal ikke findes så meget i Born VZ’s spurtstyrke, som det skal findes i nogle punkter i dynamikken. Det massive drejningsmoment gør den spanske model til lidt af en ninja, der med et hurtigt hug får en overhaling overstået.
At der ikke er så mange kræfter som i MG4 XPower, der er latterligt hurtig med sine 435 hestekræfter, er helt ligegyldigt. Som en Golf GTI har Born VZ langt mere end rigelig ydelse, og så er den på alle andre områder langt federe og nemmere at leve med end den voldsomme MG4.
Born VZ er to tons elbil – minus et enkelt kilo. Der er kun 30 kilo mere på vægten end i Born med 231 hestekræfter og to kWh færre i batteripakken. Det handler dog mere om, at Born VZ vejer så meget mere end benzinbilen fra Volkswagen.
LÆS OGSÅ | Se priserne på den hurtige VW ID.3 GTX
I den daglige dynamik skjuler Born VZ mesterligt sine kilo. De mange kilo ligger lavt, jeg morer mig mellem svingene og i mange sving over de mange kræfter, og at baghjulstrækket giver et let skub, når vægten skal fordeles i svingene. Som jeg allerede har været inde på, er affjedringen rigtig fleksibel og i god balance, så der er ro på og ingen slag, hvis man rammer et stort hul midt i et sving.
I nogle hurtige overgange på en smal, helt åben landevej begynder vægten at drille Born VZ. Tre s-sving og så en lang, men skarp kurve er en ting – store højdeskift fordelt over cirka 100 meter er en anden ting. Det er nok til, at den tunge elbil begynder at føles rodet, selv når jeg kører lidt hurtigt og ikke meget hurtigt. Her ville en Golf GTI Clubsport, er jeg 99 procent sikker på, være i sit es.
Men 99 procent af tiden (okay, så 90 procent) opsøger de færreste den slags veje, selv i en elektrisk GTI-model, og når man gør, kan man så huske sig selv på, at man kun har betalt 349.900 kroner for det, der resten af tiden er en fornøjelse.
Den elektriske Cupra Born VZ har kræfter som en Volkswagen Golf GTI Clubsport – men koster næsten kun det halve. Born VZ er hurtig, kompakt og sjov, og i forhold til alle kræfterne, masser af standardudstyr og lang rækkevidde får man meget elektrisk GTI til pengene; den tilsvarende ID.3 GTX fra Volkswagen er 40.000 kroner dyrere. – Den tester Bilbasen inden længe.
Man skal være klar over, at Born VZ slæber rundt på 500 kilo mere end Golf GTI Clubsport, og at det har konsekvenser, når man vil køre med en mere dynamisk stil.
Cupra Born VZ
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 326 hk/545 Nm
0-100 km/t: 5,6 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 15,1 kWh/100 km
Rækkevidde: 587 kilometer
Batteristørrelse: 84 kWh (79 kWh anvendelig)
Ladekapacitet: 185 kW
Mål (L/B/H): 432/181/154 cm
Køreklar vægt: 1.999 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 385 liter
Pris: 349.990 kr. (Born VZ fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/4.795 kr. (Born VZ fås fra denne pris)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
*Privatleasingpris på 48 måneders kontrakt med 15.000 kilometer årligt. Med samme kontraktlængde og 10.000 kilometer årligt er den månedlige ydelse 4.495 kr.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.