Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Tekst & foto: Morten Bek
Når et bilmærke laver en helt ny udgave af en ikonisk bil, som i grove træk har kørt siden 1948, så stiller mærket sig op til øretøver og tæsk. Da Land Rover skulle gentænke og relancere den terrænduelige Defender, som udgik i 2016, var det eneste rigtige valg at lave en topmoderne firehjulstrækker, som kan næsten alt. Ikke kun virkelig god i terræn, som var lige præcis det eneste, den gamle Defender kunne.
Land Rover har ikke lavet en ny Defender til de indædte fans af originalen, som hed Series I, II og III, før den midt i 1980’erne fik navnet Defender. Land Rover er masseproducent af biler, og dermed kan det ikke lade sig gøre at lave en moderne kopi af en gammel bil. Den gamle Defender udgik i 2016, fordi alle krav til crashsikkerhed og miljø var overskredet.
SE OGSÅ | Defender: Cool luksusbil, fimset 4×4 eller råt arbejdsredskab?
Vil man have det tætteste, man kan komme på den gamle Defender i fabriksny form, skal man henvende sig hos firmaet Ineos, som er på vej til at producere Grenadier. Grenadier ligner næsten Defender på en prik, men er trods alt mere moderne.
Den nye Defender, altså ugens testbil fra Land Rover, står ikke længere på en chassisramme med karrosseriet boltet på, som eksempelvis Suzuki Jimny og den nyeste Mercedes-Benz G-Klasse. Defender står med en forstærket version af den selvbærende D7-platform, D7x, som bruges til en række biler fra Jaguar, Land Rover og Range Rover. I al sin moderne pragt, både hvad angår opbygning, design og luksus, kan Defender nu indtage et vigtigt marked som USA – og samtidig være en moderne luksus-SUV og off-roader i andre markeder.
Som jeg ser det, er Defender ikke bare den perfekte nyfortolkning af Defender. Den er også den perfekte Land Rover. Selvfølgelig har den et helt andet design, men det er fascinerende genkendeligt og utrolig robust, og det er lige præcis hvad de andre Land Rover-modeller ikke er. Den seneste Discovery ligner ikke den kantede og charmerende forgænger. Den er trukket for meget i retning af de dyrere Range Rover-modeller. Og hvorfor vælge en Land Rover Discovery Sport, når man kan få en Range Rover Evoque i samme prisklasse? Discovery Sport har heller ikke robustheden og eventyret i designet, som Defender har i ekstremt rigt mål.
SE OGSÅ | Range Rover Velar er smuk – og billigere end før
Den nye Defender kan hæves i luftaffjedringen, har kamerabilleder fra alle mulige og umulige vinkler på infotainmentskærmen. Det intelligente firehjulstræk med køreprogrammer til mange forskellige underlag og reduktionsgear er med til at bakke op om, at Defender også i den nye generation er en mester og tryllekunstner i terræn og mange andre steder. Land Rover har testet den over 1,2 mio. kilometer i terræn alene.
Jeg har tidligere i år prøvet den i terræn på Tirsbæk Gods ved Vejle, men i knastørt terræn var der ingen rigtige udfordringer for Defender, og denne gang har jeg ikke adgang til terræn. Til gengæld har jeg testet den med en stor campingvogn med dobbelt aksel og en egenvægt tæt på 2 tons. Jeg tror ikke, Defender opdagede, der sad noget på krogen. Den kan trække 3,5 tons, hvis det skal være.
SE OGSÅ | For 4,5 millioner kroner familiebil – Bentley Bentayga
Også denne gang kan Defender fås med kort karrosseri med tre døre (Defender 90″) og den testede med fem døre (Defender 110″). Denne gang er der god plads alle steder i bilen. Den fås med op til syv sæder, hvor to af dem er nødsæder.
Indretningen med et tværgående, afstivende panel på tværs af instrumentbordet, som har integrerede håndtag i siden til indstigning, er fantastisk. Her er ikke bling, krom og pianolak, men lækre og behagelige materialer. Den testede S-model er endda en af de “billigere”. Endelig er der et nyt infotainmentsystem med touchscreen, som både reagerer på tryk og holder sig kørende hele tiden (det har ikke været tilfældet i ret mange Jaguar, Land Rover og Range Rovers, jeg har testet).
Jeg husker, hvor meget jeg afskyede at køre i den gamle Defender, når der var testbiler. Den duede først, når asfalten blev til mudder, sten eller dyb sne. Jeg er vild med at køre den nye Defender på asfalt, for den kører eksemplarisk og med så smidig, komfortabel affjedring, at Mercedes-Benz G-Klasse virker rå og ubalanceret ved siden af.
LÆS OGSÅ | TEST: En stor diesel er perfekt i Mercedes-Benz G-Klasse
Defender 110 D240, som er navnet på den testede model, har da også en køreklar vægt på 2.380 kg, og 110-modellerne har adaptiv luftaffjedring som standard. Den er silkeblød og sluger enhver ujævnhed, og så er den alligevel forbløffende stabil og sikker gennem ethvert sving. Styretøjet er mere til den indirekte side (godt for terrænkørsel), men stadig en fornøjelse.
Defender har imponerende køreegenskaber, slet og ret. Den er lige så afslappet som den store Discovery, men den er også mere præcis. Det havde jeg ikke troet, og det stiller Discovery i en endnu værre position som en næsten overflødig model.
Der er et ganske pænt udvalg af diesel- og benzinmotorer. For nylig har Land Rover desuden afsløret en plug-in-hybrid-vairant af Defender, P400e, med en systemydelse på cirka 400 hk og en elektrisk rækkevidde på 43 km.
Skal det være en Defender med “ren” benzinmotor, kan man vælge en 4-cylindret P300 med 300 hk eller den 6-cylindrede P400 med 400 hk og mildhybrid-system. Sidstnævnte er en fabelagtig motor, som gør Defender til en off-road-GTI, men den tager sig bestemt også betalt og kører helst ikke forbi for mange tankstationer uden at stoppe.
LÆS OGSÅ | 3x mest uøkonomiske biler på Bilbasen
Den testede Defender med 2-liters dieselmotor med 240 hk er allerede forældet, for motoren er udgået til fordel for en ny 6-cylindret motor på 3 liter med 249 hk – og den skifter navn til D250. Udskiftningen sker også i basismodellen D200, hvor den 6-cylindrede motor yder 200 hk. Endelig er der en variant af dieselmotoren med 300 hk i D300.
Jeg vil ikke ærgre mig over, at den 4-cylindrede Ingenium-dieselmotor forsvinder, men jeg vil sige, at den føltes både kraftig og støjsvag. Især støjen var et stort problem i de første modeller med den dengang nye Ingenium-motor, men briterne har for længst tøjlet lyden.
Det brede Defender-modelprogram starter ved 868.000 kr. for den korte 90-variant med tre døre og et navnløst udstyrsniveau. Der er yderligere fem (!) udstyrsniveauer, som inkluderer den meget veludstyrede First Edition-version og den direkte proppede X-model. Sidstnævnte koster med benzinmotoren med 400 hk fra 1.653.000 kr.
110-varianten med længere karrosseri og fem døre starter ved 974.000 kr., og den fås i lige så mange udstyrsversioner som den korte. Den testede Defender D240 S står på prislisten til 1.134.000 kr., men den er som sagt på vej ud til fordel for en 6-cylindret variant.
SE OGSÅ | Det store valg: Benzin- eller dieselbil?
Den billigste Defender kommer med LED-forlygter, 360 graders kamerasystem, infotainmentsystem med 10” touchscreen, navigation og hvide stålfælge. For at få plastrattet skiftet ud med læder, og stålfælgene ud med alufælge, betaler det sig at gå op til den testede S-model. Den har også blandt andet digital instrumentering og sæder med betræk delvist i læder, delvist i noget meget robust lærredsstof (merpris cirka 85.000 kr.).
Da priserne på både Land Rovers egen Discovery og Toyota Land Cruiser er under opdatering, kan jeg ikke kommentere på dem. Jeep Wrangler starter ved 945.000 kr., og Mercedes-Benz G-Klasse starter ved 1.978.198 kr. Det er, med andre ord, dyrt at købe en robust og moderne firehjulstrækker.
Motor: R4 diesel, 1.999 ccm
Ydelse: 240 hk / 430 Nm
0-100 km/t: 9,1 sek.
Tophastighed: 188 km/t
Forbrug: 10,4 km/l
Startpris: 1.134.000 kr.
(Defender fås fra 868.000 kr.)
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.