Test og anmeldelser

Test: Ford Puma får os til at glemme alt om EcoSport

Af i Test og anmeldelser
Ford hiver et kendt navn frem af skuffen til sin nye mini-SUV Puma, som er baseret på Fiesta. Den er et vigtigt kort for Ford i Danmark – og afløser for EcoSport

Af: Morten Bek / d. 6. februar 2020

Ford EcoSport er et kørende bevis på, at man kan sælge en direkte dårlig bil til danskerne, bare den passer ind i SUV-kategorien. Umoderne, mangelfuldt udstyret, dårligt indrettet og tørstig; hvordan det er lykkedes for sælgerne at prakke den høje mini-SUV på, kan være meget svært at forstå.

Efter under tre år i Danmark er EcoSport forsvundet fra Ford-forhandlernes lokaler som ny bil, så den nu kun er et dårligt tilbud til folk, som er ude efter en brugt mini-SUV. Heldigvis har sælgerne allerede en ny mini-SUV med det ovale logo klar, nemlig den helt nye Puma. Vi prøver den for første gang i og omkring den spanske by Valencia, og vi er nødt til at sige det med det samme: Puma er alt det, som EcoSport aldrig var. En relevant og moderne bil i klassen.

Vi lægger EcoSport bag os og prøver to udgaver af den Fiesta-baserede Puma. De versioner af Puma vi prøver, er Titanium med en 1-liters motor med 125 hk og ST-Line med 155 hk. Mild-hybrid-system, som brændstofbesparende, elektrisk opbakning til benzinmotoren, og manuel gearkasse i begge biler.

Kører Puma som en Fiesta?

Ford kan trylle med køreegenskaberne i en bil, når hardwaren er den rigtige. Men Ford kan ikke, hvor meget de så end har prøvet i udviklingen af Puma, få den til at køre så neutralt som en Fiesta. Puma er skudt lidt mere end 5 cm i højden i forhold til Puma, og for at kompensere for, hvordan det påvirker køreegenskaberne, er den også begunstiget med bredere sporvidde (+5,8 cm).

Da Puma så også er næsten 15 cm længere end Fiesta, er det altså en noget større bil. Puma kører ikke som Fiesta, men det er tæt på. I forhold til næsten alle konkurrenter er Puma en direkte, sjov og mere dynamisk bil, så det burde Ford koncentrere sig om i stedet for at tro/håbe for meget på sig selv. Den kan smyge sig gennem svingene i høj fart, hvor en Opel Crossland X med samme fart ville være helt og aldeles overbebyrdet.

SE OGSÅ: Opel Crossland X og Seat Arona i duel

Puma har det til fælles med Fiesta (og flere andre Ford-modeller), at der er både mærkbar og synlig forskel på udstyrsversioner. Udstyrsversion tydeliggør faktisk ikke helt forskellen mellem de to varianter, vi kører; Titanium og ST-Line. Titanium har både et mere betuttet design og lidt mindre dynamiske køreegenskaber; den er velkørende, men ST-Line har unik opsætning af undervognen, blandt andet støddæmpere og fjedre, og den er skarpere – uden at sætte komforten over styr.

Uanset om man er til Titanium eller ST-Line, så kan de frit kombineres med 125 og 155 hk. De 30 ekstra hk i den lidt grove 1-liters motor med tre cylindre giver rigtig god mening og virker til at kunne anbefales. Merprisen er cirka 17.000 kr.

MegaBox? Hvad er det?

Vi har hørt om en boombox, men en MegaBox? Ford elsker nye navne- og varebetegnelser, og mens navnet er så friskt, at det er svært ikke at trække på smilebåndet, så er produktet i sig selv virkelig smart. MegaBox er en solid plastkasse på 63 eller 80 liter (afhængigt af om bilen har mild-hybrid-system), som sidder under det justerbare bagagerumsgulv. Den er vandtæt, har bundprop og kan derfor spules og rengøres, hvis man har haft beskidte gummistøvler i den. Vi prøvede i stedet med to kabinekufferter, som passer fint ned i hullet – skjult og godt beskyttet.

Ford har i det hele taget fået gjort en mere rummelig og praktisk bil ud af Puma end af Fiesta. Bagagerummet er meget større, man kan få en elektrisk betjent bagklap (af slagsen, hvor man også kan vifte foden under kofangeren for at åbne), og så er der plads til to voksne på bagsædet. Det er der ikke i Fiesta. Plads som i en Skoda Kamiq er der ikke på bagsædet, og man skal dukke sig for at komme forbi den lave døråbning, men værre end for eksempel Hyundai Kona er Puma ikke på det punkt.

LÆS OGSÅ: Første test af Skoda Kamiq

Førerpladsen vinder mere i kraft af standardudstyr som 8” touchscreen med navigation og Apple CarPlay/Android Auto, varme i rattet, fartpilot, automatisk klimaanlæg og trådløs mobilopladning end ved lækker materialekvalitet eller intuitiv betjening. I ST-Line er digital instrumentering med et lækkert display på 12,3” standard, og det trækker gevaldigt op.

De tre vigtigste konkurrenter til den nye Puma?

Puma hører, både hvad angår design og køreegenskaber, til den dynamiske del af klassen. Den nye Nissan Juke har samme spændstighed i designet, og Hyundai Kona følger lidt den samme aparte stil. Seat Arona er mere kantet, men har meget fine køreegenskaber.

LÆS OGSÅ: Næsvis Nissan: Kan den nye Juke klare sig i klassen?

Puma bliver del af en klasse, hvor salget er støt stigende, men konkurrencen også virkelig er hård. En ny udgave af Renault Captur, større og bedre, er lige kommet på markedet, og Peugeot 2008 generation to er klar til introduktion. Kun få bilproducenter spiller ikke med i denne klasse.

Hvad koster Ford Puma, og hvad koster en 3 år gammel udgave?

Sådan ender vi så alligevel tilbage ved EcoSport. Hvis man skal have en brugt mini-SUV fra Ford med tre år på bagen, så kan det kun være EcoSport. Den faldbydes ikke ligefrem til lave priser, så selv en EcoSport med laveste udstyrsniveau, Trend, og 56.000 km på tælleren, indregistreret i december 2017, koster 169.900 kr. Prisen fra ny var cirka 207.000 kr. uden ekstraudstyr. De fleste EcoSport på bilbasen.dk er nyere og endnu dyrere.

Vores anbefaling er at gå en klasse op til Ford Kuga, som er EcoSport langt overlegen. Der er mange Kuga på markedet, og man får fx Kuga 1,5 med 150 hk fra 2016 med 58.000 km på tælleren til 209.900 kr.

>> FIND BRUGT FORD KUGA HER <<

Den nye Puma virker dyr, men kun umiddelbart. Som nævnt lidt længere oppe, så er den veludstyret. Varme i forruden, sportssæder med lænde-massage, alufælge, el-foldbare spejle, automatisk nødbremse og meget mere er standard i Puma 1,0 Titanium med 125 hk til 225.270 kr. ST-Line er en opgradering til cirka 13.000 kr., og det er opgradering, som udover ændret design og ændret undervogn også giver blandt andet den omtalte digitalinstrumentering og nøglefri start.

I starten er benzinmotoren, med enten 125 eller 155 hk, eneste muligehed – og kun med manuel gearkasse. En dobbeltkoblingsgearkasse og en dieselmotor med 120 hk lanceres senere.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.