Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Test: Volvo XC90 tager kegler og udfordrer

Med sine knap fem meter i længde og to meter i bredde fylder Volvo XC90 i gadebilledet. Størrelsen i sig selv giver XC90 karakter. Men den har samtidig noget kørende for sig, som ganske få konkurrenter kan pryde sig med.

TEKST & FOTO: Jacob Dalby / DATO: 11. august 2022

Størrelsen til trods er XC90 nemlig hverken frembrusende eller særligt prangende. Tværtimod er den tillokkende og man får instinktivt lyst til at sætte sig ind. Den er unik at kigge på og det lidt underspillede men imponerende design drager.

Det er en helt anden stil end konkurrenterne kører med og alligevel er det XC90, jeg kigger efter i gadebilledet, hvor de tyske mastodonter ingen blikke får mere. Der er plads til syv i XC90 så konkurrenterne på dén front er Mercedes-Benz GLS, BMW X7 og Audi Q7. Men i fysisk størrelse er XC90 mindre, så det er nærmere Mercedes-Benz GLE og BMW X5, der står for skud. (Og Audi Q7)

Nummer to i rækken

Nuværende generation XC90 er nummer to i rækken og dens forgænger fik plads på produktionsbåndene i hele 12 år – noget tyder på, at også denne generation får mange år på vejene. Volvo satser nemlig på, at 50% af Volvos samlede salg skal bestå af elektriske biler i 2025. Så meget tyder på, at den næste XC90 bliver fuldt elektrisk og højst sandsynligt med et andet navn.

Nuværende Volvo XC90 kom på gaden i 2015 og var første model med de nye ejere, Geely. I 2019 fik den en mindre kosmetisk opdatering og bestiller du en ny XC90 i dag, får du en 2023-model, og dén har Google-styresystem i stedet for det lidt aldrende Volvo-system.

Tung basse

Det tillokkende ydre giver som sagt lyst til at sætte sig til rette indenfor. Og det kan man roligt. Volvo XC90 er nemlig ikke bare skøn at se på, oplevelsen bag rattet er bestemt også godkendt.

LÆS OGSÅ | Volvo V60 T6 følger den svenske strøm

Testbilen er plug-in hybriden T8 recharge med 4-cylindret benzinmotor, batteri og elmotor. Tilsammen yder den på Volvo-sprog 455 hk – i virkeligheden er det en smule mindre. Det føles i hvert fald ikke som 455 hk men til trods er der rigeligt med kræfter at tage af. 

Men XC90 slører faktisk sin vægt på 2,3 tons ret godt. Ikke kun i acceleration men også måden den kører på. Er der sving på ruten, er krængningen fint kontrolleret. 

Men det handler jo ikke om sving

I en stor SUV som XC90 handler det jo i virkeligheden bare om, hvor tyst og stille den kører – det er alt, man bør bekymre sig om.

XC90 er beroligende simpel og afslappet. Der er en ro over køreoplevelsen, der naturligvis er særligt nærværende ved elektrisk kørsel. Jeg får oplevelsen af at kunne køre til verdens ende og have lyst til at køre tilbage igen. Og når jeg når tilbage, vil jeg være fuldt udhvilet.

Der er dog et men. Strømmen fra batteriet rækker ikke særligt mange kilometer i den virkelige verden. XC90 er opgivet til at kunne præstere 62 km – 40 km er et mere realistisk bud.

LÆS OGSÅ | Verdens smukkeste: Polestar 1

Til gengæld takler drivlinjen skiftene mellem benzin- og eldrift overraskende godt. Skiftene foregår blødt og smidigt. Men når benzinmotoren så er i gang, bliver det hele mere råt. Den 4-cylindrede benzinmotor er ikke videre harmonisk. Den kan faktisk virke decideret uskøn, når man kommer fra lydløs eldrift.

Og lige en heads up. Vælg ikke for store fælge til XC90. Hvis din indre afficionado kan leve med det, bør du holde dig til 19” – det giver den mest Volvo’ske oplevelse. Et godt kompromis er 20”, der klart gavner designet, men lad være at gå over.

Oplevelsen fortsætter indenfor

Sløjfen bindes når oplevelsen af kabinen tages med i betragtningen. Den hænger så fint sammen med køreoplevelsen og gør det samlede indtryk komplet og ensartet.

Sæderne er super lækre og de små svenske flag taler til følelserne – de giver i hvert fald point i min bog. Det samme gør materialerne, der igen giver lyst til at køre, til man ikke kan komme længere. Det er lækkert, simpelt og luksuriøst.

Desværre er infotainmentsystemet ved at have udtjent sin værnepligt. Hastigheden fejler som sådan ikke noget og trykfølsomheden er fin. Men selve layoutet og grafikken ser gammelt ud og lever ikke op til dagens standard.

Men husk nu på, at hvis du bestiller en 2023-model kommer XC90 med Google styresystem og så er oplevelsen en helt anden – selv på den vertikale skærm.

Pladsen í XC90 er også godkendt og det gælder både på de forreste sæder men også bag dem. Med alle syv sæder oppe er der stadig 314 liter bagagerum – til sammenligning er der 380 liter i en Golf. Er den bagerste sæderække slået ned sluger bagagerummet 640 liter her i hybridvarianten.

Hold dig til planen

Der er ingen tvivl om, at Volvo har haft en plan fra starten og holdt sig til den. XC90 føles komplet som ganske få og sammenlignet med de nærmeste konkurrenter, frembringer den helt andre følelser. XC90 er til for at gøre hverdagen nemmere og bukker på sin fremfærd frem for at give en knytnæve.

XC90 virker høflig trods sin størrelse hvor de tyske konkurrenter er mere frembrusende. Det er simpelthen rarere at ankomme i vuggestuen i en XC90. Jeg tøver faktisk ikke et sekund med at vælge den frem for konkurrenterne fra Tyskland.


Specifikationer

Volvo XC90 Recharge T8
Ultimate

Motor: 2-liters benzinmotor + elmotor

Ydelse: 455 hk / 709 Nm

0-100 km/t: 5,4 sekunder

Tophastighed: 180 km/t

Elektrisk rækkevidde: 62 km

Mål (L/B/H): 495/192/178cm

Bagagerumsvolumen: 640 liter

Pris: 1.003.021 kr
(XC90 T8 fås fra 959.444 kr.)


Af Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.