Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Af: Morten Bek / d. 19. september 2020
17,2 sekunder fra 0-100 km/t. Det kan få lige godt intet menneske, (motorjournalist eller ej) til at glæde sig til at prøve en bil. Det må føles som om, bybusserne kører fra mig og cyklisterne hæver næven, fordi jeg ikke kan nå at flytte mig ud fra sidevejen, før de kommer tordnende.
SE OGSÅ | Peugeot e-208 slår Tesla model 3 på ét punkt
Det er den faceliftede Kia Picanto med en ny automatiseret gearkasse (ikke en fuldautomatisk), der kravler op på 100 km/t på de 17,2 sekunder, men før jeg fortæller mere om gearkassen, kigger jeg på de øvrige nyheder, som følger med faceliftet af den mindste bil fra Kia.
Mikrobilerne ligger mere eller mindre stabilt på 10 procent af markedet for nye biler, og Kia er, sammen med søstermærket Hyundai, en af de få producenter, som holder troligt fast i mikrobilerne – og endda med jævne mellemrum stiller med mærkbart opdaterede produkter. – Du kan ikke få en ny Opel Karl eller Suzuki Celerio, og det er et spørgsmål om tid, før det er farvel til eksempelvis Citroën C1 og Peugeot 108.
Motor: R3 benzin, 998 ccm
Ydelse: 67 hk / 96 Nm
0-100 km/t: 17,2 sek.
Tophastighed: 159 km/t
Forbrug: 18,2 km/l
Startpris: 146.000 kr.
(Basismodel fra 100.000 kr.)
Gearkassen er en stor mekanisk nyhed, men langt fra den vigtigste. Fra et salgs- og prismæssigt synspunkt er den nye gearkasse meget langt nede på listen, for mens den erstatter en helt traditionel 4-trins automatgearkasse (ja, det er ikke en fejl, der står 4), som drev forbruget og prisen voldsomt i vejret, og kun fandtes med den “store” 1,2-liters motor, så koster den nye gearkasse altså stadig 20.000 kr. ekstra. Med mindre der virkelig er et behov for automatgear i en mikrobil, hvis man eksempelvis har et handicap, så er en dansk mikrobil udstyret med manuel gearkasse.
LÆS OGSÅ | 3x sjove biler med under 100 hk
For mig er en af de helt store nyheder et nyt infotainmentsystem. Fint nok, at skærmen er vokset fra 7” til 8”, og designet omkring skærmen er mere lækkert. Det er trådløs Apple CarPlay og Android Auto, jeg falder i svime over. Fuldt forbundet, helt uden kabel, er noget, du finder i biler i helt andre prisklasser, og det er stadig en sjældenhed. Her fås det i en bil til 116.000 kr.
Picanto er på den måde mere gennemtænkt end mikrobiler er flest; Den har elruder i alle fire døre, en hattehylde som følger med op og ned, når klappen åbnes, og den kan som noget nyt fås med automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse og blind vinkel-system med aktiv indgriben, hvis man prøver at trække ud til en overhaling, når der kommer en anden bil bagfra. Ligesomsom i store og dyre biler.
SE OGSÅ | Undgå fartbøder med og kø med trafikalarm
Picanto bliver en dyr bil, hvis den skal have den helt store udstyrspakke. Med Upgrade-pakke (blandt andet 14” alufælge, læderrat, tågeforlygter, varme i rat og forsæder med videre), udvidet sikkerhedsudstyr, navigation og automatisk klimaanlæg er prisen med manuel gearkasse på 136.000 kr.
Ejere af en tidligere årgang Picanto vil ikke pludselig føle, de kører en gammel bil. Designet er justeret med de blødeste penselstrøg, og kun på den dyre GT-Line er der ændringer, som stikker ud. Basismodellen Vision og den testede Prestige kører med minimale ændringer. Det er disse to udstyrsversioner, flest vil købe.
De automatiserede manuelle gearkasser er en sjældenhed, og de første generationer Smart er “prominente” eksempler. Hvis man tror, at AMT-gearkassen leger med, som en automatgearkasse med dobbeltkobling eller momentomformer ville gøre det, så er det et NEJ.
En robot, i mangel af bedre ord, foretager skiftene for dig, men du skal faktisk løfte foden fra speederen, som skulle du selv skifte gear. Jokker du speederen i bund, bliver du mødt af den totale forvirring og lang ventetid – derfor 17,2 sekunder fra 0-100 km/t.
LÆS OGSÅ | Suzuki Ignis er til storbyens friluftsmennesker
Picanto med 67 hk og robotten føles slet ikke så sløv. Den skal blot behandles på den rigtige måde, masseres og stryges med hårene. Det går nemt. Man lærer hurtigt at afkode på omdrejninger og speedertryk, hvornår robotten har tænkt sig at lægge et skift ind. Afhængigt af hvor hårdt man presser på speederen, er man selv nogenlunde herre over, hvor hurtigt 1-liters motoren tager omdrejninger. Og så er det bare at løfte foden let fra speederen, så skiftes der gear.
Hvis man nægter at løfte foden, vil det føles som om, motoren slukkes i flere sekunder, når robotten skal skifte. Omdrejningerne styrtdykker, og man nikker i bogstaveligste forstand, når skiftet lægges ind.
Picanto er og bliver en af de bedste i klassen. Den støjer ikke ekstremt, og den har en ret fast, men samtidig komfortabel affjedring. Styretøjet er ikke så gokart-lækkert som i VW Up, men præcist nok til at gøre den lette og korte bil sjov.
LÆS OGSÅ | Redaktionen anbefaler: Sjoveste bil til under 100.000 kr.
Plads er der nok af på de to forsæder, men der kan kun sidde voksne på bagsædet, hvis man rykker forsæderne langt frem. Indretning og funktionalitet fungerer fornemt – blandt andet fordi der ikke er så mange funktioner som i større biler. Og interiørdesignet er det friskeste i klassen. Selv højttalerne giver udmærket lyd, så man får lyst til at lytte til musik og radio.
Basismodellen 1,0 Vision koster 100.000 kr. (120.000 kr. med AMT-gearkassen), og den er fint udstyret med elruder foran, DAB+, ratbetjent lydanlæg, el-justerbare sidespejle og Bluetooth. Men aircondition har den ikke, og det har den testede Prestige-model til 116.000 kr. (136.000 kr. med AMT-gearkassen) desværre heller ikke. Først med Upgrade-pakken til 10.000 kr. ekstra er aircondition med ombord. Det er ærgerligt, da en Picanto Prestige til 116.000 kr. ellers ville være et fint valg.
SE OGSÅ | Årets Brugtbil 2020 er fundet
Den nyeste Picanto har været på markedet i cirka 3 år. Som det er med andre mikrobiler, så taber de ikke meget i værdi, fordi priserne fra starten er lave. En 3 år gammel Picanto 1,0 med en nypris på 111.000 kr., som har kørt 48.000 km, står således på bilbasen.dk til 75.000 kr. Den har ikke aircondition, hvorfor en ny Picanto til 100.000 kr. virker mere attraktiv.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.