Ugens fund: V8-motoren, der fuldendte Volvo XC90
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Tekst & Foto: Jacob Dalby / Dato: 19. januar 2022
Det smager meget godt; Lexus. Der er noget swung over navnet og noget mystisk takket være fraværet på det danske marked i otte år. Lexus… Jo, det lyder godt. Og Lexus er tilbage men dét med en vifte af modeller, der passer mere eller mindre godt til det danske marked.
LÆS OGSÅ | Lexus er tilbage i Danmark – men er Lexus klar til danskerne?
Hvis du skulle have glemt det, er Lexus en underdivision til Toyota og de står for at producere og sælge de mere eksklusive modeller fra Japan. Der er biler i alle størrelser, men i denne uge er det den store SUV, RX, det drejer sig om.
Motor: V6 benzin, 3.456 ccm
Ydelse: 313 hk
0-100 km/t: 7,7 sek.
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 12,7 km/l
Mål (L/B/H): 489/218/169
Bagagerum: 539 liter
Pris: 1.090.500 kr.
*RX 450h fås fra 1.036.500 kr.
Lad os lige sætte scenen. Lexus RX konkurrerer især mod sin tyske fætre Audi Q7, BMW X5 og Mercedes-Benz GLE. De er nogenlunde samme størrelse og koster tæt på det samme i lignende motorvarianter. Der er bare lige den finte, at du kan få de tyske konkurrenter med kabel, som ikke er muligt i Lexus RX, og det betyder store rabatter på det danske marked til konkurrenterne.
Plug-in / sammenlignelig benzinvariant
Lexus RX: Fås ikke / 1.037.000 kr.
BMW X5: 860.000 / 1.136.000 kr.
Mercedes GLE: 883.000 / 1.126.000 kr.
Audi Q7: 1.140.000 / 1.245.00 kr.
Særligt BMW X5 plug-in og Mercedes-Benz GLE plug-in opnår store rabatter som plug-in. Men hvis du ikke har mulighed for at lade på din bil derhjemme – eller ikke gider “bøvlet” – er Lexus måske et solidt alternativ? Lad os se på det.
Varianten til test er Lexus RX 450h – det er faktisk den eneste mulighed, når det gælder motorisering. Det betyder 3,5-liters V6 benziner med 313 hk. Motoren er med hybridteknologi – ikke den slags, hvor du kan lade batteriet op med kabel, men den klassiske af slagsen. Det sikrer Lexus’ første es i forhold til konkurrenterne. Lexus RX 450h kører nemlig 13,2 km/l på en liter benzin hvor BMW og Mercedes-Benz kører 11 km/l og Audi små 10 km/l med lignende kraftværker.
Desværre er hybridteknologien også kombineret med en CVT-gearkasse og den kæmper lidt i den store bil. Ved lave hastigheder fungerer den rigtig fint uden ryk og andre krumspring. Men ved motorvejshastigheder, når de mange kilo skal flyttes, og man beder om en smule flere kræfter ved let speedertryk, springer omdrejningerne i vejret. Det støjer og er irriterende. Også selvom der seks cylindre, der spiller.
Faktisk passer drivlinjen bedst til bykørsel, hvor omdrejningerne holdes på et minimum og hvor hybridteknologien giver nærmest diesel-agtige forbrugstal. Med det sagt er lange motorvejs-stræk en ren og skær fornøjelse. Støj er på et minimum, når omdrejningerne ikke stikker af, og undervognen komfortabelt sat op til et langt og behageligt cruise. Der er nærmest amerikanske tilstande over kørselsoplevelsen. Komfort er kodeordet her. Til gengæld spiller RX aldrig op til leg.
De gode takter fortsætter i kabinen – til en vis grad, dog. Hele kabinen føles gedigen og med en snert af luksus. Knapperne er lækre og måden de trykkes på eller drejes med giver en fornemmelse af, at der ikke er sparet på noget. Der er ingen knirken og knagen eller anden mislyd men bare fornemmelsen af kvalitet og noget nær den bedste samlekvalitet, man kan opstøve. Sæderne, særligt i testbilen med F Sport S-udstyr, er behagelige, støttende og kan både varmes og køles. En sand fornøjelse.
Når det er sagt, kommer kabinen hurtigt til at se ret aldrende ud. Her er et væld af knapper – og det kan vi egentlig godt lide, men særligt infotainmentsystemet, som knapperne opererer, er simpelthen for ringe og for gammeldags.
Skærmen på 12,3 tommer kan betjenes med touch; enten på selve skærmen eller et lille panel mellem forsæderne. Men det kommer ikke i nærheden af, hvad vi finder i moderne biler. Både responsen når man betjener skærmen og grafikken ligner noget, der hører fortiden til. Heldigvis er Apple Car Play og Android Auto standard – men ikke trådløst.
Trods den gammeldags tilgang er Lexus RX dog svær ikke at holde af. Personligt synes jeg tilmed, at den ser hamrende godt ud. Jeg ved, at designet skiller vandene, men til gengæld skiller den sig ud fra de noget mere konservative konkurrenter. Samtidig vil det med al sandsynlighed være et fåtal, du kommer til at se i gadebilledet.
Hvis du bruger en plug-in hybrid rigtigt, får du bedre benzinøkonomi med sådan en. Men er du ikke til at sætte bilen i stikket hver aften, eller passer dit kørselsbehov simpelthen ikke til en plug-in, er Lexus det mere brændstofvenlige alternativ.
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Efter sidste uges premiere på Q6 E-Tron åbner Audi nu for konfiguratoren og bestilling. Der er samtidig offentliggjort flere priser – blandt andet på SQ6 E-Tron.
Den elektriske Ford Explorer med 170-340 hk og rækkevidde på op til 602 kilometer fås med god udstyrspakke til priser fra 299.990 kr. Den nye Explorer kan bestilles nu.
VW Golf nummer otte introduceres med mere udstyr, forbedret interiør med nemmere betjening og ny basismotor til priser fra 324.995 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.