Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST OG FOTO Morten Bek
Er en ny Mini så dyr, at det britiske mærke helst ikke vil ud med priserne? Når jeg strejfer omkring på Mini-hjemmesiden, på jagt efter en prisliste eller et sted at bygge en Mini og så få en prislap, går jeg forgæves. Prislister har Mini ikke længere. I konfiguratoren, hvor du sammensætter din perfekte Mini, kan du bestille et tilbud.
Et tilbud? Det giver helt sikkert ingen rabat at bestille et tilbud (og man vil alligevel aldrig opdage, om det virkelig er et tilbud, når man ikke kender den originale pris), men det udsætter i det mindste det chok man får, når man får prisen serveret.
Fra Minis side har man været så elskværdig at lave en prisoversigt til testbilen – og jeg får den helt uden at skulle bestille den. Den viser, at en af de mindste elbiler på markedet koster lige under 400.000 kr.
I det mindste står Cooper SE-testbilen med 218 hestekræfter og det store batteri til rækkevidde op til 402 kilometer uhyre skarpt med Blazing Blue-lakering, hvidt tag og hvide sidespejle, 18” Night Flash-hjul og et herligt interiør med sæder med lyst Vescin-kunstlæder og stofindlæg i beige, panoramaglastag og Harman Kardon-lyd.
Hvis jeg glemmer, at der findes andre elbiler, man kan købe, får jeg det egentlig ikke dårligt over prisen. Og det er, hvad man skal gøre, og formentlig gør, hvis man køber en ny Mini. Man er villig til at overse, hvad bilen koster, fordi bilen er noget særligt.
Hvis den ikke er så særlig, at man vil have en regning på 400.000 kr., er entreprisen 283.073 kr. for en elektrisk Mini Cooper E med 184 hestekræfter og rækkevidde op til 305 kilometer. Den er mere magert udstyret, men den kører sikkert udmærket med lidt færre kræfter end SE-udgavens.
Privatleasing er måske den bedste opskrift af dem alle til en elektrisk Mini til en fornuftig pris. Engangsydelsen på 10.000 kr. er rimelig, og 3.595 kr. om måneden for SE-udgaven med lidt ekstraudstyr får en anbefaling herfra.
Den nye Mini Cooper SE får i sig selv, som den komplette bil, en anbefaling fra min side. Den er stadig meget kompakt og tro mod det, Mini engang var – den tanke mange stadig har om Mini. Det har den nye Countryman ikke, men den lever her.
Elektrisk Mini Cooper og Mini Cooper med benzinmotor har kun skallen til fælles. Benzinbilen er fornyet, men forbliver teknisk stort set den samme som før. Ikke elbilen. Den er udviklet, altså den tekniske platform, og produceret i Kina hos en samarbejdspartner.
Platformen er lavet til el. Jeg ville tro, at sådan noget sparede vægt, og det gør det måske. Men det kan ikke ses, for hvor den gamle Mini Cooper SE vejede 1.440 kilo, så vejer den nye Cooper SE 1.680 kilo. Sikkerhed, vokseværk og udstyr gør sig bemærket. En ting som er vokset for lidt er ladekapaciteten. Fra 50 kW i den gamle Cooper SE til kun 70 kW i basismodellen Cooper E og til 95 kW i Cooper SE. Ah, Mini, det er ikke godt.
Tilbage til vægten. Det er jo med et meget større batteri, som vejer meget? Helt rigtigt, men selv den nye Cooper E med 36,6 kWh – den gamle havde 32,6 kWh – vejer 1.615 kilo. Forstærkninger omkring batteriet, nye sikkerhedskrav, mere komfortudstyr. Ikke særlig Mini-agtigt, men ikke til at undgå, selv når man hedder Mini og gerne vil sælge biler i 2024.
En del af køreglæden er at få lov at køre længere, før man skal suge strøm igen. Med 54,2 kWh i Cooper SE gør man det, og mens den nye Mini på el kører mere som andre biler end den gamle, er der tilstrækkelig nerve i køreegenskaberne til at få smilet frem.
Noget af det, der stikker ud, er at man skal øve sig på at få vejgreb i den forhjulstrukne Cooper SE. Drejningsmomentet overvælder og stresser fordækkene. Med efterårsfugtige veje kan man, helt seriøst, lave hjulspind op til omkring 80 km/t. Der skal doseres med måde, ellers går kræfterne til spilde. Det lyder sjovt et par gange, og køresikkerheden er ikke i fare, men det er sjovere at finde andre steder at lege med den lille bil.
LÆS OGSÅ | BMW 120 til kun 3.495 kr. på privatleasing
Når bilen er så lille, som den er, og den står så tæt på asfalten, som den gør, så kommer den rundt i sving uden at krænge og trække i den retning, man ikke vil have den. Det har også med den tørre, kontante affjedring at gøre. Den styrer ikke så let som den gamle Cooper SE. Styretøjet er gjort tungere, og kommunikationen er mere uklar end før. Den er dog igen direkte, så jeg får lyst til at lege med bilen i svingene.
Affjedringen er kontant, og måske lige 20 procent for kontant. Måske ikke, for hvis man er vant til at køre Mini med tre døre, så er den nye elbil blevet en mere komfortabel bil end de tidligere. Er man ikke vant til det, så må man ofre lidt for at køre en bil, der fortsat er helt sin egen: en lille bil til to med et unikt interiør – og priser, som kun giver mening, hvis man tror på Mini-konceptet.
Mini Cooper SE XL Favoured Trim
Motor: Elmotor (for)
Ydelse: 218 hk/330 Nm
0-100 km/t: 6,7 sekunder
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 14,7 kWh/100 km
Rækkevidde: 402 kilometer
Batteristørrelse: 54,2 kWh
Ladekapacitet: 95 kW
Mål (L/B/H): 388/174/143 cm
Køreklar vægt: 1.680 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 200-800 liter
Pris: 393.110 kr. (Mini Cooper E/SE fås fra 283.073 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 10.000/3.595 kr. (Cooper E/SE fås fra 10.000/3.495 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
*Privatleasingprisen gælder Mini Cooper SE Essential XS med samme motorydelse/rækkevidde som testbilen, men langt, langt mindre udstyr end testbilen.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.