Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Du kan ikke se det, siger du? Og det er helt OK, for der er faktisk ikke sket noget med designet på den opdaterede Mazda 3. Det skulle da lige være, hvis du spotter farven her, Ceramic Metallic, som testbilen er udstyret med. Det er nemlig eneste tegn på, udefra, at det her er den opdaterede Mazda 3.
Indenfor bliver det mere tydeligt. Her er skærmen i midten til infotainment vokset fra 8,8 til 10,25 tommer og dét bidrager fint til at løfte udtrykket i en mere moderne retning. Skærmen i sig selv er dog ikke moderne, for den er stadig uden touch-funktion og betjenes derfor med drejehjulet ved gearvælgeren.
Det kommer særligt til udtryk, hvis du benytter den nu trådløse opkobling til Apple CarPlay / Android Auto. Vi er blevet så vant til at betjene dét system med touch, så det virker tumlet at skulle skulle bruge drejehjulet ved gearvælgeren til at rulle gennem alle elementerne på skærmen for at nå til den ønskede funktion.
Mazda 3 er altså ikke ligefrem moderne og kabinen langt fra så teknologisk som mange af konkurrenterne. Til gengæld gør den så utrolig mange ting virkelig, virkelig godt. Lad mig komme med et par eksempler.
Det kan godt være, at skærmen er uden touch funktion, men menustrukturen på skærmen er nem at forstå og samtidig er det virkelig lækkert at betjene drejehjulet. Det har den der helt rigtige tyngde og klik-lyd, der giver en fornemmelse af en velkonstrueret bil. Ligesom klimaanlægget nemt betjenes på farten med rigtige knapper.
Interiøret er i det hele taget rigtig lækkert, ligesom det er nemt at indstille en god siddeposition i sæderne og alle knapper er indenfor rækkevidde. Og så er støjniveauet på et minimum, fordi der er brugt tid og penge på at isolere bilen ordentligt.
Oplevelsen af kabinen er hele vejen igennem meget tilfredsstillende, og det er, for undertegnede i hvert fald, en stor kvalitet.
Et lille fun fact. Som noget nyt skal alle nye biler i Europa advare med lyd, hvis du overskrider hastighedsgrænsen. Det er i sig selv fint nok, men det betyder også en lyd, hvis du kører 51 km/t i en 50 km/t-zone. Det er faktisk ret stressende i længden. Heldigvis har Mazda dedikeret en fysisk knap til at slå alle lydene fra, så at man ikke skal igennem et utal af menuer på skærmen. Tak for det, Mazda.
Køreoplevelsen hænger fint sammen med fornemmelsen af kabinen. Det hele foregår gnidningsfrit, der er ingen knirken, klonken og klanken. Der hviler et raffinement over Mazda 3, som ingen af konkurrenterne kan pryde sig med.
Styretøjet er uden meget føling, men det er præcist nok til, at der ikke skal korrigeres gennem rundkørslen. Undervognen er sat op til den bløde side, men uden at bilen krænger synderligt selv ved lidt hårdere speedertryk gennem et par hurtige sving.
Testbilen er udstyret med den manuelle gearkasse, som er standard. Automatgearkassen koster 25.000 kr. ekstra. Personligt vil jeg holde mig til den manuelle, for den er lækker at betjene, den er hurtigere og mere økonomisk end den automatiske.
Motoren i testbilen er dog endnu en faktor, der får Mazda 3 til at virke en smule aldrende. Den 2-liters benziner med 150 hk skal nærmest pines med omdrejninger, før der sker noget. Der er stort set intet moment ved lave omdrejninger.
Udover basisvarianten fås Mazda 3 også med en kraftigere 2-liters benzinmotor med 186 hk til en merpris på 35.000 kr. Dé penge er til gengæld godt givet ud for de ekstra kræfter.
Udover den lidt sløve basismotor er der et par andre punkter, hvor Mazda 3 ikke er for de fleste. Pladsen i kabinen er nemlig meget trang og særligt bagsæderne virker som en lille hule at kravle ind i.
For det første skal man lige passe på ikke at slå hovedet ind i taget, for selve indgangen er ret snæver. Når du så først er kommet ind på bagsæderne, finder du ud af, at der nærmest ingen benplads er, og at den meget brede C-stolpe sammen med de små bagruder ikke lader meget lys slippe ind.
Det er altså hverken ny teknologi eller rappe motorer, der skal hive kunderne i retning af Mazda 3, men i stedet en helt igennem gedigen kvalitetsfornemmelse og ikke mindst oplevelsen af en bil, der sætter funktionalitet i højsædet.
Den nye 10,25 tommer skærm er standard i alle udstyrsversioner sammen med LED-forlygter, el-foldbare sidespejle, 16″ alufælge, adaptiv fartpilot, bakkamera, aircondition og navigation – men ikke sædevarme eller regnsensor.
LÆS OGSÅ | Mazda MX-5 kommer med gode nyheder til 2024
Med Homura-udstyr, der koster 20.000 kr. ekstra, får man 18″ alufælge, sorte sidespejle, nøglefri betjening, sædevarme foran, regnsensor, p-sensorer for og bag, sort indtræk med røde syninger, trådløs opladning af smartphones, automatisk nedblændeligt bakspejl og automatisk klimaanlæg med to zoner. Det er her, du bør sætte krydset, hvis du spørger mig.
Mazda 3 er altså ikke overlegen på de klassiske parametre, men den sætter faktorer i højsædet, der for undertegnede simpelthen hæver livskvaliteten. Jeg skal gerne be’ om en Mazda 3 – også over de fleste af konkurrenterne.
SPECIFIKATIONER
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0
Motor: Benzin, R4, 1.998 ccm
Ydelse: 150 hk / 213 Nm
0-100 km/t: 9,1 sekunder
Tophastighed: 206 km/t
Forbrug: 18,2 km/l
Mål (L/B/H): 446/180/144 cm
Køreklar vægt: 1.309 kilo
Trækvægt: 1.300 kilo
Bagagerumsvolumen: 351 liter
Pris: 262.500 kr. (Mazda 3 fås fra den pris)
Privatleasing 36 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): 4.995 kr. / 3.995 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.