august 3, 2023

Test: Ford Ranger Raptor er en løve i bur

Ranger Raptor har vilde egenskaber, der meget sjældent findes i produktionsklare biler. Men på vore breddegrader er de være svære at udnytte.

TEKST Jacob Dalby FOTO Jeppe Dalby

“Ej ej ej!”
“Hold da op…”
“Hold kæ.. et lokum”
“Hvornår er du begyndt at teste lastbiler?”

Ovenstående er et lille udpluk af kommentarerne, modtaget fra forbipasserende, i ugen med Ford Ranger Raptor. Alle kommentarerne er i samme kategori. Sådan lidt misfornøjet – og jeg forstår dem godt. For hold nu kæ… et ægte stykke mande-vogntøj.

Men det er faktisk helt ligegyldigt hvad andre tænker. For sidder du selv bag rattet af Ranger Raptor, er det lidt af en oplevelse. Og det er helt uanset hvilke omgivelser, den befinder sig i. Du bør i virkeligheden kunne vifte andres holdninger af dig, hvis du skal køre Ranger Raptor.

Ranger Raptor er også en utæmmet løve i bur på vore breddegrader, hvor vi aldrig får mulighed for at udnytte dens fulde potentiale. Mere om det senere.

Ranger Raptor er blevet opdateret

Opdateret er mildt sagt, for der er egentlig tale om en gennemgribende renovering. For det første er der en ny 3-liters V6 benzinmotor med to turboer og 292 hk. Kræfterne bliver selvfølgelig fordelt til alle fire hjul og systemet har nu elektronisk lås af differentialet. Automatgearet har hele 10 trin og der kan skiftes på paler bag rattet.

Hvor det mange gange er svært at skelne en gammel fra en faceliftet model er det langt fra tilfældet med her. Designet er så godt som helt nyt og du skal være ignorant for at tage fejl af ny og gammel her.

Og lad os lige tale lidt om det design – og størrelsen! For hold da op en basse. 5,4 meter i længden, over to meter i bredden og lige knap det samme i højden. Læg dertil den kæmpe kølergrill, ægte all-terrain, nubrede dæk fra BFGoodrich med udvidede skærme udover. Det ser overdrevet ud men også virkelig fedt, hvis du spørger undertegnede.

Kabinen har også fået den store overhaling og fremstår nu langt mere lækkert og er et mere behageligt sted at opholde sig. I midten af kabinen ‘står’ en 12-tommer trykfølsom skærm og instrumenteringen er ligeledes digital og på 12,4 tommer.

Infotainmentsystemet virker fint og det er nemt at finde rundt i, uden at man bliver kastet igennem alt for mange menuer. Tilsat er der ægte, fysiske knapper til klima – det ka’ vi godt li’ – og her er en generel følelse af bedre kvalitet end i den gamle.

Hvordan er den nye motor?

3-liters V6, to turboer og 292 hk lyder af en hel del – men det er dælme også en hel del, der skal sættes skub i. Det betyder, at de 292 hk nærmere giver lidt ekstra overskud end de gør Raptor decideret kvik – for det er den ikke. Knap 8 sekunder til 100 km/t sætter tingene i perspektiv.

Gearkassen med de 10 trin fungerer til gengæld helt upåklageligt, så snart man har vænnet sig til, at der rent faktisk er 10 gear. I starten kan man få følelsen af, at den bare bliver ved og ved og ved med at skifte gear, men efter ugens udløb er det ikke længere noget, jeg tænker over.

Lyden fra V6’eren er også ret fed. Der er fire indstillingsmuligheder på rattet for, hvor meget den skal sige. Fra silence (som er ret bekvemt i et stille villakvarter om morgenen) til Baja. Uden det bliver rigtig vildt fra udstødningen, lyder den ret potent i Baja-mode.

Apropos Baja – og potentiale

Det udtales ‘Baha’ og er oprindeligt et 1000 mil langt off-road race på halvøen Baja Califonia i Mexico. Specialbyggede ‘Trophy Trucks’ kører med meget høj hastighed gennem ruten med store hop og relativt ufremkommeligt terræn. Det er herfra, at inspirationen til Baja-mode stammer fra.

Og Ranger Raptor er helt utrolig manøvredygtig i den form for terræn. Den føles overdrevet kapabel og derfor også lidt som løve i bur. Og det er helt ligegyldigt om det er i langsomme, svært fremkommelige passager eller i høj hastighed over en ujævn strand.

Det er dog særligt i høj hastighed over ujævn terræn, hvor Raptor excellerer. Og det takket været undervognen fra Fox Racing. Undervognen reagerer prompte på enhver udfordring, du udsætter den for, med en ret vild selvsikkerhed.

Her er så mange kvaliteter, vi aldrig nogensinde får lov at bruge i vores lille land. Simpelthen fordi terrænet ikke findes og de steder, der nærmer sig ufremkommeligt, må vi ikke køre.

Hvordan klarer den sig på asfalt?

Den nye undervogn bidrager ikke bare til yderligere off-road kompetencer, men har også overraskende fin effekt på køreegenskaberne på asfalt. Den aktive undervogn, som reagerer på, hvad der sker under bilen, virker, og giver helt anstændig komfort for en pick up. Særligt ujævn underlag ved højere hastighed bliver tacklet rigtig fint.

Til gengæld er dimensionerne rent ud sagt enorme i byen. Følelsen af at fylde mere end en S-klasse kombineret med en meget høj siddeposition er til tider en lille smule pinlig. Det er lidt som om, at man er kørt forkert og endt i helt forkerte omgivelser.

Men du kan også vælge at være helt ligeglad med, hvad andre tænker, og så er det faktisk virkelig fedt at køre Raptor i byen. Godt nok er den stor, men der er ingen forhindringer, overhovedet, du skal bekymre dig om. Bump, huller i vejen, kantsten, whatever. Og du skal ikke køre meget frem i et kryds, før andre bilister holder pænt tilbage.

Uanset hvad er det lidt af en oplevelse at køre Ranger Raptor helt uagtet hvor og hvordan man gør det.

Kun på gule herhjemme

Takket være de danske afgifter fås Ranger Raptor kun som varevogn herhjemme. Priserne starter ved 577.391 kr. inkl. moms og 471.313 kr. ekskl. moms for varianten med V6 benzinmotor.

Raptor kan også fås med en 2-liters diesel med 210 hk. Den er lidt billigere i indkøb men dyrere i årlige afgifter. Til gengæld er den opgivet til 10 km/l, hvor V6’eren nøjes med 7,2 km/l. Jep… 7,2.

Men! Noget af det fede ved den nye Raptor er lyden fra V6’eren og den seje undervogn, som er standard med benzinmotoren. Både lyd og undervogn må du undvære i varianten med dieselmotor.

Den nye Ranger Raptor føles som det endelige, færdige produkt. Den gamle Raptor havde egentlig en udmærket motor, men den var for svag og underdimensioneret til at gøre tjeneste i en Raptor. Samtidig er kabinen i den nye forbedret, så at Ranger Raptor føles mere lækker.


SPECIFIKATIONER

Ford Ranger Raptor 3.0

Motor: Benzinmotor, V6, 2.956 cc
Ydelse: 292 hk/ 491 Nm
0-100 km/t: 7,9 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 7,2 km/l
Mål (L/B/H): 536/221/193 cm
Køreklar vægt: 2.454 kilo
Trækvægt: 2.500 kilo
Bagagerumsvolumen: N/A

Pris: 577.391 kr. (Raptor fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke opgivet
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke opgivet

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS