Test og anmeldelser

TEST: Ford Mustang med 5-liters V8 og taget nede er nydelse (for de få)

Af i Test og anmeldelser
Fornuften parkeres udenfor, når man sætter sig ind i den amerikanske muskelbil med 450 hk. Den er fed, men den er også stærkt kompromitteret.

Af: Morten Bek / d. 22. maj 2021

Der er to situationer, hvor det er meget uheldigt at være en introvert person, som helst bare vil gå i et med fortovet (eller asfalten): Når man kører en vild bil og når man går tur med en hundehvalp. Både bil og hund kan få fremmede folk på gaden til at smide alle hæmninger – de glor, peger, smiler og kommenterer.

SE OGSÅ | Derfor skal du vælge den ‘lille’ Bentley Flying Spur

Hvis timingen havde været helt perfekt, så havde jeg fået familiens nye hundehvalp, en sort labrador, i samme uge, som jeg fik den hvide Ford Mustang GT Convertible. Eller måske lidt for perfekt… At holde styr på alles begejstring for både verdens sødeste hundehvalp og den amerikanske cabriolet havde været fuldtidsarbejde.

Bulder og brag fra 8 cylindre

Den amerikanske muskelbil vækker behørig opsigt og glæde, hvor jeg kommer frem. Selvom den efterhånden har været til salg i Danmark i seks år. Oplevelsen af at se en Mustang bliver aldrig gammel – fordi der er så relativt få af dem på vejene. Men også fordi dens V8-motor buldrer og bobler og brager, som havde EU glemt at typegodkende støjniveauet.

SE OGSÅ | Mercedes bekræfter: Slut med V8 i C63 AMG

Ford har løbende opdateret Mustang. Et let facelift af fronten, fulddigital instrumentering og 10-trins automatgear viser, at den hvide Convertible er et friskt skud på stammen. Mens noget er kommet til, er noget også fjernet: Den 4-cylindrede Mustang med 2,3-liters turbomotor faldt aldrig rigtig i købernes smag. Så helt alene på prislisten står nu V8’eren på 5 liter med 450 hk. Enten med manuel gearkasse eller den nye automatgearkasse.

Specifikationer

Ford Mustang 5,0 GT

Convertible

Motor: V8, benzin, 5.038 ccm

Ydelse: 450 hk / 529 Nm

0-100 km/t: 4,8 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 8,7 km/l

Startpris: 843.645 kr.

(Mustang Cab. fås fra 816.625 kr.)

Hvis nogen skulle synes, at “standardbilen” er for stilfærdig at se på – som nogle mennesker faktisk kan synes – så fås den lukkede Mustang, coupéen, som Mach 1 med en tyk sort stribe på motorhjelmen, spoiler på bagklappen og vildere luftindtag.

Made in Flat Rock, Michigan

Det er altid en fornøjelse at leje en Ford Mustang til et par dage eller en uge i USA. Jeg har gennem de sidste 15 år prøvet omkring 10 forskellige versioner i Guds eget land. Mustang er blevet så meget bedre siden jeg prøvede den første i 2006, at det slet ikke føles som samme bilmodel mere. Men det er stadig ingen god bil. Efter europæisk standard, moderne standard, får du for 850.000 kr. en cabriolet med en kalechekonstruktion, som svarer nogenlunde til, hvad man kunne finde i en europæisk bil for 15-20 år siden.

SE OGSÅ | Her er bilerne, der taber mindst i værdi 

Før taget kan sænkes og luften få fri adgang, skal et stort håndtag (ligner et gammeldags busholdegreb) hives ned og drejes. Så kan det elektriske show starte. Det kører fint, men når stoftaget har lagt sig mellem bagsæde og bagagerum, skal et stykke plastik på 30-40 cm i længden monteres i hvert hjørne for at dække hullet, hvor dele af foldetagets stålkonstruktion ligger til frit skue. I en cabriolet til 200.000 kr. kunne det gå, men så tæt på 1 mio. kr.? Tarveligt.

I USA koster Mustang GT Convertible V8 langt under 300.000 kr. (en basiscoupé med 2,3-liters motoren koster 165.000 kr.). Samtidig flyver store rabatter til højre og venstre hos forhandlerne. Men her i Danmark er Mustang en model for entusiasterne. De har nemmere ved at tilgive, at man på fabrikken i Flat Rock, Michigan, bygger biler, hvor ledninger hænger tilfældigt (det gør de ikke, men det ser sådan ud), og begrebet sport og luksus simpelthen betyder noget andet. Indretningen er tung og gammeldags. Selv efter det er blevet muligt at få den store digitale instrumentering og adaptiv fartpilot. Dynamikken i en åben Mustang findes iøvrigt udelukkende på lige stræk og ikke i selve køreegenskaberne.

V8’eren er cabrioletens aktiv

Vil man have en Mustang, hvor køreegenskaberne hænger bedst muligt sammen, skal man på enhver tænkelig måde vælge den lukkede model. Som Cabriolet er stivheden ikke god nok til meget andet end at cruise ligeud og nyde luften. Undervogn og karrosseri flekser og vrider sig, selv om jeg gerne indrømmer, det er blevet bedre, siden jeg sidst kørte en Mustang Convertible i 2016.

SE OGSÅ | Ford Mustang Bullit V8: Her er den ondeste amerikaner 

Det helt store drama, som sammen med stil og design er Mustangs store trækplaster, er 5-liters V8’eren. En europæisk bil med en så stor V8 og ingen tvangsfodring med kompressor eller turbolader? Den må jeg lige tænke over, for de er over en bred kam erstattet af mindre motorer med seks cylindre og turboladning.

Den starter op med torden og bulder og her er det især vigtigt, at du hverken er introvert eller på anden måde tilbageholdende. Mustang GT kan høres flere hundrede meter væk. Og det bare i tomgang. Motoren lyder så stor, som den er, og mens 10-trins gearkassen har mindst to trin for mange til altid at have styr på sig selv, så kunne den sikkert klare sig med en 4-trins gearkasse, for den har 529 Nm og virker aldrig doven.

LÆS OGSÅ | Det bliver et klart og rungende nej tak til Ford Explorer

Med taget nede, solen på og 80 km/t på en lige landevej er Mustang GT Convertible en nydelse. Men resten af tiden? Jeg kunne aldrig finde på at købe den. Køreegenskaberne, den manglende lækkerhedsfaktor og kalechen lever på ingen måde op til prisen – eller det vi i Europa forventer af en moderne bil.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.