august 19, 2022

Test: Nyd 1. klasse i Jaguar F-Pace plug-in hybrid

Den er dyrere end konkurrenterne men følelsen af 1. klasse er også langt mere nærværende i Jaguar F-Pace.

TEKST & FOTO: Jacob Dalby / DATO: 19. august 2022

Hvad er det første, du tænker, hvis jeg siger Jaguar..? Noget andet i dag end for 10 år siden, vil jeg skyde på. For mindre end 10 år tilbage var Jaguar lig med sportslige, ikke-høje sportsvogne og sedan’er. Men tiderne skifter og ligesom resten af bilproducenterne overlever man ikke uden en SUV eller crossover. Heller ikke selvom man er kendt for sportslige biler. Ikke engang Porsche og Lamborghini.

Heldigvis er Jaguars søstermærke, Land Rover, ret gode til det med firehjulstrækkere og den livsnødvendige Jaguar F-Pace blev hurtigt den bedst sælgende Jaguar på verdensplan. F-Pace blev lanceret i 2016 og modtog sidste år et større facelift – særligt af kabinen.

Hvor hører den til?

Jaguar F-Pace er svær at placere blandt konkurrenter. Den er større end BMW X3 men mindre end BMW X5. Større end Audi Q5 men mindre end Audi Q7. Det samme gælder prisen.

F-Pace 400e plug-in hybrid, som testbilen, starter ved 800.000 kr. Det er dyrere end X3 plug-in hybrid men billigere end X5 og det samme, når vi taler Audi SUV. Personligt placerer jeg den tættere på X3 og Q5 end X5 og Q7 – og dét betyder, at prisen lander i den høje ende. BMW X3 plug-in starter ved 625.000 kr. og Q5 55 TFSI e ved 704.000 kr.

LÆS OGSÅ | Volvo tager kegler og udfordrer

Udover den 4-cylindrede, 400 hestes stærke plug-in hybrid med benzin- og elmotor, som testbilen, kan F-Pace på det danske marked også vælges uden stort batteri og “kun” med 4-cylindret benzinmotor med 250 hk og derudover en 4-cylindret diesel med 204 hk. Men grundet de danske afgifter er det plug-in hybriden, som også har mest standardudstyr, der er billigst.

‘Sportslig’ er stadig en ting

Uanset motor kommer alle varianter af F-Pace med firehjulstræk og den fine ZF-automatgearkasse, som vi blandt andre kender fra BMW. Gearkassen er ét af elementerne, der får den samlede køreoplevelse af F-Pace til at rangere højt.

Batteriet og elmotoren er opgivet til at drive F-Pace op til 53 km. Som altid skal man regne med mindre, men overgangen mellem el- og benzindrift sker smidigt og lydløst og det er en fornøjelse at køre lydløst rundt i en stor SUV inde i byen. Affjedringen er tilpas afstemt også, så at ujævnheder og bump håndteres fornemt.

Batteriet er på 17 kWh og kan lades op med enten 7 kw AC hjemme i carporten eller med 33 kW DC på farten. Det er en af de få plug-in hybrider, hvor DC-opladning er muligt. Om man nogensinde får det brugt er svært at sige – jeg tror det ikke. Men muligheden er der i hvert fald.

Trykker du F-Pace lidt på maven mister den hverken pusten eller forsøger at vælte dig i grøften. Der er naturligvis krængning i så høj og tung en bil, men det er håndteret OK. Styretøjet er samtidig med en rar tyngde, der planter F-Pace solidt på asfalten og som cruiser er der både komfort og raffinement.

Bagsiden af batteriet

Batteriet, der gør det muligt at drive F-Pace elektrisk, har desværre en bagside. Da F-Pace fra starten ikke er bygget til at være en plug-in hybrid er der ikke tænkt plads til batteriet. Og det betyder, at en stor del af pladsen i bagagerummet er gået til netop batteriet.

128 liter mindre er der plads til i bagagerummet af plug-in hybriden, som derfor kun rummer 385 liter. Til sammenligning rummer bagagerummet i en VW Golf 380 liter. Jeg ville forvente, at der er plads til barnevognen, uden at skille den ad, i en stor SUV som F-Pace  – men det er der ikke.

Det oser af første klasse

Til gengæld er der masser af plads til samtlige personer, der bliver transporteret på sæderne i F-Pace. Samtidig gav faceliftet et gedigent løft til kabinen med mere lækre materialer, mere strømlinet udseende og ikke mindst et flot integreret infotainment system.

Infotainmentsystemet ser ikke bare godt ud, det er samtidig nemt at betjene og reagerer prompte når man veksler mellem de forskellige menuer. Layoutet er overskueligt og nemt at finde rundt i og så er betjeningen af de mest brugte funktioner heldigvis overladt til gammeldags, fysiske knapper. Det er rart uanset at Jaguar påstår, at 90% af de mest brugte funktioner maks er to tryk væk fra hjemmeskærmen.

Og knapperne er ligesom resten af kabinen skruet rigtig godt sammen. Den billige plast er gemt godt væk og det samlede indtryk af kabinen er som på første klasse; den ser dyr ud, den er velbygget og atmosfæren er til mange, lange ture. ‘Touch’-knapperne på rattet er dog ikke min favorit – her ville jeg ønske, at der ligeledes var beholdt almindelige trykknapper.

Alternativ til Tyskerne

Jaguaren er markant dyrere end sine tyske konkurrenter. For de ekstra kroner får man blandt andet en kabine af første klasse, der udstråler luksus bedre end tyskerne. Med faceliftet er infotainment tilmed på højde med tyskerne – og så får man det der Jaguar-logo hist og her, der får hjertet til at banke lidt hurtigere, end de mere gængse tyske.

Til gengæld er pladsen i bagagerummet et markant minus i plug-in hybriden, der potentielt skræmmer mange væk. Kan du leve med den mindre plads dér, er plug-in hybriden til gengæld varianten, man bør vælge. Størst overskud og mulighed for at køre emissionsfrit i byerne.


Specifikationer

Jaguar F-Pace P400e S

Motor: 2-liters benzinmotor + elmotor

Ydelse: 404 hk / 640 Nm

0-100 km/t: 5,3 sekunder

Tophastighed: 240 km/t

Elektrisk rækkevidde: 53 km

Mål (L/B/H): 478/194/166 cm

Bagagerumsvolumen: 385 liter

Pris: 874.900 kr
(P400e fås fra 799.999 kr.)


9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Kan det nye Jaguar virkelig lykkes?

Jaguar laver ikke længere nye biler, og produktionen genoptages først om et års tid med en stor elbil. Samtidig vil Jaguar gå fra at være Mercedes-konkurrent til Bentley-konkurrent.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS