Test og anmeldelser

Næsvis Nissan: Kan den nye Juke klare sig i klassen?

Af i Test og anmeldelser
Nissan Juke er tilbage! Siden den først blev lanceret i 2010, er der dog kommet mange nye konkurrenter i klassen. Vi tester den og ser, om den kan opretholde sit navn i den populære mini-SUV-klasse.

Tekst & foto: Simon Hallenslev / d. 4. november 2019

Juke er Qashqais flabede lillebror. Mens Nissan Qashqai efterhånden har stadfæstet sin plads som en sikker vinder blandt danskerne, har Hr. og Fru Danmark været splittede omkring Nissan Juke. Enten hadede de den, eller så elskede de den.

Den nye Nissan Juke kommer dog efter alt at dømme til at være væsentligt mindre polariserende. Den er trådt ud af puberteten og ind i de voksnes rækker – dog uden at miste flabetheden.

Den første Juke var lidt af en pionér. Juke var den første bil, der kunne kaldes en mini-SUV, nærmere betegnet en B-segment SUV (selvom det er en crossover, men lad nu det ligge). Et bilsegment, som af umiskendelige årsager er blevet til en trend i Danmark såvel som hele Europa. Der er da også blevet produceret mere end én million styk af den første Juke.

Siden lanceringen af Juke i 2010, hvor der ingen konkurrenter var, er der kommet over 20 mini-SUVer til bordet, som alle skal spise af samme fad. Så det var på tide, at Juke fik en overhaling. Men kan den klare konkurrencen?

En ny design-drevet darling?

Lad os starte udendørs. Det er tydeligt, at Nissan Juke stadig er design-drevet men nu på en mindre obskur måde end den første Juke. Jeg tror, at en stor del af den fortjeneste, skyldes at man i Nissans designafdeling har valgt at sløjfe de boblende forlygter, som nærmest lå ovenpå bilens kølerhjelm.

Nu er forlygterne rykket fra kølerhjelmen og ned til grillen, hvor de hører til. De karakteristiske store og runde øjne er bibeholdt, men tilføjet LED i en form for trekløver-formation, som bidrager til den højnede skarphed, som jeg syntes, den nye Juke har fået.

LÆS OGSÅ | Spritny SUV: Så smart er den nye Skoda Kamiq

At den nye Juke stadig er design-drevet gør, at den forbliver et friskt pust i det ellers så dødhamrende kedelige felt af mini-SUVer. Parkér den nye Juke ved siden af biler som Skoda Kamiq, Seat Arona eller VW T-Cross, og med ét bliver man taknemmelig for, at der stadig findes bilproducenter, som tør tage designmæssige chancer og tænke lidt ud af boksen. Heldigvis er Nissan ikke de eneste, der tør, og Juke har i dag en ligeså design-drevet konkurrent i Toyota CH-R.

Hvordan kører den?

Jeg må indrømme, at jeg nåede at tænke ”åh nej”, da jeg læste, at de to største udstyrsvarianter Tekna og N-design begge ville få 19-tommer sutter som standard. En så stor fælg burde være en streg i komfort-regningen i en bil, som i dens tidligere islæt var kendt for at have en undervogn til den hårde side.

Men den nye Juke administrerer de 19-tommer med bravour. Undervognen er stadig til den hårde side, men det vil jeg hellere have, end jeg vil have en klump smør som Citroën C3 Aircross. Den er fast, men ikke utilgiveligt hård, og absorberer både bump og huller i vejen.

Faktisk nåede jeg ikke sidde bag rattet særligt længe, før at min frygt for de 19-tommer ændredes til fryd. De griber nemlig fantastisk godt fast i asfalten. Generelt føles Juke solidt plantet på vejen, og det er ikke kun fælgenes fortjeneste. For selvom Juke er vokset med 29mm i bredden og 75mm i længden, så har den været på slankekur og tabt hele 23 kilo. Derudover er chassiset blevet 13 procent stivere, og som på en gokart er hjulene placeret yderst i hver deres hjørner.

LÆS OGSÅ | VW T-Cross: Her er danskernes nye darling

Og du tror nok, det er løgn. Men jeg tager mig selv i at tænke, at det er en sjov og indlevende bil, da jeg kaster den op af en snoet bjergvej lidt uden for Barcelona, hvor testkørslerne fandt sted. Det er en crossover, for fa’en! En Nissan Micra på stylter!

Juke har tre køreindstillinger: Eco, standard og sport. Sætter du den i sidstnævnte, når vejene bliver lidt kringlede, ændrer den karakter. Speederresponsen er mærkbart bedre, og styringen bliver tungere til en grad, hvor du rent faktisk har en fornemmelse af, hvad der sker ude foran, når du drejer ind i et sving.

Motor og gearkasse

Motormæssigt har du ikke noget at vælge imellem. Den nye Juke får en 1,0 liters trecylindret benzinmotor med turbo – og dét er det. Der bliver definitivt ikke produceret en dieselvariant, og det er endnu for tidligt at snakke om hybrid-systemer, selvom sådan ét utvivlsomt kommer på et tidspunkt.

Den lille trecylindrede benzinmotor gør et hæderligt arbejde med 117 hestekræfter og 180 neutronmeter. Med ‘Over Torque’-funktion kan du i 25 sekunder få 20 neutronmeter mere, når du smækker klampen i bund. Det gør den fint overhalingsdygtig.

På gearkasse-fronten har Nissan smidt CVT-automatgearkassen, også kendt som milliongearet, i skraldespanden – gud ske tak og lov for det! I stedet er den blevet udstyret med samme DCT-gearkasse (med dobbeltkobling), som der også findes i storebror Nissan Qashqai.

Nissan forventer, at hele 80 procent af solgte Jukes i Danmark, kommer til at blive udstyret med DCT-gearkassen. En gearkasse, der passer som fod i hose i Qashqai — men ikke ligeså godt i Juke.

Sammenlignet med DSG-gearkassen du får i konkurrenten VW T-Cross, fremstår Jukes DCT-gearkasse nemlig lidt klodset, når man trykker den på maven. Det har måske mere at gøre med parringen med den lille trecylindrede motor, end det har med gearkassen at gøre. Tager du den med ro på lande- eller motorvej, er der absolut intet at klage over.

For de sølle 18.000 kroner, den koster, er det derfor stadig DCT-gearkassen, du vælger. Den manuelle gearkasse er nemlig lidt intetsigende, og når du blot skal til arbejdet eller supermarkedet, dækker DCT-gearkassen dine behov fint.

Højere kvalitetsfølelse i kabinen

Kabinen har, ligesom det udvendige design, også fået en overhaling, hvor kvalitetsfølelsen er højnet markant. Der er mindre hård plast, og på instrumentbord og i dørsider er der blødt kunstlæder, som i den højeste N-design udstyrspakke skiftes ud med alcantara.

Nissan er også gået lidt mod den digitale strøm, og har bibeholdt en håndfuld knapper, som med hjælp fra lidt metal-trim er lækre at røre ved. Sæderne er store cup-inspirerede og monoforme stole, der er gode at sidde i. Disse kommer som standard på tværs af alle udstyrs pakker.

Som jeg beskrev før, er Juke blevet bredere og længere, men den er også blevet 13mm højere. Den større højde og drøjde har gjort kabinen mere rummelig. Bagsædepassagerer får 11mm mere hovedplads og hele 58mm mere knæplads end i den udgående Juke.

Fed teknologi for klassen

Nissan har fundet plads til en 8-tommer touchskærm til infotainmentystemet, som er ganske medgørlig og trykfølsom. Selve systemet er godt, uden at være noget at falde på halen over. Simpelt og funktionelt.

Alligevel er der et punkt, hvor Juke imponerer rent teknologisk, og det er den fjernbetjente forbundethed. Eller sagt på mere forståeligt dansk; måden du kan forbinde din smartphone med din Juke. Udover ’almindelig’ Apple CarPlay og Android Auto, kan du også via din telefon blandt andet tjekke dit dæktryk og om vinduerne er rullet op. Skulle du miste bilen på IKEAs parkeringsplads, kan du også via telefonen tænde lyset eller dytte.

LÆS OGSÅ | Afsløret ved en fejl: Nu kan Android Auto være på vej til Danmark

Hvis du har en overmodig teenager i husstanden, som gerne vil have glæde af din Juke, kan du sætte den op til at give dig en notifikation på mobilen, hvis bilen eksempelvis overstiger 130 km/t, eller hvis bilen forlader en by, du har tastet ind. Bilen analyserer også din kørsel, så du via din mobil kan se, hvor meget (eller lidt) benzinøkonomisk din kørsel er. Små og smarte ting, der er ganske imponerende for en bil i mini-SUV-klassen.

Du kan også købe dig til Nissans ‘ProPilot’, der omfatter adaptiv fartpilot og assisteret styring. ProPilot fungerer godt og er uhyre nemt at sætte op under kørsel. Ved tæt trafik er det en fryd at aktivere, så bilen bare passer sig selv, og kravler med trafikken uden at du skal røre en finger. Nissans store tech-pakke, som inkluderer ProPilot, koster 10.600 kroner til manuelt gear og 13.600 til automatgear.

Konklusion

Den nye Juke gør sig virkelig umage for, at opretholde sit navn i klassen, når nu den ikke længere er den eneste.

Juke bibeholder sin kant og flabethed, som differentierer den fra de andre kedelige konkurrenter i klassen. Det er muligt, at den ikke er helt ligeså praktisk som nogle af de andre — men den er sjovere. Ikke bare at kigge på, men også at køre. Det er naturligvis ingen sportsvogn, men hvis du byder den op til dans, vil du mærke, at den er solidt plantet på vejen og stiv nok til, at du kan kaste lidt rundt med den.

Og selvom vi alle godt ved, at danske Jukes primært kommer til at blive kørt til supermarkedet og tilbage, så har den stadig det, den skal have for at gøre Hr. og Fru Danmark tilfredse. Måske den endda kan være lidt krydderi i leverpostejstilværelsen, når den holder i carporten i parcelhuskvarteret.

Køreegenskaberne, kvalitetsfølelsen og teknologien gør, at den nye Nissan Juke minder konkurrenterne så glimrende om, hvem der var den egentlige ‘patient zero’ i den sygdomsagtige mini-SUV-trend! Et godt køb i klassen.

Nissan Juke – specifikationer

Motor: 1,0 DIG-T med tre cylindre
Gearkasse: 6-trins manuel eller 7-trins dobbeltkobling (automatgear)
Ydelse: 117 hk | 180 Nm (200 Nm i ‘Over Torque’-funktion)
Acceleration: 10,4 sek. med manuelt gear og 11,1 sek. med automatgear
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 16,6 km/l
Bagagerum: 422 liter
Vægt: 1207 kg

Indgangsmodel ‘Visia’ starter fra 199.990 kroner.

Topudstyrsmodel ‘N-design’ starter fra 260.990 kroner.

Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.