januar 7, 2024

Test: Land Rover Defender 130 er til Bond-skurken med stor familie

Hvis ikke den almindelige Land Rover Defender fylder nok i landskabet til din smag, fås nu den ekstra lange Defender 130, der strækker sig mod 5,4 meter og huser hele otte personer.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Selv en Bond-skurk kan blive skruk og forplante sig ud af almindelig størrelse banditbil. Derfor disker Land Rover op med en Defender, der er længere end den allerede lange Defender 110. 

Den ekstra lange Land Rover hedder Defender 130, og den måler i underkanten af 5,4 meter i længden. Det er 60 cm længere end Defender 110 og 15 cm længere end en monstrøs Mercedes GLS.

Land Rover Defender 130 optager med andre ord mere plads i landskabet end gennemsnittet, og så er spørgsmålet, om det klæder den?

Otte-personers offroader

Tredje sæderække er ingen nyhed for Defender, og Defender 110, der blev lanceret i 2020, har man kunne få med de ekstra sæder fra begyndelsen. Vokseværket i den lange Defender 130 betyder dog, at den tredje sæderække nu faktisk kan benyttes af folk med ben.

Der er nemlig 30 cm ekstra at gøre godt med bag anden sæderække og tilbage. Derudover får man også tre sæder i stedet for to på den tredje sæderække, hvilket gør Defender 130 til en offroader med plads til otte personer.

Som voksent menneske er tredje sæderække stadig ikke et sted, man har lyst til at sidde fra Solrød til Sicilien, men det går an til og fra sommerhuset. Børn og vertikalt udfordrede kan dog sagtens finde sig komfortabelt til rette med egne kopholdere, USB-C-opladere og ventilationskanaler.

Hvis Bond-skurkens familie tæller otte ondsindede sjæle, skal de naturligvis forberede sig på at pakke lidt let. Med alle sæder oprejst er der plads til 400 liter i bagagerummet. Det er stadig mere end en VW ID.3 kan pakke og altså ganske hæderligt med otte siddepladser.

Når de bagerste sæder er foldet sammen, får man hele 1.232 liter med bagsæderne i deres mest komfortable position. På anden sæderække har man oceaner af plads til benene, mens bilens bredde på to meter gør, at man godt kan sidde tre voksne.

Parkeringsproblemer

Land Rover Defender 130 optager parkeringspladser svarende til to styks Smart Fortwo, hvilket naturligt giver sine udfordringer. Særligt på Nørrebro i København, hvor jeg selv har til huse. Og det er ikke det eneste sted, at den ekstra længde er en udfordring.

Det er faktisk de fleste steder, hvor der er antydningen af en indsnævring. For selvom at akselafstanden er den samme som i Defender 110, og venderadiussen ligeså, så er der 60 cm mere bagtil med et reservehjul, der gør længden særligt svær at vurdere.

Defender kører ikke med firehjulsstyring som Range Rover og Range Rover Sport, hvorfor den hurtigt føles som Oslobåden i storby og parkeringskældre. I sidstnævnte skal man også være vaks på maksimalhøjden. Det er med andre ord ikke i det urbane terræn, at Defender 130 excellerer i manøvredygtighed – men det er der vel heller ingen, der rigtigt regner med.

Tyngde og potens

Foruden Bond-banditten er det nok godsejeren, der er målgruppen for Land Rover Defender 130. Her er eneste indsnævring i vejen den port, der leder op til ejendommen. Hvis der er åbne vidder på begge sider af porten, får Defender det som blommen i et æg.

Om det er en græsmark, grusvej eller blot en blød bagvej, så står Land Rover Defender med en utvetydig tyngde og en potens. Som en britisk herregård på fire hjul. Det er kampvægten på 2,6 tons, luftundervognen og den markante sporvidde, der sikrer stabiliteten.

Offroad-egenskaberne er mange og væsentligt flere end en lånt grusgrav i Roskilde kan hjælpe med at illustrere. For den gennemsnitlige Land Rover-køber tror jeg ikke, det er så vigtigt, hvad bilen kan, så længe den kan! Og med Defender skal man gøre sig seriøst umage, hvis man vil køre fast.

Testbilen er den største dieselvariant D400, der kører med en sekscylindret sag på 3 liter med 300 hk og 650 Nm. Der er noget BMW’sk over den velorkestrerede rækkesekser under hjelmen, selvom den i virkeligheden er en motor af egen avl fra Jaguar Land Rover-koncernen.

BMW leverer V8’ere til enkelte Land Rover-modeller, mens Defender kan bestilles med en hjemmeudviklet V8’er på 5 liter med 500 hk. Selvom jeg ikke har kørt sidstnævnte, lægger jeg gerne hovedet på blokken og siger, at det er denne D400, man skal vælge. Det passer bare godt med en kompromisløs dieselmotor i en bil, der i forvejen har drøjde som et godstog.

For grovkornet til de fisefornemme?

Sammenligningen med Mercedes GLS i min indledning var ikke helt tilfældig. Foruden at være en tand mere voluminøs end den tyske luksus-SUV, så matcher Land Rover Defender 130 den også i pris. Den starter i 1.719.900 kr. mens testbilen, en Defender X-Dynamic HSE med den store dieselmotor, starter i 2.024.900 kr.

Prisen alene gør, at Defender 130 henvender sig til det bedre borgerskab. Her kan jeg som almindelig lønslave spørge retorisk, om briten bliver tanden for grovkornet til de lotionbløde og fisefornemme hænder? For selvom der er flotte skærme, masser af læder og massage i forsæderne, så er den grovkornet.

Indstigningshåndtag, rat og instrumentbord har gennemgående detaljer i råt metal. Skruerne er blottet i dørsiderne for en hårdfør effekt, og kabinen føles generelt som en, der er samlet med en mukkert. Det er bundsolidt, men det er også råt nok til at forskrække en forretningsmand, der skifter fra en Maybach.

Ingen nyhed

Med sin lancering i 2020 er den ‘nye’ Land Rover Defender ikke længere en nyhed som model, og selv den lange nylancerede 130-variant har været forventet længe. Den fuldender nemlig rækken af Defenders, som historien foreskriver: Den korte 90, den almindelige 110 og nu den lange 130. I de tidligere modeller henviste disse tal til modellernes akselafstande.

I dag fungerer tallene mere som et marketing-venligt kip med hatten til det historiske ophav i Defender-modellen, der kan spores tilbage til 1948. Der har altid kørt en kort, en mellem og en lang Defender, og det gør der også nu.

Til spørgsmålet om hvorvidt den ekstra længde klæder Defender, kan jeg blankt svare ja. I hvert fald rent volumenmæssigt. For hvis man absolut skal køre en stor, tung og offroad-kapabel SUV, hvorfor så ikke køre den allerstørste, der er? Hvorfor ikke vælge den, der er udviklet til at tage det tungeste læs?

Om den kantede forlængerkasse på bagenden klæder Defender rent æstetisk, vil jeg lade op til den enkelte. Historisk og stilmæssigt klæder det dog Defender perfekt, at være et skrummel, som i denne seneste afskygning også har terrænegenskaber, komfort og luksus at byde på.


SPECIFIKATIONER

Land Rover Defender 130″ D300 X-Dynamic HSE

Motor: R6 diesel, 2.997 cm3
Ydelse: 300 hk/650 Nm
0-100 km/t: 7,5 sekunder
Tophastighed: 191 km/t
Forbrug: 11,5 km/l
CO2-udledning: 227 g/km
Mål (L/B/H): 535/200/197 cm
Køreklar vægt: 2.666 kilo
Trækvægt: 3.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 1.232-2.291 liter

Pris: 2.024.900 kr. (Defender 130 fås fra 1.719.900 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS