maj 11, 2024

Test: Fornyelse til Mercedes EQA, men perfektionen udebliver

Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Mercedes er i gang med at genopfinde sine kompakte elbiler. En ny og, tør jeg sige, revolutionerende platform med nye dimensioner for rækkevidde, effektivitet opladning, design og elmotorer. Den første, som meget tyder på bliver en lav og slank sedan i stil med den eksisterende CLA, bliver i 2025 den første af de nye kompakte.

Det bliver derfor ikke lige i overmorgen, en ny udgave af tyskernes mindste elbil, EQA, debuterer. Der skulle gerne være kunder til den kendte EQA, indtil Mercedes er klar med en ny kompakt crossover, og der er derfor drysset nyt stjernestøv ud over elbilen.

Længere rækkevidde, mindre justeringer af designet, opgradering af standardudstyret – og mulighed for i basismodellen nu at trække 1.500 kilo. Mere er der egentlig ikke i faceliftet, og det viser sig, at den tre år gamle EQA godt kunne bruge en dosis af den revolution, som næste generation indleder.

Hvad er så reelt nyhederne ved EQA-faceliftet?

Designændringerne er et perfekt eksempel på, at faceliftet er lille. Det har ikke holdt designerne vågne om natten. Store ændringer er dyre, så panelet – eller grillen – er noget af det eneste, der er ændret. Tidligere var der en dobbelt kromstribe på tværs. Nu er der et hav af små stjerner (som man nemt kan komme til at se som vindmøller), og på de eneste tilgængelige danske varianter er stjernerne i krom.

Der er måske noget med LED-opsætningen i baglygterne? Når jeg sammeligner med billeder af den EQA, jeg testede i 2022, så kan jeg kun se, at der er kommet krom i bunden af kofangeren. EQA er stadig sit gamle, runde jeg. 

Det er en stor fejl, at EQA har fået et nyt rat. Mercedes er stadig i gang med at fylde sine modeller med rat med touch-flader i stedet for rigtige knapper. De gamle knapper i EQA var gode. De nye touch-flader er utilregnelige, så jeg oplever igen og igen at jeg lander forkerte steder i menuerne. Selv infotainmentsystemet kan styres fra rattet, og den næsten lige så ubrugelige touch-pad mellem forsæderne er væk.

EQA står bedre overfor konkurrenterne, når det kommer til rækkevidde. Den testede EQA 250+ har cirka 30 km mere i batteriet, og 552 km får særligt BMW iX1 til at se fortidig ud med 462 kilometer. I Danmark sælger Mercedes nu kun den testede EQA 250+ og den stærkere EQA 350 4Matic med firehjulstræk og en rækkevidde på 452 km.

Hvad fungerer i EQA?

Som den mindste elbil fra Mercedes kunne EQA måske slippe af sted med at være mere spartansk i kabinen og mere spartansk udstyret, end den er. Der er nøglefri betjening, blind vinkel-system, navigation, rigtig gode forsæder med betræk i kunstlæder og en slags mikrofiber og hele AMG-stylingen som standard.

Min oplevelse er, at EQA virker bedre samlet og bygget, end jeg tidligere har oplevet den. Biler fra Mercedes har haft en trist tendens til at knage i de mange interiørpaneler, men det gør testbilen slet ikke. Interiørpanelerne med stjernemønster er i den grad smag og behag.

EQA har hele været stor på komforten, og det er stadig en af de bedste ting ved bilen. Det starter med den gode kørestilling og de rigtig gode forsæder, og det bliver bedre og bedre i kraft af fremragende støjisolering og en smidig affjedring. Den ødelægges ikke engang af de store 20” hjul (17.832 kr.), som på testbilen har erstattet standardhjul i størrelsen 18”. Prøv en BMW iX1 med 20” hjul, og du vil tro, BMW har glemt at give bilen støddæmpere. Den er utilgiveligt hård.

Temperaturen i testugen sniger sig op omkring 16-18 grader, og det er guf for batteriet i EQA i forhold til en dansk vinter med tre grader. Forbruget virker fornuftigt, og jeg vil skyde på, at kørte jeg konstant landevej med 60-90 km/t, ville jeg kunne nå 400-450 km på denne årstid.

Der er ingen vild acceleration til at æde batteriet. Elmotoren har 190 hk. Et vanvidstryk på speederen fra en sidevej, og forhjulene må kæmpe, men gemytterne dæmper sig hurtigt og aftager ved landevejsfart. Der er kræfter nok, og det fungerer. 

Hvad fungerer IKKE i EQA?

For nu at blive ved køreegenskaberne, så føles EQA som en rigtig tung bil. 2.055 kilo er faktisk kvalificerende til Afdelingen For Lettere Elbiler, så det er afstemningen af styretøj og et højt tyngdepunkt, der må drille.

Hvor rækkevidden i sig selv ikke driller, så må jeg desværre sige, at opladningen gør det. Hvordan kan Mercedes sende en elbil på markedet i 2024, som maksimalt kan lade med 100 kW ved en lynlader? Batteriet er på 70,5 kWh, så der er en del at fylde op. Hvad der er fair ladehastighed i en MG4 er ikke fair ladehastighed i en EQA.

Det er et kompromis af de store. Og der er flere rigtig store kompromisser. EQA er en konverteret benzinbil (lavet på GLA), og batteriet fylder i den kompakte crossover. Det fylder rigtig meget. Bagagerummet er lille og meget lavt, og uden frunk eller plads under bundpladen må man køre rundt med ladekablet i en hård taske i bagagerummet. 

EQA er diskvalificeret som familiebil. Jo, jeg kan se, hvordan små børn kan sidde på bagsædet, og der er plads nok til et barnesæde eller to. Men større børn eller voksne får batteriets størrelse at føle. Afstanden mellem gulv og siddehynde har jeg aldrig set mindre. Det er lige før, knæene rammer hagen, og det er akavet at sidde på den måde.

Knapperne på rattet har jeg allerede vrisset af. De er dumme, og de hører ikke hjemme i en bil. Nogle af dem styrer også et infotainmentsystem, hvor skærmen nu ser alt for lille ud. 10,25”? Fordi skærmen er meget bred, ser den mindre ud. Der er to rigtig gode ting ved systemet: på forsiden ligger direkte adgang til at slå hastighedsalarmen fra, og derudover kan man med kun to klik slå den aktive sporassistent fra.

Hvad koster EQA, og hvilke konkurrenter er der?   

Uha. Der er mange. Der er kommet mange siden 2021, og ikke bare har Audi Q4 E-Tron fået en rigtig fremragende opgradering, men der er også en ny BMW iX1 og en iX2. Der er også den nu-hedder-den-ikke-længere-XC40 Volvo EX40, som har fået baghjulstræk og længere rækkevidde. 

EQA-basismodellen, EQA 250+ AMG Edition, koster 429.990 kr. Den ligger cirka 10.000 kr. over både Audi Q4 E-Tron 45 og BMW iX1 eDrive20, og Volvo EX40 med flere kræfter, længere rækkevidde og mere udstyr er billigere – til 406.000 kr.

Alle konkurrenter kan lade hurtigere end EQA, og alle konkurrenter er den overlegne som familiebiler. Komforten er den største styrke for Mercedes’ kompakte model, men der er en styrke, der er endnu større, og det er prisen på privatleasing.

På 12 måneders privatleasing koster EQA 250+ AMG Edition kun 3.695 kr. om måneden. Med en engangsydelse på 20.000 kr. som opstart koster den 64.340 kr. i det år, man har den – og man kan vælge 350 4Matic-udgaven med 292 hk til samme pris. Den pris er umulig at slå, hvis man kan nøjes med en 12-måneders kontrakt. Skal den løbe længere, begynder konkurrenterne at kunne være med.

Og når konkurrenterne kan være med på pris, begynder EQA at vakle. Bevares, modeller som Q4 E-Tron og Volvo EX40 er ikke perfekte, men de er bedre på nogle afgørende punkter. Det er godt, at Mercedes arbejder på nye kompakte elbiler.


SPECIFIKATIONER

Mercedes-EQA 250+ AMG Edition 

Motor: Elmotor (for)
Ydelse: 190 hk/385 Nm
0-100 km/t: 8,6 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 14,6 kWh/100 km
Rækkevidde: 552 kilometer
Batteristørrelse: 70,5 kWh
Ladekapacitet: 100 kW
Mål: 446/183/161 cm
Køreklar vægt: 2.055 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 340-1.320 liter

Pris: 429.990 kr. (EQA fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 20.000/3.695 kr. (EQA fås fra denne pris)*
Beskatningsgrundlag, firmabil:Kontakt forhandler

*Privatleasingkontrakt med 12 måneders løbetid/15.000 km. Ved længere løbetid stiger den månedlige ydelse.

Del artikel:

Brugte Mercedes EQA til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Hvad sker der, Mitsubishi?

Mitsubishi i Danmark virker til at være gået i dvale. De nyeste modeller på Renault-basis findes ikke i Danmark, og den nye Outlander lader vente på sig. Nu er der facelift til den Captur-baserede ASX.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS