Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
En frisksmurt leverpostejmad kan gøre underværker. Det er nemt og man ved, hvad man får. Det er tilladt at drømme om både højtbelagt smørrebrød og entrecote med bearnaise, men når hverdagen skal holdes kørende og rugbrødsmotoren mangler benzin, har man sin leverpostejmad.
Præcist sådan er det med VW T-Cross. Det er næppe den, man drømmer om, men til hverdagens gøremål har den det, der skal til. Med prisen og praktikken med sig har den lokket knap 11.000 danskere til og med en frisk opdatering, er der grobund for mere – også selvom prisen nu er i den høje ende.
Når man tager i betragtning, at VW T-Cross kom til Danmark for hele seks år siden, så er det lidt vildt, at de udvendige ændringer ikke er større. Men hey, kunderne har tilsyneladende elsket den originale opskrift, så hvorfor tage chancen og ændre noget drastisk? If it ain’t broken, don’t fix it.
De udvendige opdateringer tæller nye kofangere samt nye lygter, der har fået mere LED. De nye LED-forlygter erstatter halogen i basisversionen, og er derfor en kærkommen tilføjelse, mens man på udstyrslistens højere tinder for første gang kan tilvælge LED-matrix forlygter. De nye LED-baglygter bringer intet nyt til bordet rent teknisk bortset fra et friskere design.
Den diskrete håndtering af det udvendige design har givet råderum til en større opdatering af kabinen, hvor VW T-Cross trængte. Det er denne del af opdateringen, der fungerer som rødbeden på leverpostejmaden.
Den kompakte danskerdarling har fået hug for kvaliteten, som nu er løftet gevaldigt i 2024-opdateringen. Den er ingen Bentley, men mange af de tarvelige plastmaterialer er nu blødt beklædt og kabinen har generelt en anden kvalitetsmæssig tyngde. Den føles godt skruet sammen, som en tysk VW gerne skal. Den billige plast kan stadig findes, heriblandt på dørsiderne, men det er mindre overvældende.
Opdateringen giver også to nye infotainmentskærme på enten 8” eller 9,2”, hvor testbilen er udstyret med førstnævnte. Den er til den klejne side, hvorfor ikonerne kan blive tanden for små til klodsede pølsefingre. Bortset fra dét er skærmen både høj i opløsning og med god responsivitet.
Nyt er også fuld digital instrumentering som standard, mens testbilen er udstyret med Digital Cockpit Pro til 4.995 kr., som betyder stor 10,25” skærm. Her er der mulighed for at sætte de informationer op, man har lyst til, på en klar skærm uden for mange forvirrende animationer. Informationsmængden styres desuden med tryk på fysiske knapper på rattet. Rart!
VW T-Cross gør det nemt at køre bil. Her er ikke den store dynamik men ej heller nogle dikkedarer. Testbilen kører med 1-liters benzinmotor med tre cylindre og 116 hk. Det er ikke meget, men det er nok. Den lille motor er tilmed tyst og vibrationsfri til en grad, at man glemmer den.
Motoren arbejder godt sammen med DSG-geargassen i syv trin, der ikke er så staccato, som gearkasser med dobbeltkobling kan blive. Igangsætning går ret gelinde, og når man først er i gang, glemmer man nærmest også, at gearkassen er der. Det er anonymt på den måde, at det er let og uproblematisk.
LÆS OGSÅ | Test: VW har priset Tiguan ud af markedet
Som staturen dikterer, kommer man højt på strå i den lille crossover, hvor man fra førersædet får et godt udsyn. Prisen for udsynet er vindstøjen, som der indtræder en vis portion af på motorvejen. Det er ikke øredøvende, men det er der.
I byen gør VW T-Cross et godt stykke arbejde, fordi et let vægtet styretøj får den til at føles smidig om gadehjørnerne. Undervognen absorberer de værste ujævnheder uden at det koster på stabiliteten, og så er det egentlig svært, at knytte flere kommentarer til dét. Det er komfortabelt på en neutral måde.
Nogle basisvarer er, for de fleste, værd at betale lidt ekstra for. Tag bare Stryhns leverpostej eller Heinz tomatketchup. En bil har nu engang bare en lidt anden tyngde i husholdningsbudgettet, og selvom VW T-Cross er lidt af et basisprodukt, er det også et, der skal betales pænt for.
Indgangsvarianten, der ikke har nogen særskilt udstyrsbetegnelse, starter i 249.995 kr. Det er lokkeduen, der skal få folk til forhandleren, men som ingen bør købe. Den har rigtigt nok aircondition, LED-forlygter og digital instrumentering men også stålfælge og plastikrat.
Næste trin på udstyrsstigen hedder VW T-Cross Life, der starter i 296.995 kr. For ikke uvæsentlige 45.000 kr. i merpris fås ting som alufælge, læderrat og armlæn, mens ting som bakkamera og automatisk klimaanlæg stadig skal tilkøbes i en DK-pakke til 9.995 kr.
De to ovennævnte modeller kører med 95 hk og manuelt gear. Vil man op og have 116 hk og DSG-gear som testbilen starter T-Cross fra 326.995 kr. Kan man spare automatgearet, ligger prisen fra 306.995 kr. og det er nok her omkring, den gyldne sammensætning ligger.
Herfra kan man skrue endnu op med Style eller R-Line. Her får T-Cross en 1,5-liters motor og 150 hk med priser, der snuser til 400.000 kr., hvilket er helt uden mening.
Det kan være svært at navigere i priserne i et marked, hvor elbiler med store afgiftsrabatter har skabt en ny virkelighed om, hvad biler generelt skal koste. Det får VW T-Cross til at se dyr ud, men hvis ikke man ønsker en elbil, så er den stadigvæk svær at komme udenom.
VW T-Cross gør ikke det store væsen af sig, men præcist som postejen i køleskabet, vil den for mange være svær at leve uden. Forbedringerne har ramt rigtigt på en måde, at der ikke længere er noget at blive irriteret over. Der er tværtimod kommet en rødbede på toppen, der sikkert vil gøre den højbenede danskerdarling endnu mere spiselig.
VW T-Cross 1,0 TSI 116 HK DSG Life
Motor: R3 benzin, 999 cm3
Ydelse: 116 hk / 200 Nm
0-100 km/t: 10,2 sekunder
Tophastighed: 193 km/t
Forbrug: 17,2 km/l
CO2-udledning: 132 gram/km
Mål: 413/178/157 cm
Køreklar vægt: 1.271 kilo
Trækvægt: 1.100 kilo
Bagagerumsvolumen: 455-1.281 liter
Pris: 326.995 kr. (T-Cross fås fra 249.995 kr.)
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.