Test og anmeldelser

TEST: Det bliver et klart og rungende nej tak til Ford Explorer

Af i Test og anmeldelser
Ford har for første gang hentet den store Explorer til Europa, og den kommer som PHEV med 457 hk og en elektrisk rækkevidde på 42 kilometer. Der er meget få grunde til at købe den store – meget dyre – SUV.

Af: Morten Bek / d. 3. april 2021

Jeg fantaserer tit om, at jeg sidder med til et møde hos en bilproducent med en masse store chefer, som skal tage stilling til noget stort. Om den nye bilmodel skal have en stor eller måske en enorm infotainmentskærm, for eksempel. Kedeligt eksempel. Et bedre eksempel er et møde, hvor det skal afgøres, om en ny bil i det hele taget skal sættes i produktion. Store perspektiver og store beslutninger.

Specifikationer

Ford Explorer 3,0 EcoBoost PHEV

ST-Line

Motor: V6, 2.978 cm + el

Ydelse: 457 hk / 825 Nm

0-100 km/t: 6,0 sek.

Tophastighed: 230 km/t

Forbrug: 32,3 km/l

Rækkevidde på el: 42 km

Startpris: 1.095.150 kr.

(Explorer fås fra 1.095.150 kr.)

Hos Ford Europa har cheferne skulle tage beslutningen, om vi SUV-elskende europæere for første gang skulle have adgang til den store Explorer, som kommer fra det endnu mere SUV-elskende USA. Måske de europæiske topfolk selv har kontaktet Ford-hovedsædet i Dearborn, Michigan, for at høre, om den store SUV kunne blive sejlet over Atlanterhavet – måske opkaldet kom fra Dearborn med meddelelsen om, at Explorer er en god idé at sende til Europa.

SE OGSÅ | Nye registreringsafgifter gør BMW billigere end Ford

Nogen hos Ford har i hvert fald fået idéen, og nu står den mere end 5 meter lange SUV hos de danske forhandlere til hvad der må være en meget, meget lille skare af kunder. Den laves til Europa som plug-in hybrid med 457 hk, og den koster i Danmark minimum 1,1 millioner kr.

Har Ford fået noget galt i halsen?

Blev der drukket tæt, da Explorer blev godkendt til salg i Europa? Eller var det en praktikant, der for sjov trykkede på den grønne knap, da cheferne var ude at spille golf? Jeg ved det ikke, for jeg var kun med til mødet i min fantasi.

Men jeg har set nok introduktioner af nye bilmodeller, kørt virkelig mange af dem, til at se, at Explorer passer lige så dårligt ind på det danske (og hele det europæiske) marked som en cabrioletudgave af Range Rover Evoque gjorde det.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den nye Corvette har fundet vej til Danmark

Temaet “ikke-premium-bilmærke” og en kæmpe SUV med mange hestekræfter blinker med store, røde advarselslamper. Beklager, Ford. Det kommer ikke til at ske. Meget, meget få kunder vil hoppe på den vogn, for der står VÆRDITAB overalt på en kæmpe SUV uden et godt brand – og Ford er ikke et mærke, der kan forlange 1.095.150 kr. for en SUV. Jeg ved ikke, om nogen har fortalt Ford det, men Audi Q7 TFSI e, en anden stor PHEV-SUV, koster med sine 1.074.988 kr. mindre end Explorer.

Hvorfor har Ford ikke bare kørt tanken HELT ud og taget deres største SUV, Expedition Max? Den er 564 cm lang og kunne virkeligQ7 til at ligne en sølle undskyldning for en SUV.

LÆS OGSÅ | STORTEST: Ford Kuga, Opel Grandland X og Peugeot 3008 i tæt kamp om PHEV-guldet 

Ford sælger Explorer som fuldt udstyret, og med fuldt udstyret mener jeg så stoppet med standardudstyr, at kun metallak koster ekstra. Soltag, læder, B&O-lydanlæg, køling i forsæderne, el-styret bagklap, 20” fælge, el-justerbart læderrat med hukommelse og meget mere. Audi skal bede om rigtig mange ekstra midler for at udstyre Q7 på den måde.

Er den (nogle af) pengene værd?

Efter en uge bag rattet af Explorer, hvor jeg har fået flere kommentarer i forhold til størrelsen (“den er godt nok stor”) og designet (“den ser godt ud”) kan jeg, hånden på hjertet, sige, at Ford kan beholde alt sit fornemme udstyr, hvis det kan barbere 400.000 kr. af prisen. Der er så uendeligt lidt ved denne store SUV, som gør, at den er 1,1 mio. kr. værd.
Det er nemt at blive imponeret over det overdådige udstyr, men kun op til det punkt, hvor kataloget med billeder af Explorer skiftes ud med en tur i SUV’en. Læderet på sæderne sidder i folder, som havde bilen kørt 100.000 km, og det er så utiltalende læder, at jeg håber på, at en ko ikke har ladet livet for det.

LÆS OGSÅ | Ny Mercedes C-Klasse kører 100 km på el 

I et landskab af store flader af trist plast (helt ærligt, panelerne omkring instrumentbordet ser mere hårde og triste ud end noget den sørgelige EcoSport havde at byde på) og næsten lige så triste forsøg på at lave lækre knapper til klimaanlægget, føler jeg mig snydt. Snydt på vegne af de mennesker, som af uransagelige årsager vælger at købe en Explorer. Hvis den så blot virkede solid, hvilket den på ingen måde gør. Luk døren bag dig, når du stiger ud, og det lyder som om to tagplader af blik falder ned oven i hinanden. Prøv at åbne eller lukke dækslet til ladeindgangen… det kan kræve fem tryk, før det overgiver sig og åbner eller lukker i.

Når jeg sidder nogenlunde i førersædet, og rattet passer sådan okay, så kan jeg ikke samtidig have armene i hvileposition på armlænene. En ergonomisk mini-katastrofe – og så i en stor SUV, som er lavet til mange timer på de amerikanske freeways.

Er Explorer så i det mindste en god plug-in hybrid?

Du får lige præcis det, der står på pakken. En stor SUV med store kræfter. Ford skal have en smule ros for i det mindste at have skabt Explorer plug-in hybrid til Europa (i USA fås den nemlig ikke som opladelig).

Men det hele er intet andet end en undskyldning for et plug-in hybrid-system. Amerikanerne kalder det greenwashing – når en virksomhed med storstilet PR gør sig selv eller et produkt meget grønnere og mere miljøvenligt, end det er. Batteriet i Explorer PHEV er underdimensioneret og svarende til det i den mindre Ford Kuga PHEV. 13,6 kWh. Ford lover en elektrisk rækkevidde på 42 km (WLTP), men der skal flyttes omkring 2,5 tons bil (uden oppakning eller passagerer), og det er længe siden, jeg har set en plug-in hybrid æde strømmen så hurtigt.

LÆS OGSÅ | Familierakketterne Cupra Formentor V og VW Tiguan R tordner sammen

Når strømmen er kørt af, står en 3-liters V6-motor med turbo og 363 hk for festlighederne. Den kraftige benzinmotor drikker benzin som en gymnasieelev drikker alko-sodavand: Ukontrollabelt. Selv med tilbageholdende speederfod er det svært at bringe Explorer over 8 km/l.

Den mindre PHEV fra Ford, Kuga, har et smidigt hybridsystem. Bløde overgange mellem el og forbrændingsmotor, ingen uheldige gearskift. Explorer har ikke en trinløs gearkasse, som Kuga har det, men en 10-trins automatgearkasse. Især når bilen ikke er kørt varm oplever jeg klonk og hop i skiftene mellem strøm- og benzindrift.

I det mindste er Explorer hurtig og kraftig. Den kan sprinte og den kan tordne frem. Så bruger den selvfølgelig endnu mere fra tanken med de dyre dråber.

Andre kommentarer til den store Ford?

Explorer har ikke de værste køreegenskaber, jeg har prøvet i en Ford. Det siger desværre ikke så meget, for det er sammenlignet med den mindre Edge, som Ford også hentede i USA. Den sælges ikke i Danmark mere, og det er der alle mulige grunde til. En af dem er tunge og upræcise køreegenskaber.

Explorer gør det lidt bedre. Men når 2,5 tons sat på 20” hjul møder danske landeveje med skader og huller, så hopper og danser skuden. Det er bizart, hvordan undervognen virker både stiv og for blød på samme tid. Det er dog ikke atypisk for en stor amerikansk SUV, men det klæder ikke en “luksusbil” til langt over millionen.

LÆS OGSÅ | Ford Fiesta har GTI-talenter til små penge

Den store Ford har det bedst, når man cruiser på motorvejen, hvor affjedringen falder til ro, og det tunge og tonedøve styretøj ikke udsættes for hurtige retningsskift. Det er nok den største ros, jeg kan give den store Explorer, og det er på ingen måde godt nok for en bil, som koster virkelig mange penge.

Ford Europa må gerne ringe til hovedsædet i USA og sige, at de ikke skal sende flere Explorer til Europa. Det gør intet godt for Ford at have den til salg på vores breddegrader.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet langt over 1.000 nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.