Nu kan du købe Ayrton Sennas Honda NSX
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hov. Kan det virkelig passe, at det er helt tilbage i 2018, vi så Volkswagen T-Cross for første gang? Ja, den lille crossover fra VW fylder seks år i år. Så er det på høje tid med det facelift, som tyskerne præsenterede sidste sommer, som bilen nu endelig kommer til Danmark med.
Den forfinede og opfriskede T-Cross lander i disse uger hos de danske forhandlere, og selv om T-Cross er lige så lidt elbil som en sæbekassebil (det vil sige slet ikke), så er den bestemt ikke uvæsentlig for Volkswagen i Danmark. I 2023 blev der solgt 1.339 af dem – og det er langt flere end de 1.147 styk, forhandlerne solgte af ID.3. Apropos elbiler, så har Volkswagen lovet, at T-Cross i 2026 får en elektrisk afløser.
LÆS OGSÅ | Kvalitetsløft og mere udstyr til VW T-Cross
Med fornyelse kommer nye priser. Den faceliftede T-Cross er ikke billig, og man skal op omkring 300.000 kr. for at få en med et udstyrsniveau, der er rimeligt. Kan man klare en skrabet, så starter T-Cross på 249.995 kr.
Hvis man elsker farven gul, er man kommet til det rigtige sted med T-Cross. Den faceliftede fås i den nye og meget opsigtsvækkende farve Grape Yellow. Den farve er endda standardfarve, så den ikke koster en krone ekstra. Det vil sige, at er gul lidt for blændende, så koster hvid eller grå 2.995 kr. ekstra.
T-Cross kommer i sin nyeste udgave med 1-liters turbomotor med 95 eller 115 hk og med den firecylindrede 1,5-liters med 150 hk. Manuel er eneste mulighed til den med 95 hk, mens dobbeltkobling (DSG) er eneste mulighed med 150 hk. Med 115 hk kan man vælge manuel eller DSG – DSG kommer med en merpris på 20.000 kr., og det er kun en mulighed på laveste tilhørende udstyrsniveau, Life.
Der er et endnu lavere udstyrsniveau til T-Cross med 95 hk til 249.995 kr. Så er bilen så trist, at den slet ikke har et navn til sit udstyrsniveau og bare hedder T-Cross. Her er stålfælge, ingen tagræling, rat i plast. Der er aircondition, LED-forlygter, infotainment med touchscreen og digital instrumentering, men ellers ingen stor fest.
For et stort beløb, 45.000 kr., opgraderer man til T-Cross Life med 95 hk. En rigtig god idé, for så er der alufælge, tagræling, læderrat, armlæn foran og andet godt. Og mulighed for at tilkøbe ekstraudstyr som trådløs opladning af smartphones (2.495 kr.) eller DK-pakke med bl.a. bakkamera og automatisk klimaanlæg (9.995 kr.).
Udover varianterne T-Cross og Life er der udgaverne Style og R-Line. Så begynder det at stramme til i forhold til prisen. Med Style-udstyr (bl.a. matrix-LED-forlygter, 17″ alufælge, sports-komfortsæder) kommer T-Cross med mindst 115 hk og DSG-gearkasse, og prisen er 349.995 kr. Med den største motor i modelprogrammet, 1,5’eren med 150 hk, er prisen 361.995 kr.
R-Line-udstyrsniveauet byder primært på ekstra “sportslig” styling, og det kommer med en merpris på 20.000 kr. i forhold til T-Cross Style. Med 115 hk og DSG starter R-Line på 366.995 kr. og med 150 hk og DSG lander den på 381.995 kr.
LÆS OGSÅ | Volkswagen går elektrisk med GTI
Til trods for en pris omkring 400.000 kr., skal man stadig betale for trådløs opladning af smartphones, bakkamera, automatisk klimaanlæg og nøglefri betjening. Det er faktisk ikke okay, Volkswagen. Det er derfor bedre at holde sig til den lavere ende af T-Cross-poolen, hvor tingene hænger bedre sammen.
T-Cross 1,0 TSI 95 hk 6-trins manuel – 249.995 kr.
T-Cross 1,0 TSI 95 hk Life 6-trins manuel – 296.995 kr.
T-Cross 1,0 TSI 115 hk Life 6-trins manuel – 306.995 kr.
T-Cross 1,0 TSI 115 hk Life 7-trins DSG – 326.995 kr.
T-Cross 1,0 TSI 115 hk Style 7-trins DSG – 346.995 kr.
T-Cross 1,0 TSI 115 hk R-Line 7-trins DSG – 366.995 kr.
T-Cross 1,5 TSI 150 hk Style 7-trins DSG – 361.995 kr.
T-Cross 1,5 TSI 150 hk R-Line 7-trins DSG – 381.995 kr.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.