juni 9, 2024

Test: Forbedret VW T-Cross er et bundsolidt basisprodukt

Det er næppe VW T-Cross, der pryder plakaterne på børneværelserne. Som hverdagshelt har den dog gjort et utvetydigt indtog i Danmark, og den seneste opdatering indikerer, at det ikke er helt slut endnu.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

En frisksmurt leverpostejmad kan gøre underværker. Det er nemt og man ved, hvad man får. Det er tilladt at drømme om både højtbelagt smørrebrød og entrecote med bearnaise, men når hverdagen skal holdes kørende og rugbrødsmotoren mangler benzin, har man sin leverpostejmad.

Præcist sådan er det med VW T-Cross. Det er næppe den, man drømmer om, men til hverdagens gøremål har den det, der skal til. Med prisen og praktikken med sig har den lokket knap 11.000 danskere til og med en frisk opdatering, er der grobund for mere – også selvom prisen nu er i den høje ende.

Hvad er opdateret?

Når man tager i betragtning, at VW T-Cross kom til Danmark for hele seks år siden, så er det lidt vildt, at de udvendige ændringer ikke er større. Men hey, kunderne har tilsyneladende elsket den originale opskrift, så hvorfor tage chancen og ændre noget drastisk? If it ain’t broken, don’t fix it. 

De udvendige opdateringer tæller nye kofangere samt nye lygter, der har fået mere LED. De nye LED-forlygter erstatter halogen i basisversionen, og er derfor en kærkommen tilføjelse, mens man på udstyrslistens højere tinder for første gang kan tilvælge LED-matrix forlygter. De nye LED-baglygter bringer intet nyt til bordet rent teknisk bortset fra et friskere design.

Rødbeden i kabinen

Den diskrete håndtering af det udvendige design har givet råderum til en større opdatering af kabinen, hvor VW T-Cross trængte. Det er denne del af opdateringen, der fungerer som rødbeden på leverpostejmaden.

Den kompakte danskerdarling har fået hug for kvaliteten, som nu er løftet gevaldigt i 2024-opdateringen. Den er ingen Bentley, men mange af de tarvelige plastmaterialer er nu blødt beklædt og kabinen har generelt en anden kvalitetsmæssig tyngde. Den føles godt skruet sammen, som en tysk VW gerne skal. Den billige plast kan stadig findes, heriblandt på dørsiderne, men det er mindre overvældende.

Opdateringen giver også to nye infotainmentskærme på enten 8” eller 9,2”, hvor testbilen er udstyret med førstnævnte. Den er til den klejne side, hvorfor ikonerne kan blive tanden for små til klodsede pølsefingre. Bortset fra dét er skærmen både høj i opløsning og med god responsivitet.

Nyt er også fuld digital instrumentering som standard, mens testbilen er udstyret med Digital Cockpit Pro til 4.995 kr., som betyder stor 10,25” skærm. Her er der mulighed for at sætte de informationer op, man har lyst til, på en klar skærm uden for mange forvirrende animationer. Informationsmængden styres desuden med tryk på fysiske knapper på rattet. Rart!

Let at køre

VW T-Cross gør det nemt at køre bil. Her er ikke den store dynamik men ej heller nogle dikkedarer. Testbilen kører med 1-liters benzinmotor med tre cylindre og 116 hk. Det er ikke meget, men det er nok. Den lille motor er tilmed tyst og vibrationsfri til en grad, at man glemmer den.

Motoren arbejder godt sammen med DSG-geargassen i syv trin, der ikke er så staccato, som gearkasser med dobbeltkobling kan blive. Igangsætning går ret gelinde, og når man først er i gang, glemmer man nærmest også, at gearkassen er der. Det er anonymt på den måde, at det er let og uproblematisk.

Som staturen dikterer, kommer man højt på strå i den lille crossover, hvor man fra førersædet får et godt udsyn. Prisen for udsynet er vindstøjen, som der indtræder en vis portion af på motorvejen. Det er ikke øredøvende, men det er der.

I byen gør VW T-Cross et godt stykke arbejde, fordi et let vægtet styretøj får den til at føles smidig om gadehjørnerne. Undervognen absorberer de værste ujævnheder uden at det koster på stabiliteten, og så er det egentlig svært, at knytte flere kommentarer til dét. Det er komfortabelt på en neutral måde.

Høj pris

Nogle basisvarer er, for de fleste, værd at betale lidt ekstra for. Tag bare Stryhns leverpostej eller Heinz tomatketchup. En bil har nu engang bare en lidt anden tyngde i husholdningsbudgettet, og selvom VW T-Cross er lidt af et basisprodukt, er det også et, der skal betales pænt for.

Indgangsvarianten, der ikke har nogen særskilt udstyrsbetegnelse, starter i 249.995 kr. Det er lokkeduen, der skal få folk til forhandleren, men som ingen bør købe. Den har rigtigt nok aircondition, LED-forlygter og digital instrumentering men også stålfælge og plastikrat.

Næste trin på udstyrsstigen hedder VW T-Cross Life, der starter i 296.995 kr. For ikke uvæsentlige 45.000 kr. i merpris fås ting som alufælge, læderrat og armlæn, mens ting som bakkamera og automatisk klimaanlæg stadig skal tilkøbes i en DK-pakke til 9.995 kr.

De to ovennævnte modeller kører med 95 hk og manuelt gear. Vil man op og have 116 hk og DSG-gear som testbilen starter T-Cross fra 326.995 kr. Kan man spare automatgearet, ligger prisen fra 306.995 kr. og det er nok her omkring, den gyldne sammensætning ligger.

Herfra kan man skrue endnu op med Style eller R-Line. Her får T-Cross en 1,5-liters motor og 150 hk med priser, der snuser til 400.000 kr., hvilket er helt uden mening.

Ingen el, ingen rabat

Det kan være svært at navigere i priserne i et marked, hvor elbiler med store afgiftsrabatter har skabt en ny virkelighed om, hvad biler generelt skal koste. Det får VW T-Cross til at se dyr ud, men hvis ikke man ønsker en elbil, så er den stadigvæk svær at komme udenom.

VW T-Cross gør ikke det store væsen af sig, men præcist som postejen i køleskabet, vil den for mange være svær at leve uden. Forbedringerne har ramt rigtigt på en måde, at der ikke længere er noget at blive irriteret over. Der er tværtimod kommet en rødbede på toppen, der sikkert vil gøre den højbenede danskerdarling endnu mere spiselig.


VW T-Cross 1,0 TSI 116 HK DSG Life

Motor: R3 benzin, 999 cm3
Ydelse: 116 hk / 200 Nm
0-100 km/t: 10,2 sekunder
Tophastighed: 193 km/t
Forbrug: 17,2 km/l
CO2-udledning: 132 gram/km
Mål: 413/178/157 cm
Køreklar vægt: 1.271 kilo
Trækvægt: 1.100 kilo
Bagagerumsvolumen: 455-1.281 liter
Pris: 326.995 kr. (T-Cross fås fra 249.995 kr.)

Del artikel:

Find brugte VW T-Cross til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS