Man behøver ikke smide alle ambitioner om en fed familiebil over styr, bare fordi man har mange børn. Det er den nye Hyundai Santa Fe et lysende eksempel på.
Det er ikke kun madbudgettet, der stiger, hvis man laver flere end de 1,67 børn, som gennemsnitsdanskeren laver. Det bliver også både dyrere og mere bøvlet at vælge bil. Sådan har det altid været, og det er et af de få områder, som elbilerne endnu ikke har kunnet ændre på.
Solide familiebiler med syvsæder (som ikke er minibusser) er fortsat en snæver niche. Derfor kan man af ren og skær nødvendighed tvinges til at se forbi de fuldelektriske muligheder og orientere sig mod noget delelektrisk. En plug-in hybrid.
Her er Hyundai Santa Fe en lysende stjerne. Er man på udkig efter en SUV med syv sæder, bør man som minimum skænke denne koreanske kampvogn en tanke. Læs hvorfor, når jeg tester Hyundai Santa Fe.

Rummelig koreansk kampvogn
Hyundai Santa Fe har helt fysisk altid optaget plads i gadebilledet. Et naturligt biprodukt af, at modellen fra begyndelsen har været tiltænkt det nordamerikanske marked. For første gang på tværs af fem generationer kræver Santa Fe nu også opmærksomhed i gadebilledet i kraft af designet.
Fra første til fjerde generation har modellen været en stor, men også blød og konform SUV. To ord, der ikke kan knyttes til femte generation. Designet deler vandene med skarpe kanter, lige linjer og selvfølgelig de markante H’er i både for- og baglygtegrafik. I min optik udstråler Hyundai Santa Fe noget potens, der typisk kun er Land Rover forundt.
Om man kan lide det eller ej, kommer de kantede former med en åbenlys fordel: optimal pladsudnyttelse! Her er ingen hældende taglinjer til at forpurre familiepotentialet, men i stedet oceaner af plads.






Anden sæderække er gavmild på plads, såvel som smarte løsninger. Her er solskærme, dobbelte kopholdere, aflægningsplads, USB-C-indgange og justerbare sæder med varme.
Tredje sæderække får også kopholdere og USB-C-indgange, men ikke samme pladsforhold. Som altid er tredje sæderække forbeholdt familiens mindste. Det understøttes dog fint med Isofix-beslag, mens pladsen også bør række fint til småfolk op til 1,50 meter.
Og kabinekvaliteten?
Det er sjældent småfolket på anden og tredje sæderække, der betaler gildet. Derfor skal der også være noget til chauffør og forsædepassager, og det er der i Santa Fe! Igen får jeg en idé om, at man har kigget et mærke, der starter med ‘L’ og slutter med ‘and Rover’, over skulderen.
Det er blandingen af et overskueligt layout, gennemtænkt aflægningsplads, rummelighed og lækre materialer, der får Hyundai Santa Fe til at skinne igennem.


Chaufføren har to styks 12,3” skærme foran sig i høj opløsning og processorer, der arbejder hurtigt. Hyundais eget system er ikke klasseledende på smidig brugervenlighed, men man vænner sig til kommandovejene. Det er også let tilgiveligt, da der både er fysiske trykknapper og et dedikeret klimapanel til at gøre hverdagen lettere.
Passageren har ikke ét, men to handskerum til aflægning foran sig. Midterkonsollen har plads til to smartphones under enten trådløs opladning eller kabelopladning. Under midterkonsollen er der et stort hulrum til aflægning, og det samme findes i armlænet. den mængde rod, som en stor familie genererer, gemmes med andre ord godt væk.
Kvaliteten er måske ikke på niveau med de anglofile aristokrater, Hyundai har hentet inspiration i, men den er tættere på, end man måske tror. Testbilen har lædersæder med varme og ventilation samt loftshimmel i ruskind. Kvalitetsfølelsen er virkelig høj, og med en tilsvarende siddehøjde kan man, i et svagt øjeblik, føle sig hævet over pøblen… i en Hyundai!






Stor, men smidig
Konkurrenten Mazda CX-80 har for nylig stået sin test her på Bilbasen. Det er en bil, der kører nøjagtigt, som den ser ud: tungt og klodset. Det kan give anledning til bekymring, når jeg skal bag rattet af Hyundai Santa Fe første gang – særligt med min førnævnte kampvognsreference in mente.
I direkte sammenligning er Hyundai Santa Fe befriende letkørt – også i overraskende grad. Styretøjet er godt vægtet, hvorfor man både kommer let rundt i parkeringskælderen, og samtidigt får tillidsvækkende stabilitet på snoede landeveje. Det understøttes også af undervognen, der ikke krænger og generelt klarer det meste med ophøjet ro.
Smidig er et stort ord, der næppe kan knyttes til en bil på knap fem meter, men det er så tæt, man kommer, med sådan et monstrum. Hybridsystemet kan dog sagtens få det store ord – smidig – på sig, da vekslingen mellem strøm og benzin sker sømløst.




De knap 100 elektriske hestekræfter får sagtens den store bil rundt i byen, men da batteriet kun har en kapacitet på 13,8 kWh, slipper rækkevidden hurtigt op. De angivne 53 kilometer i elektrisk rækkevidde bliver kun til omkring 35 kilometer, hvorfor man altså hurtigt lærer benzinmotoren at kende.
Selvom den firecylindrede sag springer sømløst ind i ligningen, bliver lydbilledet hurtigt som en emsig støvsuger, når den får omdrejninger. Og omdrejninger, det skal den have for at overskue en selv mild mellemacceleration på motorvejen. Der er 160 benzin-hestekræfter at gøre godt med, og det føles lidt for forkølet, når der ikke er strøm på batteriet.
Uden strøm vil man også opdage, at Hyundai Santa Fe bliver tørstig med stort T på motorvejen. Jeg selv kører 200 kilometer med en gennemsnitlig økonomi på 9,5 km/l. Her er CX-80 langt mere kapabel med en mere momentstærk benzinmotor til at klare ærterne på egen hånd.
Pris, udstyr og konkurrenter
Jeg lagde ud med at nævne, at mange børn og den medfølgende bilniche er dyr. Hyundai Santa Fe starter i 589.995 kr. med en udstyrsliste uden mangler. Advanced-varianten kommer med grej som læderrat og el-justerbare forsæder, bakkamera, nøglefri betjening, 3-zonet klimaanlæg, samt adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent.




Testbilen er en Ultimate til 654.995 kr., og den voksne merpris køber en bred vifte af luksusudstyr. Her fås ting som 360 graders kamera, lydanlæg fra Bose, head-up display, udvidede LED-forlygter, lædersæder og loftshimmel i ruskind – samt solskærme og sædevarme til bagsæderne. Har man 704.995 kr., får man en Calligraphy, der kun lægger til i ødselhed.
Det er mange penge, men det er ikke uhørt for klassen. Den førnævnte Mazda CX-80 starter i 594.500 kr., og løber hurtigt videre op i 640.150 kr.
Der er også Skoda Kodiaq, hvor syv sæder kun fås i benzinvarianten, der yder 150 hestekræfter og koster fra 528.848 kr. Her er der dog betragteligt dårligere plads på tredje sæderække. Det samme gør sig gældende med Nissan X-Trail, der starter ved 461.067 kr. som syvpersoners.


Elbiler med samme kvaliteter er heller ikke billige. Tag bare Kia EV9 til 509.999 kr. med det batteri, man gerne vil have. Eller den mere minibus-agtige VW ID. Buzz, der koster det samme som EV9 i den anbefalelsesværdige udgave Style+. Altså, det er dyrt, og når man alligevel opererer i dette leje, er Santa Fe ikke til at afskrive.
DEN ENDELIGE DOM
Man kan naturligvis ikke se bort fra undermotoriseringen og det dertilhørende høje benzinforbrug, når den begrænsede elektriske rækkevidde slipper op. Og det ærgrer mig. For kunne man det, ville der være tæt på ‘fuld plade’ for Hyundai Santa Fe i min bog.
Der er design med kant, kombineret med en rummelig, velbygget og gennemtænkt kabine. Der er køreegenskaber, der ser stort på bilens drøjde, og sikrer, at alle trygt kan manøvrere bilen rundt fra det høje førersæde. Og så er der jo Hyundais fordelagtige garanti på fem år uden kilometerbegrænsning, som i den grad er værd at tage med.
Prisen er, som den nu er i denne niche. Har man pengene, såvel som behovet, er Hyundai Santa Fe pokkers svær at komme uden om.
Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid Ultimate
Motor: R4, 1.598 ccm, benzin + el Ydelse: 253 hk/304 Nm 0-100 km/t: 9,3 sekunder Tophastighed: 180 km/t Forbrug: 58,8 km/l CO2-udledning: 38 gram/km Batteristørrelse: 13,8 kWh Elektrisk rækkevidde: 54 kilometer Mål (L/B/H): 483/190/173 cm Køreklar vægt: 2.165 kilo Trækvægt: 1.010 kilo Bagagerumsvolumen: 621-1.942 liter Pris: 664.995 kr. (Santa Fe fås fra 589.995 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst