Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Efter syv års tro tjeneste bliver Touran kørt ud af politigården. Den lidt klodsede familiebil bliver løbende skiftet ud med en anden lidt klodset familiebil, nemlig Mercedes-Benz GLB 220 d. Er man grov, kan man kalde den for det tyske svar på Berlingo.
Den grove bemærkning vil dog hovedsageligt falde som en kæk henvisning til det lidt højhattede design samt den utvetydige praktik, hvor GLB stadig serverer syv sæder og fire isofix-beslag til autostole. Hvis du har forplantet dig til sådanne pladsbehov, må du gøre som politiet og købe en Mercedes-Benz GLB, der står til test med et diskret 2024-facelift.
Don’t fix it! Mercedes-Benz er ikke kendt for drastiske facelifts, og det ændrer sig ikke med GLB. Det er i kabinen, man mærker mest til opdateringen, da de to 10,3” skærme nu er standard og udstyret med den seneste aftapning af MBUX-systemet. Det er hurtigt responderende, intuitivt og nydeligt i sit layout.
Selv hvis ikke MBUX er ens kop te, kan skærmene fortsat benyttes, da trådløs Apple CarPlay og Android Auto nu er også standard. Opdateringen betyder også et farvel til det fjollede touch-panel i midterkonsollen, der nu er skiftet ud med opbevaringsrum med jalousi.
Også rattet er udskiftet med en nyere slags fra Mercedes, og det er en synd og skam. Her er touch-knapper, der ikke hører sig til i en bil med stjerne, og som må være en belastning for både betjenten og børnebefordreren.
Den er uændret i forbindelse med opdatering og derfor stadig virkelig god. Med Berlingo-jokes til side, så er den kantede og højhattede udformning med til at sikre pladsforhold, der hægter tyske konkurrenter som Audi Q5 og BMW X3 af.
Chauffører og passagerer på forreste række kan sagtens være vertikalt velsignede uden at komme i karambolage med loftsbeklædningen samt uden at ødelægge pladsen for bagsædepassagererne. Heromme er pladsen lige så god med rigeligt knæ- og hovedplads samt justerbare ryglæn, der gør langture til en smal sag.
Midtersædet på anden række er noget begrænset, og her særligt i sammenligning med den Touran, den erstatter i politistyrken. Tredje række er til gengæld på Touran-niveau, og selvom der ikke skal mases forbrydere herom, så giver den for børnefamilien to ekstra pladser til familiens allermindste.
Bagagerummet har en kapacitet på 570 liter, hvis tredje sæderække holdes sammenklappet. Kører Mercedes-Benz GLB i civilt uden narkometer i bagsmækken, vil man kunne nyde godt af de veltænkte løsninger med surringskroge og elastikbånd til fastholdelse af børnenes habengut.
Når man læsser bagagerummet, er der mulighed for at betragte Mercedes-Benz GLB udefra. Her er faceliftet om end endnu mere diskret med en let modificering af forkofangeren og kølergrillen. Derudover er både for- og baglygter opdateret, så LED-linjerne står i en anden opsætning. Og det er faktisk dét.
Testbilen er, som nævnt, en Mercedes-Benz GLB 220 d. Den kører med en 2-liters dieselmotor med 190 hk og 400 Nm, der er den helt rigtige til bilen. Her er et passende muskuløst diesel-overskud og et grovkornet lydbillede, der ikke er enerverende, men i stedet sørger for en bagvedliggende rumlen.
Denne diesel-variant sparer på fordækkene med sit 4Matic firehjulstræk, og kommer kvikt afsted i momentstærke træk fra lyskurven. Hvis altså automatgearkassen i otte trin vil det. Den er nemlig let at fange på det forkerte ben, og jeg forestiller mig, at landets betjente mærker samme tøven, når de ser en 30 knallert med knækudstødning.
Når først man er i gang, laver gearkassen ingen fejl, og det ottende trin sikrer sagte omdrejninger selv ved højere motorvejshastigheder. Her viser Mercedes-Benz sin snart 100-års erfaring i bilbyggeri ved at have styretøj såvel rat og pedaler, der er helt rigtigt vægtet. GLB er en stabil og komfortabel familiebil.
Som det ser ud nu, vrimler det ikke med giftige konkurrenter for Mercedes-Benz GLB. Skal man bruge en SUV med syv sæder og mere end to isofix-beslag, så er der ikke vildt meget at vælge mellem. Der venter dog flere konkurrenter forude.
Den nye Skoda Kodiaq er lige om hjørnet, mens også Volkswagen pønser på en stor udgave af Tiguan. Prismæssigt vil der også være lidt at hente her.
LÆS OGSÅ | Ny Skoda Kodiaq holder den gamles prisniveau
For Mercedes er selvsagt intet budgetmærke, og GLB 220 d 4Matic starter fra 649.755 kr. Oveni falder den tredje sæderække til 27.633 kr., mens testbilen også kører med AMG Premium-pakke til 123.100 kr. på kampagne. Denne pakke inkluderer ting som ambientebelysning, trådløs opladning, nøgleløs betjening og et virkeligt velspillende Burmester lydanlæg.
Pakken inkluderer også AMG-trim og -pynt som de imiterede kulfiberpaneler, der virker noget malplaceret, uanset om GLB skal bruges som familiekasse eller patruljevogn. De fremstår næsten som et forsøg på at maskere, at GLB er en arbejdshest i højere grad end resten af Mercedes’ modelprogram.
Til det formål, som Mercedes-Benz GLB må forventes at tjene for såvel betjente og børnefamilier, er kabinen god. Materialerne er sat op til hverdagstæsk. Det betyder også, at de er lidt hårde og skrattede i det, hvilket vil være iøjnefaldende, hvis den skal holde ved siden af en Mercedes-Benz GLE i carporten.
Det er ikke mere end et moderne strejf, der er tilført den faceliftede Mercedes-Benz GLB. Alligevel giver dette strejf lige det, der holder den i tiden indvendige i kabinen, mens den på alle andre områder er, som GLB skal være: Rummelig, praktisk, alsidig og komfortabel.
Ingen overraskes over det faktum, at en Mercedes-Benz koster. For nogen er det bare en aktionsradius på over 1.100 km, en trækevne på op til 2.000 kg og syv sæder, der er tæller i bilkøbet. I så fald er Mercedes-Benz GLB 220 d ikke til at afskrive, og hvis det fungerer for de slidende betjente, kan det også fungere for dine snottede børn.
Motor: R4 diesel, 1.950 cm3
Ydelse: 190 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 7,8 sekunder
Tophastighed: 217 km/t
Forbrug: 17,2 km/l
CO2-udledning: 152 gram/km
Mål (L/B/H): 463/202/169 cm
Køreklar vægt: 2.000 kilo
Trækvægt: 1.715 kilo
Bagagerumsvolumen: 570-1.805 liter
Pris: 649.755 kr. (GLB fås fra 559.617 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.