Kategorier
Test og anmeldelser

Test: Ford Mustang. Skrigorange – og helt uden strøm

Det brager og buldrer under motorhjelmen på specialudgaven af Fords legendariske muskelbil. Med 460 hk og manuel gearkasse er Mustang Mach 1 på overfladen et bæst – men under de svulmende former gemmer sig en medgørlig cruiser.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Det er vildt, så mange Ford Mustang, der kører i Danmark. Der er bare lige det ved det, at de næsten alle er elektriske crossovers. Ford har formået at konvertere den legendariske muskelbils fuldfede amerikanerhed til solidt europæisk og dansk salg, men det er den elektriske Mustang Mach-E, der for alvor har indprentet sig i den almindelige danskers hukommelse.

Ford har ikke tænkt at lade os glemme originalen. Muskelbilen, den pumpede pony car, er der stadig, og i 2023 kommer den nye Mustang – i hvert fald i USA. Vi andre må nok vente lidt, til der er plads på samlebåndet til europæiske biler.

I mellemtiden står Mustang ikke stille. Specialmodellen Mustang Mach 1, som INTET har med Mustang Mach-E at gøre, er rullet til Danmark med bulder, muskler og bedre køredynamik – og den er nu danskernes eneste mulighed for en Mustang med manuel gearkasse. Tremec TR-3160, som stammer fra Mustang Shelby GT350. Men så får man også en gearstang formet og farvet som en hvid billardkugle.

Mere end bare en orange fest og store luftindtag

Den hvide “cue ball” er en del af en både visuel og mekanisk omfattende restrukturering i forhold til den almindelige Mustang GT. Min favoritdel af hele pakken er de retro-stylede mørkegrå fem-egede 19” fælge, med bredere bagdæk end fordæk, som passer noget så frækt til testbilens Twister Orange-lakering.

Mustang er retro med fuld skrue, og det er langt fra første gang, Mach 1-varianten eksisterer. Den første kom allerede i 1969, men på det tidspunkt var vi stadig 46 år fra Mustangs officielle import til Danmark, så du er helt undskyldt, hvis du aldrig tidligere har hørt om Mach 1.

LÆS OGSÅ | Duel: Jaguar I-Pace vs. Ford Mustang Mach-E GT – modsætninger mødes

Mach 1 er det faste udtryk for lydens hastighed, og der er hestekræfter nok i Mustang-udgaven af samme navn til at nå et godt stykke af vejen mod lydmuren. Den egentlige forskel i ydelse i 5-liters Coyote-V8’eren mellem Mustang GT og Mustang Mach 1 er lille. Muskelbundtet yder her 460 hk og 529 Nm, og i GT’eren er der 449 hk og samme 529 hk. Motoren er imidlertid opgraderet med en anden indsugning og større gasspjæld, og kølesystemet er stærkt udvidet. Mach 1 er gjort klar til mere belastning. Som belastningen ved banekørsel, for eksempel.

MagneRide-undervogn, som er Ford-navnet for elektronisk styret og justerbar undervogn, er standard. Den fås også til GT til cirka 35.000 kr., men Mach 1 har den som standard. Noget som ikke fås til GT, er bagbroen og forstærkninger fra den langt mere hidsige Mustang Shelby GT500, som normalt administrerer 771 hk. Så det burde være en smal sag med 460 hk, og anstrengelserne skulle give en mere præcis Mustang.

Det føles ikke helt så gammeldags, som det ser ud. Jo, det oldnordiske SYNC 3-infotainmentsystem med en utydelig skærm skal Ford bare se at få aflivet. Bemærk gearvælgeren – som en hvid billardkugle

Kun som coupé. Heldigvis

Mustang Mach 1 fås kun som coupé, og det skal du forstå som noget meget positivt. Mustang Convertible er en fin cabriolet til vind i håret og hvis du elsker lyden af en V8’er, men den har en tåbelig mangel på afstivning. Det giver ingen mening at nogen prøver at give den mere dynamiske køreegenskaber.

En Mustang behøver, i hvert fald her i Danmark, aldrig bevæge sig ud af stedet for at få fuld opmærksomhed. Gør den så orange, giv den nogle store næsebor i både grill og motorhjelm – og fyr op for V8’eren ved at trykke på den ildrøde knap til højre for rattet, og du er den lokale helt (eller skurk).

Hvor jeg bor i Aarhus er der en pinlig frygt for muskelbiler og hestekræfter (Hjælp! – De slemme kommer!), og det er svært at sige, om folk kigger med beundring eller forargelse. Ingen har nogensinde købt en Mustang for at skjule sig, for designet larmer og V8’eren sender tykke lydbølger langt ud. Det er så langt fra en elektrisk crossover, som man kan komme, også selv om Mustang Mach 1 og Mach-E har navnet til fælles.

LÆS OGSÅ | Test: BMW 4 Gran Coupé har kræfterne, men står ikke stærkt

Ude af byen, hvor vejene er bredere og beundringen større, løsner Mach 1 op. Den er ikke anstrengende i byen, men det er så heller ikke fordi, jeg ønsker at pendle i den i myldretiden. Koblingen er stram, og det kræver vrid og beslutsomhed at rykke den hvide gearvælger fra position til position. Mellemgasfunktionen gør det nemmere, og det får folk til at tro, at jeg med vilje jokker lidt på speederen, når jeg skiftet gear på vej mod rødt lys.

Bider den? – Kun hvis du fodrer den med benzin og giver den en masse omdrejninger

En doven karl

Det var engang en firecylindret motor i Ford Mustang. Den ville ingen europæere med kærlighed til Mustang have. Amerikanerne har stadig muligheden, men det har mere med pris end kærlighed at gøre: 190.000 kr. plus levering for Mustang 2,3 EcoBoost. Samme beløb køber en VW Tiguan, så du kan måske godt se, at der i USA er noget mere almindeligt over Mustang.

Det kan ødelægge selv den største fornøjelse at tale om pris. At snakke om Mustang og pris er bestemt ikke sjovt. Alverdens onder gør, at Ford Danmark mindst skal have 808.000 kr. for en Mustang på danske plader. En GT coupé med 449 hk og 10-trins automatgear. Bankkontoen skal være endnu bedre foret til Mach 1-indkøbet: 977.000 kr. Ingen grund til at sammenligne den pris med andre bilers priser. Du vil ha’ en Mustang? Så vil det være til grin at tro, at du overhovedet kigger mod BMW 4-serie eller Toyota Supra.

De har turboladere boltet til deres sekscylindrede motorer. Mustang Mach 1 har selvfølgelig ingen turbolader. Den har slagvolumen og hang til omdrejninger. 529 Nm fra en sugemotor er et statement: Meget kan slå slagvolumen, men slagvolumen har muskler og charme på sin egen måde.

Omdrejningsbulder

Drejningsmoment er noget, der bygges op af omdrejninger. Lineært, regulært. Med omdrejninger kommer buldrende lyd, og de 460 hk føles først af noget, når V8’eren kommer på den anden side af 3.500 o/min. Der skal arbejdes med gearskift og strømme rigtig meget brændstof gennem systemet, før Mach 1 rigtig vågner op og opfører sig som en rigtig muskelbil.

Det har sine fordele. Mach 1 lægger an til cruise og tøffer af sted med sænkede omdrejninger på motorvejen. Som en kutter, støt og roligt på tur. Først med nedgearing til 3. gear kommer vildskaben, og resten af tiden kan man komme fra A til B i fuld dovenskab.

Mere køremaskine, men kun lidt mere

Mach 1-magien ligger i designet og mekanikken, og jeg er sikker på designet alene kan få nogle af de mest entusiastiske kunder til at spare en skilling ekstra sammen og vælge specialmodellen i stedet for GT. For at få manuel gearkasse er det, som jeg allerede har nævnt, eneste mulighed.

I USA kan man vælge en Handling-pakke med bredere og mere sportslige dæk, større hækspoiler, justerbar monteringsplade til toppen af de forreste fjedre, ændret undervogn og større, mere aerodynamisk underlæbe foran. Det kan man ikke på vores side af den store andedam, men Mustang Mach 1 er alligevel bedre til en svingom end Mustang GT.

Et Torsen-spærredifferentiale er standard ved de trækkende baghjul, så bagenden potentielt danser mere eller mindre i takt. Det er MagneRide-undervognen og alle ændringerne omkring bagakslen, der er mest mærkbar til alle de tider, hvor der ikke er plads til dækrøg og store udsving med bagenden. I sin normale indstilling er undervognen godt dæmpet, et godt sted mellem komfort og dynamik, og Mach 1 balancerer med godt greb og mere kontakt med bagakslen end i GT’eren.

Hvil i fred, SYNC 3

I Sport er affjedringen lidt for stiv til dagligdagens kørsel, mens styretøjet får så meget vægt, at det er en god idé at have trænet overarmene. Hverken i Normal eller Sport er styretøjet mere end en okay forbindelse til forhjulene. Den nye generation Mustang må gerne have mere forbindelse til forenden. Den næste Mustang må også meget gerne have et interiør, der har mere med prisen på omkring 1 mio. kr. at gøre, end den nuværende har. Store paneler i sort plast og et stærkt forældet SYNC 3-infotainmentsystem viser tydeligt, at tiden er ved at løbe ud for den nuværende Mustang.

Mach 1 er ikke den sidste nyhed, der kommer med den “gamle” Mustang. Endnu en specialmodel er på vej (underligt nok først i slutningen af sommeren i år), og det er den åbne California Special, som er baseret på Mustang GT Convertible.

Mustang Mach 1 er et buldrende, opsigtsvækkende bæst, som alligevel har blide sider og masser af charme. En fuldblodssportsvogn finder man ikke bag det bistre ydre, men man får en Mustang, som kommer med bedre balance og bedre køreegenskaber.


SPECIFIKATIONER

Ford Mustang 5,0 Mach 1

Motor: V8, 5.038 cm3
Ydelse: 460 hk/529 Nm
0-100 km/t: 4,8 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,1 km/l
CO2: 284 gram/km
Mål (L/B/H): 479/192/140 cm
Køreklar vægt: 1.839 kilo
Bagagerumsvolumen: 408 liter

Pris: 976.746 kr. (Mustang fås fra 807.238 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.