Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Duel: Jaguar I-Pace vs. Ford Mustang Mach-e GT – modsætninger mødes

For 700.000 kr. kan du få mange fede elbiler. Jaguar I-Pace EV400 og Ford Mustang Mach-e GT er to af dem, og i denne duel sætter vi dem mod hinanden for at finde ud af, hvor forskellige de egentlig er.

Tekst & foto: Simon Hallenslev 

De står som komplette modsætninger, parkeret side om side i et øde industrikvarter tæt på København. Ford Mustang Mach-e GT er en flamboyant gavflab i den skrigende ‘Cyber Yellow’-lakering med rå 20-tommer fælge, der gemmer på røde Brembo-kalibre.

Jaguar I-Pace EV400 står i udstyrsvarianten ‘Black’, hvilket er taget bogstaveligt af de britiske bilbyggere. Den er komplet med sorte spejle, sort kølergrill, sorte fælge, sorte rudelister og sågar sorte emblemer på bilens bagende. Alt er elegant mørklagt.

Det er sjovt, for på papiret er de egentlig ikke så forskellige igen. Spørgsmålet er, om de er så store modsætninger, som de ser ud til at være?


Ford Mustang Mach-E GT

Batteri: 88 kWh
Motor: To elmotorer
Ydelse: 487 hk / 860 Nm 
0-100 km/t: 3,7 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Elektrisk rækkevidde: 500 kilometer
Mål (L/B/H): 471/188/159 cm
Bagagerumsvolumen: 483-1.420 liter
Pris: 704.620 kr. (Mustang Mach-E fås fra 442.880 kr.)


Jaguar I-Pace EV400 Black

Batteri: 84,7 kWh
Motor: To elmotorer
Ydelse: 400 hk / 696 Nm 
0-100 km/t: 4,8 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Elektrisk rækkevidde: 407 kilometer
Mål (L/B/H): 468/189/156 cm
Bagagerumsvolumen: 656-1.453 liter
Pris: 699.900 kr. (I-Pace fås fra 674.900 kr.)


Teknik og tal

Ford Mustang Mach-e GT mener, hvad den signalerer med sit udseende. Den er duellens kraftigste med 487 hk og 830 Nm fordelt på to elmotorer. Batteriet er også duellens største med 88 kWh, hvilket giver 500 km i opgivet rækkevidde.

Jaguar I-Pace EV400 har ligeledes to elmotorer, der sammenlagt yder 400 hk og 696 Nm, mens batteriet er 84,7 kWh stort og giver 407 km i opgivet rækkevidde. Færre kræfter giver også en lidt langsommere sprint, hvor I-Pace klarer turen fra 0 til 100 km/t på 4,8 sekunder, mens Mach-e GT gør det på 4,7 sekunder.

LÆS OGSÅ : Duel: Amerikanerkamp mellem Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-e

Når det kommer til kroner og ører, er de i samme luftlag. I-Pace starter i 674.990 kr. mens Black-udstyrsvarianten løber op i 699.990 kr. Konkurrenten Mach-e GT starter i 704.620 kr. og selvom en Mach-e kan fås fra 442.840 kr. har det ingen relevans for denne duel. For Mach-e GT er en anden bil.

Foruden flere kræfter er Mach-e GT udstyret med MagneRide-sportsundervogn samt med andre bremser leveret af italienske Brembo. Generelt er Mach-e GT lidt bedre udstyret og kommer, foruden det medfølgende GT-trim og de voluminøse sportssæder, med mere standardudstyr.

Adaptive forlygter, stort B&O-anlæg, elektrisk bagklap og 360-graders kamera er med i startprisen. På testbilen er panoramaglastaget til 9.630 kr. og speciallakeringen til 19.110 kr. tilkøbt. 

I Jaguar I-Pace EV400 Black skal den elektriske bagklap tilkøbes til 5.900 kr., metallakken til 12.000 kr., Meridan-lydanlæg til 17.300 kr. ligesom en assistentpakke til 27.100 kr. også skal tilkøbes, for at matche systemerne i Mach-e GT. Tilsvarende, adaptive LED-forlygter koster 10.900 kr.

Klassisk kvalitet

Hvis jeg skal lege livsstilsekspert for en stund, så går I-Pace hånd i hanke med en hvid og nystrøget skjorte med blankpolerede lædersko. 

LÆS OGSÅ : Stortest: Den nye BMW iX3 møder Audi e-tron og Jaguar I-Pace

Kabinen i I-Pace er, som man forventer den i en Jaguar. Der er læder og meget af det, hvilket giver en instinktiv følelse af klassisk kvalitet. Læderet gør op for det plastik, der trods alt er til stede. Den eneste synd, der begås, er brugen af plast med pianolak, der altid er et billigt forsøg på at få noget til at se dyrt ud.

Følelsen af klassisk kvalitet underbygges af de mange dejlige tryk- og drejeknapper, der gør det let at betjene klimaanlægget under kørsel. Knapperne er desuden en ren og skær nødvendighed, da infotainmentskærmen på beskedne 10-tommer begrænser muligheden for udfoldelsen af undermenuer.

Selvom infotainmentskærmen er både klar i opløsning og intuitiv i brug, minder den mig om, at ordet ‘klassisk’ er tveægget. For kabinen i I-Pace er også klassisk i den forstand, at den er smågammeldags. Jaguar I-Pace blev lanceret første gang i 2018, hvilket begynder at vise sig nu, hvor kabinen fremstår traditionel i sammenligning med den moderne Mustang.

Moderne Mustang

For at fortsætte det billedlige livsstilsekspertsprog henvender Ford Mustang Mach-e GT i stedet til en hættetrøje og kridhvide sneaks.

Det gør den, fordi den fremstår moderne og tech-orienteret i kontrast til traditionelle I-Pace. Her er det selvfølgelig den 15,5-tommer store infotainmentskærm, der løber med det meste af opmærksomheden med sin højde, drøjde og vertikale montering centralt i instrumentbordet.

LÆS OGSÅ : Test: BMW iX40 er velkørende som få, men hvorfor er batteriet så lille?

Skærmen er toppen af poppen målt på trykfølsomhed, og Fords seneste aftapning af SYNC4-systemet gør det let og intuitivt at finde rundt i undermenuerne. Min eneste anke er, at de fleste funktioner alene kan tilgås gennem skærmen Tesla-Style. Det kræver derfor koncentration at justere sædevarmen, når et lille ikon skal rammes to gange under kørsel.

Hættetrøjen, som Mach-e GT henvender sig til, er af det helt rigtige, dyre mærke fra Milano. Min analogi skal med andre ord ikke misforstås som, at kvaliteten halter. Her er udsøgt ruskind spredt rundt i kabinen, B&O-bolsjer der illustrerer, at lyden er god, mens den plastik, der har fundet vej herind generelt er fra øverste hylde. 

Kvaliteten er dermed eksklusiv, blot på en mindre klassisk måde end i I-Pace.

Bedst til benplads

Med ensartede mål i både længde og akselafstand er det mærkværdigt, hvor meget mere benplads Jaguar har fundet til bagsædepassagerne i I-Pace, end Ford har administreret det i Mach-e GT. På hovedpladsen bliver der næppe problemer i nogen af duellanterne, og det er da også først på den anden side af 1,85 meter, at det kan blive en udfording i Mustangen.

SE OGSÅ : Video: BMW tog sig sammen – endelig er BMW iX klar!

Samme historie gør sig gældende, hvis vi ser på bagagepladsen. Mach-e GT har det største bagagerum foran på 81 liter mod sølle 27 liter i I-Pace, der kun lige har plads til ladekablet, hvis det rulles rigtigt sammen. I alt har I-Pace dog plads til 656 liter mod 483 liter i Mach-e GT, hvilket betyder, at det regulære bagagerum er 227 liter større. 

Det er som minimum to fuldstørrelse kufferter til forskel, hvilket er betragteligt, hvis man skal køre langt.

Hvilken kører længst?

Apropos at køre langt, så er det også I-Pace, der klarer sig bedst af de to, hvilket er endnu mere mærkværdigt end benpladsen. På papiret har Mach-e GT 93 km større rækkevidde end I-Pace, men i realiteten kører de omtrent lige langt. 

Præcist som jeg beskrev det i dueltesten mellem Ford Mustang Mach-e og Tesla Model Y, bøvler Ford stadig med håndteringen af rækkevidden ved kolde temperaturer. Da marts viser sig fra sin ledeste side under dueltesten, var Mach-e GT hæmmet præcist som den Mach-e, jeg testede i slutningen af sidste år.

LÆS OGSÅ : Test: Med Mercedes-EQ EQS når elbilerne et foreløbigt højdepunkt

Jeg skal skynde mig at skrive, at Mach-e GT udregner den tilgængelige rækkevidde efter kørselsmønster, og de friske køreegenskaber, som jeg vender tilbage til, har ikke induceret morfarkørsel fra min side. Alligevel vil jeg mene, at en realistisk rækkevidde på omkring 300 km er for slapt, når den opgivede rækkevidde er 500 km.

Her kommer I-Pace tættere på det, den lover, med en realistisk rækkevidde på de samme 300 km alt efter kørsel med 407 km opgivet. Desværre er den aldrende brite hæmmet af en maksimal DC ladehastighed på 104 kW mod 150 i Mach-e GT, hvilket er en kæp i hjulet på den førnævnte langtursvenlighed. Begge duellanter lader med 11 kW AC.

Den største forskel

De to duellanter har nu allerede vist sig ganske forskellige på flere parametre; men den største forskel ligger i køreoplevelsen. Det er her, duellanterne fremstår som modsætninger, der ikke længere kan forklares med søgte ekspert-analogier om skjorter og hættetrøjer.

Bøllet amerikaner

Ford Mustang Mach-e GT er kraftfuld fætter, der opfører sig ulig nogen anden elbil, jeg før har kørt. Man kan sagtens finde modeller som Taycan Turbo og Model 3 Performance, der er hurtigere fra starthullet – men ingen af dem opfører sig så bøllet som Mach-e GT.

I det sprødeste ‘Untamed’-køremodus skal man være over Mach-e GT, der flittigt kaster bagenden ud selv på knastør vej. Her her jeg haft lange diskussioner med redaktør Jacob Dalby om, hvorvidt denne legesyge er kunstig: Og ved nærmere eftertanke må jeg nok give ham ret.

LÆS OGSÅ : Duel: Hyundai Ioniq 5 vs. Kia EV6 – hvilken er bedst?

Det er kunstigt, og der er pillet ved elektronikken således, at den tillader chaufføren at miste en kontrolleret mængde greb. Men for mig betyder det ikke noget! Jeg er ikke en gammel race-rotte som redaktør-Dalby, og jeg er derfor lettere at narre. Han mærker en mangel på mekanisk greb, mens jeg blot småfniser ved hvert slag, den gør med bagenden.

Så med mindre du har gokartmesterskaber og Formel-race på dit CV, tør jeg godt love, at Mach-e GT kan give dig et smil på læben. Med en kampvægt på næsten 2,3 ton kommer den ikke til at dominere sæsonens trackday-arrangementer, men er i stedet mere end villig til at blive kastet rundt med.

Jeg beskrev til at begynde med, at Mach-e GT ikke kan sammenlignes med en almindelig Mach-e, og det er hovedsageligt på grund af MagneRide-undervognen. Det er Fords måde at sige magnetisk styrede støddæmpere, der ændrer hårdhed alt efter elektrisk påvirkning. Det giver ikke kun gang i gaden, men råder også bod på den enerverende og nervøse undervogn, som en almindelig desværre Mach-e kører med.

En rigtig Jaguar

Uanset hvor meget Ford har fået styr på undervognen med MagneRide, der faktisk gør Mach-e GT fint komfortabel, har den ikke noget på I-Pace, der kører som en rigtig Jaguar. Accelerationen fra 0 til 100 km/t på lige under fem sekunder gør den rigeligt kvik, men uden at det føles dramatisk.

SE OGSÅ : Video: Er Mercedes’ luksuselbil et match til Tesla Model S?

Jaguar I-Pace er det mere rolige, komfortable og tyste valg, sammenlignet med Mach-e GT. På den måde holder de også, hvad de lover med deres udseende, hvor Jaguar I-Pace er underspillet og går under radaren, mens Ford Mustang Mach-e GT er præcist den gavflab som det rå udseende hentyder.

Sååå?

Ja. Hvad så? Jaguar I-Pace EV400 og Ford Mustang Mach-e GT er så forskellige, at de taler til to helt forskellige sider af mig. Jeg vil helst køre I-Pace, når jeg skal langt, og når jeg skal til middag med svigerfamilien. Jeg vil helst køre Mach-e GT, når jeg skal besøge en kammerat, eller når jeg har bilen og et tomt stykke landevej helt for mig selv.

Den skinbarlige sandhed er, at jeg uanset hvor lækre jeg synes, de begge er bygget, er de samtidigt tanden for dyre til at give mening. For 100.000 kr. mindre får man en Tesla Model Y Performance med markant længere realistisk rækkevidde, flere kræfter og mere tech.

Fordi Jaguar I-Pace vinder på praktikken og på komforten er det den, jeg ender med at pege på til slut, selvom det var Ford Mustang Mach-e GT, jeg glædede mig mest til at køre i løbet af ugens test.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.