november 2, 2024

Test: Maksimeret køreglæde i elektrisk Mini Cooper SE

Den nye Mini Cooper SE på el kan køre meget længere på en opladning end den gamle. Det gør den meget tungere, men ikke alt er tabt.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Er en ny Mini så dyr, at det britiske mærke helst ikke vil ud med priserne? Når jeg strejfer omkring på Mini-hjemmesiden, på jagt efter en prisliste eller et sted at bygge en Mini og så få en prislap, går jeg forgæves. Prislister har Mini ikke længere. I konfiguratoren, hvor du sammensætter din perfekte Mini, kan du bestille et tilbud.

Et tilbud? Det giver helt sikkert ingen rabat at bestille et tilbud (og man vil alligevel aldrig opdage, om det virkelig er et tilbud, når man ikke kender den originale pris), men det udsætter i det mindste det chok man får, når man får prisen serveret.

Fra Minis side har man været så elskværdig at lave en prisoversigt til testbilen – og jeg får den helt uden at skulle bestille den. Den viser, at en af de mindste elbiler på markedet koster lige under 400.000 kr. 

Et flot blåt eksemplar

I det mindste står Cooper SE-testbilen med 218 hestekræfter og det store batteri til rækkevidde op til 402 kilometer uhyre skarpt med Blazing Blue-lakering, hvidt tag og hvide sidespejle, 18” Night Flash-hjul og et herligt interiør med sæder med lyst Vescin-kunstlæder og stofindlæg i beige, panoramaglastag og Harman Kardon-lyd. 

Hvis jeg glemmer, at der findes andre elbiler, man kan købe, får jeg det egentlig ikke dårligt over prisen. Og det er, hvad man skal gøre, og formentlig gør, hvis man køber en ny Mini. Man er villig til at overse, hvad bilen koster, fordi bilen er noget særligt. 

Hvis den ikke er særlig, at man vil have en regning på 400.000 kr., er entreprisen 283.073 kr. for en elektrisk Mini Cooper E med 184 hestekræfter og rækkevidde op til 305 kilometer. Den er mere magert udstyret, men den kører sikkert udmærket med lidt færre kræfter end SE-udgavens.

Privatleasing er måske den bedste opskrift af dem alle til en elektrisk Mini til en fornuftig pris. Engangsydelsen på 10.000 kr. er rimelig, og 3.595 kr. om måneden for SE-udgaven med lidt ekstraudstyr får en anbefaling herfra.

Kineserne har fodret Cooper SE med 240 kilo ekstra

Den nye Mini Cooper SE får i sig selv, som den komplette bil, en anbefaling fra min side. Den er stadig meget kompakt og tro mod det, Mini engang var – den tanke mange stadig har om Mini. Det har den nye Countryman ikke, men den lever her.

Elektrisk Mini Cooper og Mini Cooper med benzinmotor har kun skallen til fælles. Benzinbilen er fornyet, men forbliver teknisk stort set den samme som før. Ikke elbilen. Den er udviklet, altså den tekniske platform, og produceret i Kina hos en samarbejdspartner.

Platformen er lavet til el. Jeg ville tro, at sådan noget sparede vægt, og det gør det måske. Men det kan ikke ses, for hvor den gamle Mini Cooper SE vejede 1.440 kilo, så vejer den nye Cooper SE 1.680 kilo. Sikkerhed, vokseværk og udstyr gør sig bemærket. En ting som er vokset for lidt er ladekapaciteten. Fra 50 kW i den gamle Cooper SE til kun 70 kW i basismodellen Cooper E og til 95 kW i Cooper SE. Ah, Mini, det er ikke godt.

Tilbage til vægten. Det er jo med et meget større batteri, som vejer meget? Helt rigtigt, men selv den nye Cooper E med 36,6 kWh – den gamle havde 32,6 kWh – vejer 1.615 kilo. Forstærkninger omkring batteriet, nye sikkerhedskrav, mere komfortudstyr. Ikke særlig Mini-agtigt, men ikke til at undgå, selv når man hedder Mini og gerne vil sælge biler i 2024.

Køreglæde kan gradbøjes

En del af køreglæden er at få lov at køre længere, før man skal suge strøm igen. Med 54,2 kWh i Cooper SE gør man det, og mens den nye Mini på el kører mere som andre biler end den gamle, er der tilstrækkelig nerve i køreegenskaberne til at få smilet frem.

Noget af det, der stikker ud, er at man skal øve sig på at få vejgreb i den forhjulstrukne Cooper SE. Drejningsmomentet overvælder og stresser fordækkene. Med efterårsfugtige veje kan man, helt seriøst, lave hjulspind op til omkring 80 km/t. Der skal doseres med måde, ellers går kræfterne til spilde. Det lyder sjovt et par gange, og køresikkerheden er ikke i fare, men det er sjovere at finde andre steder at lege med den lille bil.

Når bilen er så lille, som den er, og den står så tæt på asfalten, som den gør, så kommer den rundt i sving uden at krænge og trække i den retning, man ikke vil have den. Det har også med den tørre, kontante affjedring at gøre. Den styrer ikke så let som den gamle Cooper SE. Styretøjet er gjort tungere, og kommunikationen er mere uklar end før. Den er dog igen direkte, så jeg får lyst til at lege med bilen i svingene.

Affjedringen er kontant, og måske lige 20 procent for kontant. Måske ikke, for hvis man er vant til at køre Mini med tre døre, så er den nye elbil blevet en mere komfortabel bil end de tidligere. Er man ikke vant til det, så må man ofre lidt for at køre en bil, der fortsat er helt sin egen: en lille bil til to med et unikt interiør – og priser, som kun giver mening, hvis man tror på Mini-konceptet.


SPECIFIKATIONER

Mini Cooper SE XL Favoured Trim

Motor: Elmotor (for)
Ydelse: 218 hk/330 Nm
0-100 km/t: 6,7 sekunder
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 14,7 kWh/100 km
Rækkevidde: 402 kilometer
Batteristørrelse: 54,2 kWh
Ladekapacitet: 95 kW
Mål (L/B/H): 388/174/143 cm
Køreklar vægt: 1.680 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 200-800 liter

Pris: 393.110 kr. (Mini Cooper E/SE fås fra 283.073 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 10.000/3.595 kr. (Cooper E/SE fås fra 10.000/3.495 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

*Privatleasingprisen gælder Mini Cooper SE Essential XS med samme motorydelse/rækkevidde som testbilen, men langt, langt mindre udstyr end testbilen.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Suzuki E Vitara – endelig el fra Suzuki

Suzuki E Vitara er en kompakt elektrisk crossover, som fra foråret 2025 produceres i Indien. Toyota får en udgave med eget logo på, og begge modeller vil kunne fås med forhjulstræk og firehjulstræk.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS